Verwarmde Ruitenvloeistofsproeiers

Yargo

Actief lid
Hey, Hoe zien verwarmde ruitenvloeistofsproeiers er juist uit? Ik zou graag weten of dit ook op mijn wagen zit. Enkele weken geleden tijdens de vorstperiode meermaals gehad dat ik niet kon sproeien na een nachtje buiten staan. Maar misschien was de vloeistof ook bevroren? Er loopt een geribbeld iets naar de motorkap aan de onderkant. Is dit enkel het slangetje? Want de rubber waarin dit slangetje gaat in de onderkant van de motorkap is nog voorzien van een rubberen uitsteeksel, waarvoor dient dit? ( Of is dit de plaats waar er normaal gezien een kabeltje loopt? ).


Foto van de sproeier; http://tinypic.com/r/2uzdzyb/6
Foto van de ingang motorkap: http://tinypic.com/r/2jfc6th/6
 

andrehj

Forumguru
Dat van die sticker klopt niet (altijd). Mijn S2 is wel degelijk voorzien van verwarmde nozzles, maar op de sticker komt de code 9T1 niet voor. Deze sticker vermeldt ook maar 46 codes, terwijl een veel uitgebreidere lijst (die je op basis van je VIN en een paar euro kunt genereren via vin.su) van mijn auto wel de code 9T1 vermeldt.
Deze lijst van vin.su (geen aandelen, wel handig) bevat dan ook 201 VAG-codes, en gebruik ik ook als input voor ETKA, zodat ik daarin precies de onderdelen van mijn auto kan vinden. Dit werkt echt fantastisch.
 

Giant

Forumguru
Dat die codelijst niet altijd overeenkomt met de praktijk kan ook ik bevestigen. Zo kwam mijn toentertijd nieuwe Superb zonder zelfdimmende buitenspiegels, terwijl de daarop wijzende code wel op de sticker stond (de sticker die je ook voorin je onderhoudsboekje aantreft overigens). Onder garantie vervangen, want de Comfort Businessline hoort dit wel standaard mee geleverd te krijgen. Check dus ook even of de verwarmde ruitensproeiers wel op jouw auto horen of niet. Als de vloeistof overigens niet geconcentreerd genoeg was dan helpt verwarmen van een deel van het transportsysteem van de vloeistof vermoedelijk onvoldoende. Aan de andere kant, waarom zou je verwarmen als de vloeistof de temperaturen aan kan:confused:.
 

andrehj

Forumguru
De truc van die verwarmde sproeiers is dat het middel wat ervoor zorgt dat je ruitensproeiervloeistof niet bevriest erg vluchtig is, en dus juist waar er lucht bij komt makkelijk verdampt (wat dus in de sproeiers is).
Daarom worden de net de sproeiers verwarmd, zodat ook daar, ook al is daar dan bijna geen antivries meer aanwezig, je vloeistof niet meer bevriest.
 

Michel

Forumguru
Toch zijn verwarmde sproeiers geen garantie dat de boel niet bevriest. Twee jaar geleden bevroor bij mijn Octavia, uitgerust met verwarmde sproeiers, toch het hele ruitesproeiersysteem, ondanks dat er vloeistof met antivries in zat. Maar met -20 graden buitentemperatuur pal op de neus van de auto in combinatie met snelheden die je doorgaans op de autosnelweg rijdt, kan het toch gebeuren dat de sproeiers na verloop van tijd niet meer werken.

Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming heb ik bij de plaatselijke Skoda dealer advies gevraagd, waarbij ik aangaf dat mijn auto met sproeierverwarming was uitgerust. Deze dealer had die ochtend al meerdere klanten op bezoek gehad, waarbij het sproeiersysteem was bevroren. Hun argument was dat sproeierverwarming onder die omstandigheden ook niet altijd meer helpt.
 

Yargo

Actief lid
Aangezien er bij mijn ingang in de motorkap geen 2de draadje hangt zullen ze niet verwarmt zijn :(. Is dit makkelijk bij te plaatsen al dan niet via de dealer? Ik dacht dat iemand dit gedaan had maar ik weet nu niet of het op dit forum was? Ik ga eens een kijkje nemen naar die sticker :-)
 
Bovenaan Onderaan