Verwarming fabia 2

Hey ,

Nu het zogezegd wat kouder is :)

Zet ik de verwarming aan in de wagen, het is een manuele climate control,

Ik merk dat het zeer lang duurt eer hij warme lucht blaast...

Pas na een km of 3 te hebben gereden. Dan wordt hij wel lekker warm.

is dit een normaal euvel bij de fabia dat dit zo lang duurt ?

Ik weet dat het even kan duren maar dit duurt toch wel heel lang?...


Nog iemand deze ervaring?
 

Joske

Forumguru
Ik vind 3 km nu niet zo lang eigenlijk.. :)

Bij een Faab1 duurt dit makkelijk 10 minuten ( dieseltje ).

Zeker als ie buiten slaapt!
 

Kogamyata

Senior Member
@pietrocadillac Hallo, Het is zoals Turbo schrijft. Ik heb ergens gelezen in autoweek of zo, dat zeer zuinige motoren en daar horen die van VW, SEAT en SKODA bij, alle warmteontwikkeling in de motor aanwenden of beter nog omzetten in bewegingsenergie. Mijn 1,2 diesel Greenline heeft ca 5 km nodig om fatsoenlijk warm te worden. Mijn vorige Jetta diesel uit 1985 werd al na 3 km heerlijk warm. Luchtgekoelde motoren voorzover die er nog zijn waren meteen warm, doordat zgn. kachelpotten om de uitlaat net na de motor zaten. De vaste ventilator blies altijd. Men kon dan met een eenvoudige klep de luchtstroom naast of door de kachelpotten voeren en dat merkte je meteen. Waarom ze die kachelpotten niet meer gebruiken weet ik niet.
Het is niet anders.
Succes en groeten van,
Helmond42, Joop.
 

EdK

Forumguru
Ik begin in de winter periode na het starten met de ventilatie altijd op recirculatie zodat je de licht opgewarmde lucht in je cabine weer verder opwarmt.
En zodra ik merk dat het wat behaaglijker begint te worden en in iedergeval de koelvloeistof meter naar de 90 graden begint te lopen dan gooi ik de recirculatie er weer vanaf en ga weer verwarmde frisse lucht de cabine inblazen.

Het is een kwestie van gewenning om die knoppen handeling je aan te leren maar in mijn beleving is het hierdoor wel sneller warm in de wagen.
 
Bovenaan Onderaan