Verwarming werkt maar aan één kant

Cees33

Forumguru
Beste Skoda rijders,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb maar ben dan ook zeer tevreden met mijn Octavia. Ik heb nu een klein issue waar ik graag jullie advies over wil hebben. De verwarming wordt maar aan één kant warm. Dus wel aan bestuurderskant, maar niet aan de bijrijders kant. Je voelt gewoon heel duidelijk het verschil. Iemand een idee wat dit kan zijn. Volgens mij niet de thermostaat want dan werd er niks warm toch?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gehaktbal

Forumguru
Probeer eerst onderstaande. En als dat niet werkt, dan evt een regelklep (laten) vervangen en eerst uitlezen welke niet goed gaat.

Fmoon

Forumguru
Ja anders regelklep stuk, heb het ook 2x gehad. Als je het dashboard kastje eruit haalt zie je hem links zitten. Vervangen kan je makkelijk zelf, alleen moet die even naar het 0 punt gezet worden via de computer. Ik had dat overigens zelf niet gedaan (wist dat de auto binnen een paar maanden ingeruild ging worden) dus had ik hem zelf handmatig 1x in de zomer ingesteld, en in de winter ook weer haha.

Antera

Donateur
Je kan erbij al is het niet makkelijk. Dashboard hoeft er niet voor uit zover ik het weet. Motor zit als het goed is achter het dashboardkastje/kickplate middenconsole. Kan Eventueel via elsawin wel even voor je kijken als je wilt maar je zal hem met software eventueel moeten laten resetten

Fmoon

Forumguru
Precies dezelfde tekst maar dan anders geschreven :-p

Laatst bewerkt door een moderator:

Cees33

Forumguru
Inmiddels een afspraak gemaakt. Volgens VAG techniek kan het ook een verstopte kachelradiateur zijn. Hebben ze al vaker aan de hand gehad en dan wordt de bestuurderskant wel enigszins warm maar de bijrijders kant niet. Nu heb ik in het verleden al een issue gehad met de koelvloeistof. Die was bruin en toen is de waterpomp vervangen en alles doorgespoeld. Nadien geen last meer gehad maar de laatste vakantie ging het lichtje van de koelvloeistof aan. Klein beetje bijgevuld, maar vond dat op zich raar omdat het een gesloten circuit is.

Mijn vrouw klaagt al heel lang over het feit dat ze vindt dat het heel lang duurt voordat het een beetje warm wordt in de auto, zeker in vergelijking met de O2 die we daarvoor hadden. Nu ik alles "optel" denk ik idd dat het meer is dan een regelklep. Hoop alleen dat niet alles vervangen hoeft te worden en dat het met alleen de kachel radiateur en doorspoelen, opgelost is.

Iemand die dit herkend?

Fmoon

Forumguru
De koelvloeistof was bruin?

Ik heb 2x lekkage gehad en toen is het thermostaathuis vervangen, na de laatste vervanging bleef die KVS verliezen. Auto is inmiddels weg, vermoed dat er ergens anders ook iets niet goed was want je hoort geen KVS te verliezen. Die stond bij mij overigens los van de kachel die aan 1 kant een andere temperatuur gaf, dat was echt de regelklep. Onderdeel was €20,- overigens.

Cees33

Forumguru
Inmiddels bericht gehad dat kachelradiateur verstopt zat en vervangen moet worden. Ook wordt dan alles grondig doorgespoeld. Is een dag werk dus vrij kostbaar, maar hopelijk heb ik dan weer verwarming aan beiden kanten.

EdK

Forumguru
Hoe kan die verstopt zitten ??
Verkeerde koelvloeistof ingezeten en dat de boel inwendig is gaan corroderen ?
Of heeft er iemand zand in tankje gegooid ?

ertromp

Forumguru
Helaas vaker voorkomend probleem binnen de VAG groep. Heb het al enkele malen gehoord voor Seat en blijkbaar ook een Robert Bosch loopt er vaker tegen aan:

Eerste wat Robert Bosch roept zit er silicagel in het expansievat maar dat is in bovenstaand geval niet zo. Kwam hier onlangs ook nog aan de orde op het forum en is dus ook funest voor je kachel radiateur

• Leuk
Waarderingen: Tees

Cees33

Forumguru
Ik weet ook niet waarom deze verstopt zit. Ik weet wel dat ik al vanaf jaar 2 gezeik heb met de verwarming. Bij de 60.000 beurt werd bruine afzetting in de koelvloeistof gesignaleerd door VAG techniek. Bij de dealer is toen het koelvloeistof reservoir en de waterpomp vervangen en alles doorgespoeld. Later is dus het probleem met de verwarming naar boven gekomen en werd de verwarming aan één kant een beetje lauw warm en aan de passagierskant dus koud. Nu dus een verstopte kachelradiateur. Ik hoop dat het nu definitief is opgelost en de verwarming weer goed werkt. Is wel fijn met dit weer.

Bovenaan Onderaan