Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Want:
[trekhaak meer schade aan chassis]
Kortom, ik ben het totaal oneens met al je argumenten.
Ik ben het deels hiermee eens, maar deels ook niet.
De schade aan een chassis treedt op bij grotere krachten dan die van een kleine aanrijding. In geval er een trekhaak aanwezig is, kan ik mij voorstellen dat de schade eerder optreedt dan zonder trekhaak. Zo ver heb je gelijk.
Maar: juist bij die aanrijdingen waar de schade aan het chassis begint op te treden is de kracht van de aanrijding al dermate groot dat ook zonder trekhaak al forse schade zou zijn opgetreden, dan meer aan de carosserie, maar even vaak ook wel aan het chassis hoewel in iets midnere mate.
Dorogaans treden dergelijke aanrijdingen zelden op. Ik heb in de 28 jaar dat ik nu autorij 1 maal een dergelijke klapper van achteren gehad. Ik stond stil voor verkeerslichten op de snelweg (hoe halen ze het in hun hoofd zou je zeggen, wel, ze zijn weg nu.... was de oude situatie bij Heereveen in de jaren 80) toen een meneer met een kadet mijn Golf niet zag en er inbeukte. Golf met trekhaak nagenoeg geen schade (wat krassen en alles was keurig recht nog) en zijn voorkant dermate vervormd dat de wagen totalloss werd verklaard.
Je hebt meer kan op parkeerschade, iemand in een vakje achter je rijdt zijn wagen er lekker mans in, tikt even tegen je bumper en jij hebt de krassen in de lak. Met een trekhaak is dat al heel snel jammer voor de manse rijder, die kan zijn nummerbordje gaan rechtmaken :-)
Leuke annecdote: in de 70er jaren reed een opa van mij met zijn wagen (station Simca met welvaartsknobbel) bij een verkeerslicht weg, hoort een hoop lawaai en ziet nog een stuk eend (Citroen 2cv) aan zijn trekhaak hangen. DIe eend was al verend tot vlak achter de simca komen staan, had even de rem gelost en ingetrapt waardoor de eend omhoog en weer omlaag gekomen was, precies met de bumper over de trekhaak heen. Einde eend :-) (The E(e)nd )
Sindsdien noemen wij die dingen "Eendevangers" :-)
Overigens heb ik een vaste trekhaak besteld, reden: de afneembare was net te duur waardoor ik over het max leasebedrag heenkwam. Dus laat ze alsjeblieft niet de trekhaak de schuld geven van schade.... dan hadden ze de afneembare maar binnen bereik moeten zetten :-)