Verwisselbare trekhaak

mister9

Actief lid
Hallo,

Ik bezig mijn O2 samen te stellen. Ik rij nu een Fabia combi met trekhaak, en moet zeggen dat ik deze best wel eens gebruik ivm een aanhangwagen. (ook fijn dat andere die perkeren geen schade aan je achterkant kunnen veroorzaken...

Maar op de O2 vind ik het persoonlijk, niet zo fraai. Dus ik zit te denken aan een afneembare trekhaak? Heeft iemand hier ervaring mee?

Is hier nog iets van zichtbaar als de trekhaak niet gemonteerd is?
Is deze makkelijk te (de)monteren?
Betekend het feit dat deze afneembaar is, ook dat er minder gewicht mee getrokken kan worden?

Bedankt voor jullie antwoorden weer!
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb al jaren een afneembare trekhaak op mijn O2. De haak is er zeer makkelijk op- en af te halen, da's echt secondenwerk. En als'tie eraf is, is er echt helemaal niets meer zichtbaar. De bevestiging van de haak zit achter je bumper, en ook de stekkeraansluiting kan je wegdraaien achter je bumper. Top!

In mijn profiel staan foto's van mijn auto, daar kun je zien dat (ahum) er niks te zien valt! ;)
 

TL@

Forumguru
Ik heb dezelfde als Marco, zie je helemaal niets van en is binnen de minuut geplaatst als je hem nodig hebt.

Ik gebruik hem enkel om het fietsenrek op te zetten. De haak en de fietsendrager zijn sneller gemonteerd dan de wielen van de fiets halen en die in de koffer steken (zoals ik vroeger deed).

De haak wordt gemonteerd en vast gezet met een sleutel, je mag enkel de sleutel niet kwijt spelen of vergeten.
 

hemi24

Forumguru
De haak wordt gemonteerd en vast gezet met een sleutel, je mag enkel de sleutel niet kwijt spelen of vergeten.

Ik kreeg er twee van die rode sleuteltjes bij EN de code, voor het geval twee toch niet genoet mocht zijn... ;)
 

CDO

Forumguru
zonder trekhaak is ook mooier (mijn persoonlijke mening). Ik heb er ook een op mijn S2C en die zie je ook niet, gewoon super (ook Westfalia)
 

mister9

Actief lid
Bedankt allemaal, ziet er top uit. Ben heel blij dat je er echt niks van ziet als je 'm niet gebruikt. En altijd handig als je 'm toch ff nodig hebt. Bedankt!
 
D

Deleted member 6398

Blijkbaar is de vorige eigenaar van mijn O2 met afneembare trekhaak te lui geweest om hem er af te halen waardoor ik nu eerst met WD40 moet proberen om het slotje weer een beetje gangbaar te krijgen.
Nu ik het er toch over heb, zou er iemand van jullie genegen zijn om eens te meten wat de afstand is van het hart van je rukpukkel tot aan de bumper? Ik heb het idee dat de mijne best wel ver naar binnen staat.
Moet nog even meten, maar misschien wel eens een buts gemaakt waardoor de boel een klein beetje naar binnen is gezet :(
Alvast bedankt
 
gewoon niet eraf halen
de trekhaak is absoluut nuttig
bijv bij parkeerschades, aanrijdingen van achteren
je schade is met trekhaak nihil of minder
en
de looks is bij een skoda toch niet relevant
als dat belangrijk voor je is moet je een ander merk kopen
rens
 

hemi24

Forumguru
Staat inderdaad vrij dicht bij de bumper, maar ik heb er met de Al-ko slingerkoppeling (sleurhut) geen problemen mee...
 

MarcoO2

Forumguru
gewoon niet eraf halen
de trekhaak is absoluut nuttig
bijv bij parkeerschades, aanrijdingen van achteren
je schade is met trekhaak nihil of minder
en
de looks is bij een skoda toch niet relevant
als dat belangrijk voor je is moet je een ander merk kopen
rens

Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Want:
- waarom zou je een afneembare trekhaak kopen en 'm er nooit afhalen? Dan betaal je extra voor niets;
- dat je schade minder is bij aanrijding is ook maar heel beperkt zo. Bij een zachte botsing wellicht wel, want het bespaart je lakschade. Maar zodra het iets harder gaat, levert een trekhaak juist vaak meer schade op, omdat je chassis dan vervormt. En da's een duurdere grap dan een verfrommelde bumper...;
- de looks van een Skoda zijn niet relevant? Een Skoda mag dan een no-nonsense auto zijn, maar desondanks mag (moet) 'ie er wel een beetje fatsoenlijk uitzien. Enne, ik vind mijn Skoda gewoon mooi!!

Kortom, ik ben het totaal oneens met al je argumenten.
 

Mettes

Forumguru
Ook ik heb een afneembare trekhaak van Bosal type Oris.
Van dit type is na demontage van de trekhaak ook niets meer zichtbaar.(zie ook mijn album)
Deze werd bij mij gemonteerd voor 540euro all-in.Dwz incl regeldoosje voor het canbus systheem (parkeersensoren uitschakelen bij aanhangwagen)
Wat betreft de looks van een Skoda kan ik mij aansluiten bij de mening van Marco.
Ook ik vindt mijn Skoda een mooie wagen,en hoeft dus niet aanzien te worden als een verhuiswagen of wagen van mindere kwaliteit.
Mensen die neerkijken op het merk Skoda,nodig ik steeds eens uit voor een ritje.
Meestal wordt hun kijk op dit merk totaal bijgestuurd.
Ikzelf was zelfs zo opgetogen over mijn Octi dat we nog een Fabia van dit merk hebben aangeschaft.
Nu zijn er ten opzichte van de octi in deze fabia hier en daar wel mindere materialen gebruikt,maar deze wagen kost ook maar de helft van de Octavia.
Toch blijft alles er nog steeds deftig en kwaliteitsvol uitzien.
 
Heb mijn Fabia Combie laten voorzien van een vaste trekhaak.Gebruik hem vrijwel uitsluitend voor het fietsenrek, met 2 elektrische fietsen.
Trekhaak belasting max. 85 kg.
 

Rallye

Forumguru
- dat je schade minder is bij aanrijding is ook maar heel beperkt zo. Bij een zachte botsing wellicht wel, want het bespaart je lakschade. Maar zodra het iets harder gaat, levert een trekhaak juist vaak meer schade op, omdat je chassis dan vervormt. En da's een duurdere grap dan een verfrommelde bumper...;

Ik heb een week of twee geleden bij de Efteling nog een Opel Astra G station zien staan die slachtoffer was geweest van een aanrijding van achter. De trekhaak zat in de achterklep gefrommeld: de bagage moest er via de achterbank uit!

Over de opmerking over die looks van een Skoda zeg ik maar even niets.
 
D

Deleted member 6398

Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Want:
- waarom zou je een afneembare trekhaak kopen en 'm er nooit afhalen? Dan betaal je extra voor niets;
- dat je schade minder is bij aanrijding is ook maar heel beperkt zo. Bij een zachte botsing wellicht wel, want het bespaart je lakschade. Maar zodra het iets harder gaat, levert een trekhaak juist vaak meer schade op, omdat je chassis dan vervormt. En da's een duurdere grap dan een verfrommelde bumper...;
- de looks van een Skoda zijn niet relevant? Een Skoda mag dan een no-nonsense auto zijn, maar desondanks mag (moet) 'ie er wel een beetje fatsoenlijk uitzien. Enne, ik vind mijn Skoda gewoon mooi!!

Kortom, ik ben het totaal oneens met al je argumenten.

Mee eens :aangenaam:
 

andrehj

Forumguru
Heb mijn Fabia Combie laten voorzien van een vaste trekhaak.Gebruik hem vrijwel uitsluitend voor het fietsenrek, met 2 elektrische fietsen.
Trekhaak belasting max. 85 kg.
Je bent erg gevaarlijk bezig. Het typeplaatje op je trekhaak vermeldt weliswaar 85 kg, maar dat geldt voor de trekhaak, NIET voor de auto! Een Fabia mag vanwege zijn eigen constructie maar 50 kg kogeldruk hebben!
Hetzelfde geldt voor je banden. Daarop staat wellicht een gewichtsindex 81, wat staat voor 462 kg. Dit betekent niet dat je zomaar je achteras met 924 kg mag belasten, je moet altijd binnen de limiet van de constructeur blijven.

Daar komt nog eens bij dat de belasting van een fietsenrekje ook nog eens veeeeeeel ongunstiger is dan die van een aanhanger, omdat het zwaartepunt bij een aanhanger in het hart van de kogeldruk ligt en bij een fietsenrek, zeker met twee zware elektrische fietsen er op, zo'n 40 cm erachter en misschien wel 80 cm erboven. Beiden zijn niet bepaald gunstig voor de stabiliteit.
 
Bovenaan Onderaan