Verwijderen bestuurdersstoel

Wijnand850

Forumguru
Van mijn O2 begint de bestuurdersstoel nogal door te zakken met op lange ritten de nodige rug/beenklachten tot gevolg. Ik overweeg nu om de zitting opnieuw te laten vullen. Is het ingewikkeld om zelf de stoel te demonteren? En dan doel ik met name op de airbag in de stoel waarvan het natuurlijk niet de bedoeling is dat 'ie afgaat...

Zwapp

Forumguru
Is niet moeilijk hoor!
Eerst je accupolen los halen en dan een bak koffie gaan doen, zo kan alle restspanning wegvloeien!
Dan is het een kwestie van 4 sterbouten in de rails losdraaien, stoel voorzichtig naar achteren kantelen en de stekkerverbinding onder de zitting loshalen.
Bij mij was deze doorgesoldeerd dus die moest ik draad voor draad doorknippen.
Daarna kan je de stoel uitnemen!

Succes

Cordoba

Forumguru
Alleen één maar: behalve opletten met de airbag (en ook eventuele stekker stoelverwarming en/of elektrische verstelling loskoppelen), heb je een veeltand bit nodig
(zogenaamde NPX, dus geen TorX), en als je stoel nog niet is losgeweest, zitten de bouten vaak verlijmd met Loctite. Dat merk je doordat je heel veel kracht nodig hebt om de bout los te krijgen, en als ie eruit is, zitten er paars-rode lijmresten in de schroefdraad.

Ik dacht dat je een NPX10 nodig hebt, maar ik kan me vergissen in de maat.

ertromp

Forumguru
Super makkelijk. Enige tijd geleden nog stoelen eruit gehaald om voetverlichting in het frame te maken.
Bouten zitten met veeltand vast maar niet met loctite of zo

Zie bijgevoegde handleiding

Bijlagen

• Stoelen vóór uit- en inbouwen.pdf
    199,5 KB · Weergaven: 100

Wijnand850

Forumguru
Dat is helemaal perfect! Als die boutjes met 40Nm vast zitten dan zit er inderdaad geen loctite aan. Wat wordt er bedoeld met de veiligheidsvoorschriften voor de airbag waar naar verwezen wordt?

Cordoba

Forumguru
Wat die Loctite betreft: ik weet niet waar het van afhankelijk is (mogelijk de locatie waar de auto gefabriceerd is), maar binnen alle Vagmerken en modellen zowel mensen met auto's waar het wel in zit, als waar het niet in zit. Bij mijn Fabia zat het wel, en ook bij de Ibiza waar mijn huidige stoelen uitkomen, en zo heb ik er meer gehoord. Ik heb in elk geval de lijn daarin nog niet kunnen ontdekken. (ik schat dat ik voor mijn stoelen ongeveer 200 Nm nodig had om ze los te krijgen, dus echt veel vaster dan bijvoorbeeld een wielbout)

Wijnand850

Forumguru
200Nm is inderdaad wel heel veel. We zullen zien. Ik heb de keuze uit laten doen bij de dealer waar de hele schuimrubber zitting wordt vervangen. Kost tegen de 300 euro. Een autobekleder hier in de buurt vult de stoel van onder op (en drukt zo als het ware de oude schuimrubberlaag omhoog). Dat kost ongeveer 135 euro en moet ik zelf de stoel brengen. Vandaar ook mijn vraag. Bij de dealer ga ik er vanuit dat de stoel als nieuw zit. Is er iemand die ervaring heeft met het zitcomfort bij het opvullen onder de oude zitting?

Cordoba

Forumguru
Zoals @ertromp beschrijft vastzetten volgens de voorschriften (ik heb de mijne ook normaal vastgezet), maar als ze zo extreem vastzitten heb je niet zoveel keus, je kunt hooguit proberen of je met een tik op de bout, 'm los kunt laten schrikken, of met behulp van temperatuur de eventueel lijm loskrijgen (bijv. door wat vloeibare stikstof op de bout kop te druppelen). Gewoon eerst proberen of de bout erg vast zit, en als ie erg vast zit, proberen om eerst de lijm kapot te krijgen.

Jewepe

Forumguru
@Wijnand850
Bedoel je met een bedrijf in de buurt Stoffeerderij Klaver in Ermelo? Zo ja, dan kan ik dat alleen maar aanbevelen. Ik heb weliswaar geen ervaring met autostoelen, maar met eetkamerstoelen en die zitten na "opknappen" door Klaver al 5 jaar helemaal prima.

PS. Nog steeds honde(n)rek en geen hond :maakmegek:

Wijnand850

Forumguru
@Jewepe : ha ha, het hondenrek bevalt nog steeds goed! Ik heb gebeld met een bedrijf uit Amersfoort waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb, maar dat wel goed aangeschreven staat. Ik vind het prijsverschil tussen origineel en opvullen wel erg groot, dus ik denk dat ik voor opvullen ga. Zeker nu het demonteren van de stoel zo eenvoudig is.

Bovenaan Onderaan