turboturbo
Forumguru
Het peil / niveau van de stuurbekrachtiging vloeistof stond onder het minimum niveau 'MIN' zag ik afgelopen week.
Dat verklaart misschien waarom ik de auto zo zwaar vind sturen tijdens in- en uitparkeren. Het zou ook bijgeluiden van de stuurbekrachtigingspomp tot gevolg kunnen hebben, omdat de pomp te weinig olie krijgt en/of lucht aanzuigt. Ik hoor de pomp wel eens bij uiterste stuuruitslag, maar dat was bij m'n Fabia ook zo en het klinkt mij niet direct zorgelijk in de oren. Maar daar kan ik me in vergissen.
Hoe dan ook geen gewenste situatie.
Vraagje:
- moet het niveau koud of warm afgelezen worden?
De kleur is gitzwart en het ruikt iets verbrand. Ik wil het systeem daarom liefst spoelen/flushen, oftwel helemaal verversen met nieuwe olie.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Wat ik zelf al gevonden had is dat je de retour leiding naar het reservoir los moet maken. De olie die eruit loopt, opvangen.
Vervolgens met de voorwielen omhoog gekrikt, het stuur een paar keer naar uiterste posities links en rechts sturen zodat alle olie in het systeem eruit gepompt wordt.
Dan nieuwe olie aanvullen en de procedure met het naar links en rechts sturen blijven herhalen, totdat de nieuwe, schone en doorzichtige olie uit de retourleiding komt.
Vraag; moet tijdens deze 2 handelingen de motor nu juist wel of niet draaien?
Tot slot de retourleiding terug monteren aan het reservoir, en het systeem ontluchten (motor starten, stuur naar uiterste posities links en rechts sturen. Ondertussen reservoir blijven bijvullen totdat het gewenste niveau bereikt is, luchtverkenning komen er vanzelf uit waardoor het niveau nog enigszins verder zal zakken)
Dat verklaart misschien waarom ik de auto zo zwaar vind sturen tijdens in- en uitparkeren. Het zou ook bijgeluiden van de stuurbekrachtigingspomp tot gevolg kunnen hebben, omdat de pomp te weinig olie krijgt en/of lucht aanzuigt. Ik hoor de pomp wel eens bij uiterste stuuruitslag, maar dat was bij m'n Fabia ook zo en het klinkt mij niet direct zorgelijk in de oren. Maar daar kan ik me in vergissen.
Hoe dan ook geen gewenste situatie.
Vraagje:
- moet het niveau koud of warm afgelezen worden?
De kleur is gitzwart en het ruikt iets verbrand. Ik wil het systeem daarom liefst spoelen/flushen, oftwel helemaal verversen met nieuwe olie.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Wat ik zelf al gevonden had is dat je de retour leiding naar het reservoir los moet maken. De olie die eruit loopt, opvangen.
Vervolgens met de voorwielen omhoog gekrikt, het stuur een paar keer naar uiterste posities links en rechts sturen zodat alle olie in het systeem eruit gepompt wordt.
Dan nieuwe olie aanvullen en de procedure met het naar links en rechts sturen blijven herhalen, totdat de nieuwe, schone en doorzichtige olie uit de retourleiding komt.
Vraag; moet tijdens deze 2 handelingen de motor nu juist wel of niet draaien?
Tot slot de retourleiding terug monteren aan het reservoir, en het systeem ontluchten (motor starten, stuur naar uiterste posities links en rechts sturen. Ondertussen reservoir blijven bijvullen totdat het gewenste niveau bereikt is, luchtverkenning komen er vanzelf uit waardoor het niveau nog enigszins verder zal zakken)
Laatst bewerkt: