Verversen olie automaat

Octa Collection

Forumguru
Mijn octavia is voorzien van een zogenaamde onderhoudsvrije automatische versnellingsbak.
In het serviceplan staat alleen vloeistofpeil atf controleren.

VAG gaat er van uit dat de bak een autoleven meegaat wat neerkomt op 150.000 - 200.000 km (benzine)
Op diverse fora wordt hierover gesdiscussieerd, de olie veroudert en vervuilt door het gebruik, bij dsg en handgeschakelde bakken moet de olie om de 60.000 (beetje afhankelijk van type, meer als voorbeeld) km vervangen worden.

Nu zijn er bedrijven die een zogenaamde ''flush'' toepassen, de oude olie wordt door een machine gepompt met een cleaner, daarna wordt deze vervangen door nieuwe olie.

voorbeelden automaat-spoelen.nl en Automaatbak

Ik heb bij beide bedrijven een prijs opgevraagd voor mijn octavia.
Mijn mening is dat de originele olie geen 150.000 mee kan zonder uiteindelijk voor problemen te zorgen, nu heb ik geen problemen alleen schakelt soms een beetje lomp terug als je de auto uit laat rollen.
Ik ben dus een voorstander om de olie te laten vervangen, mijn auto heeft nu bijna 80.000 km erop zitten als er een nog zo een aantal bijkomen zonder problemen is dat het mij de investering wel waard.
Tegenstanders zeggen dat het onzin is, het is toch onderhoudsvrij? en dus zonde van je geld.
Wat vinden jullie?

Alle olie verouderd en verzuurd. Ook de automaatbakolie.
Ook zal het beschermmateriaal van je koppelomvormer afslijten en zich vermengen met de olie (deze word dan donkerder of zwart van kleur). Ook vocht etc. zal in loop der tijd in de olie trekken, en de smerende werking zal afnemen doordat de olie zich tussen de bewegende delen bevind.

Dus je hebt 100% gelijk dat ook de automaatbakolie periodiek ververst moet worden. Minder vaak dan de motorolie, omdat de olie niet in aanraking komt met bijv. brandstof (zoals de motorolie door carterdampen) maar zelf zou ik automaatbakolie elke 100.000 km verversen.

DSG bakken moeten soms wel ververst worden; Bij dieselmotoren wordt er gebruik gemaakt van natte platen koppelingen (lamellenkoppelingen) waardoor de olie sneller verouderd. Deze moet ververst worden.
Bij benzinemotoren worden droge plaat koppelingen gebruikt, en zou de olie daar door niet ververst hoeven worden.

Dus, spoelen en verversen kan zeker geen kwaad, ook gezien het afwijkende schakelgedrag waar je het over hebt.

Goed onderhoud aan je auto plegen = er veel langer plezier van hebben, en op lange termijn geld besparen.

reeseend

Forumguru
Je kan beter 100€ aan onderhoudt laten plegen dan vele malen méér onkosten als het stuk is.
In het voorjaar heb ik bij mijn RS ook preventief met 65K op de teller bakolie laten vervangen. Samen met een beurt zijn dat de extra kosten niet, denk ik.

Octavia 4T

Senior Member
Ook deze vraag heb wel eens voorgelegd aan mijn garage. Niet nodig werd gezegd. De 2 liter automaat houdt het al 412.000 kilometer prima vol. Schakelt heerlijk, alleen merk ik dat er in de hendel / bediening wel een beetje ruimte komt.

Bovenaan Onderaan