Vervuilde motor

Gisteren ging het motorstoringslampje branden. De garage heeft de computer uitgelezen en heeft nog een aantal andere zaken gecontroleerd.
Ze hebben een compressietest gedaan. Hieruit kwam naar voren dat één cilinder een mindere compressie heeft.
De oorzaak hiervan zou vervuiling van de motor kunnen zijn door het rijden van korte stukken. Men heeft tevens geconstateerd dat er veel koolstofafzetting en sludge aanwezig was.

Men stelde voor om een motorreiniging te gaan doen. Men voegt dan een bepaald middel toe aan de olie. Dit kost € 325,00. Men kon niet met zekerheid zeggen
dat het probleem dan opgelost zou zijn.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke motorreiniging?

Zou dit probleem ook door het rijden van een lange rit opgelost kunnen worden?

Huipio

Nieuw lid
Ik heb er geen ervaring mee maar heb wel eens ergens gehoord dat dit slecht voor je pakkingen zou zijn.
Maar zoals ik zeg, geen persoonlijke ervaring mee ;)

Ronnie

Forumguru
Ik zou de oude olie aftappen, filter vernieuwen en de zaak vullen met volsynthetische olie, daar eens een tijdje mee rondrijden en de motor af en toe eens goed warm stoken op de autobaan.
De vervuiling van het blok lost op door de reinigende werking van de synth. olie; De koolafzetting verbrandt door de hoge temperatuur in de cylinders.
Misschien dat ie een paar keer nadieseld, maar dat is dan binnen de kortste keren over.

Jasper02

Banned
Gisteren ging het motorstoringslampje branden. De garage heeft de computer uitgelezen en heeft nog een aantal andere zaken gecontroleerd.
Ze hebben een compressietest gedaan. Hieruit kwam naar voren dat één cilinder een mindere compressie heeft.
De oorzaak hiervan zou vervuiling van de motor kunnen zijn door het rijden van korte stukken. Men heeft tevens geconstateerd dat er veel koolstofafzetting en sludge aanwezig was.

Men stelde voor om een motorreiniging te gaan doen. Men voegt dan een bepaald middel toe aan de olie. Dit kost € 325,00. Men kon niet met zekerheid zeggen
dat het probleem dan opgelost zou zijn.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke motorreiniging?

Zou dit probleem ook door het rijden van een lange rit opgelost kunnen worden?

Kan je zelf ook kopen bij de praxis voor een 10tje haha.. Ooit is in me opeltje gegooid..werkte vek.genoeg ook nog.

Cordoba

Forumguru
Men stelde voor om een motorreiniging te gaan doen. Men voegt dan een bepaald middel toe aan de olie. Dit kost € 325,00....

Laat me raden, dit middel is normaal niet op voorraad, maar als het besteld wordt, wordt het speciaal afgeleverd door een dergelijke auto:
waardetransport.jpg

Behalve 'middeltjes' heb je ook nog het zogenaamde 'flushen' waarbij de olie dan door het blok gepompt wordt om zo de vervuiling weg te spoelen. Over de resultaten hoor je nogal eens wisselende ervaringen.

Adoks

Senior Member
Zeer waarschijnlijk wordt hier een middel van Forte voor gebruikt. Zoek er maar eens op. Over het algemeen wordt dit spul heel goed gewaardeerd, maar geeft het uiteraard geen garantie op succes. Je heb vele soorten Forte. Kwestie van goed lezen. Doe je het zelf dan ben je een stuk goedkoper uit, maar een oliewissel zit er zeker in.

Mocht je een olie flush met forte doen, lees dan wel goed de gebruiksaanwijzing. De tip van Ronnie is waarschijnlijk het meest eenvoudig en met goed resultaat. Geef die auto af en toe eens de sporen. Veel korte stukjes zijn niet OK.

turboturbo

Forumguru
Rijd je een diesel dan? En rijd je ook vaak (of uitsluitend) korte stukjes? Dan is het inderdaad aan te raden om regelmatig een langere rit te maken en de motor goed te belasten. Mede om die reden rijd ik geen diesel, hoewel dat omslagpunt voor mij al heel dicht in de buurt komt. Ik rijd maar 1 x per week 160 km op 1 dag., de rest allemaal kortere ritjes van 20 ~ 30 minuten, af en toe nog eens een rit van 1 uur (bijv. naar familie)
Maar genoeg gepreekt.

Die spullen van Forte heb ik goede verhalen over gelezen. Schijnt alleen niet aan te komen voor een particulier, alleen garages kunnen het bestellen. En er is ook nog de-carbonizer engine cleaning, maar dat bestaat nog niet zo lang...

Cordoba

Forumguru
Bij de 1.4 MPI moet er wel eens een koppakking vervangen worden, dat gaat soms niet goed waardoor de cilindervoeringen iets verschuiven en de problemen pas echt beginnen.

darkprojectx

Forumguru
Olie verversen, checken voor slurrie, tank vol gooien, warm rijden, autobahn op en eens een +/- half uurtje a 160 kmh.
Werkt perfect, even goed doorbakken.

Dax

Lid
Is al een tijd terug, maar hoe is het gegaan jongedwin ? Olieverversen, additief & gestookt en weer olie gewisseld, of laten flushen?

Bovenaan Onderaan