Verwisselbare trekhaak

TL@

Forumguru
gewoon niet eraf halen
de trekhaak is absoluut nuttig
bijv bij parkeerschades, aanrijdingen van achteren
je schade is met trekhaak nihil of minder
en
de looks is bij een skoda toch niet relevant
als dat belangrijk voor je is moet je een ander merk kopen
rens

Ga je na stevige schade toch last krijgen met de leasemaatschappij. Ze stellen je soms voor een deel verantwoordelijk omdat de schade groter is door de trekhaak (chassis krom en dergelijke) die je er af had moeten nemen.
 

MarcoO2

Forumguru
@TL: die discussie zou ik dan nog wel aandurven. Ik heb geen contractuele verplichting om mijn trekhaak eraf te halen, dus die schade zou niet op mij verhaald kunnen worden. Zeker niet omdat die haak zowel schade kan voorkomen (bij kleine aanrijdingen) als extra schade kan veroorzaken (bij grotere aanrijdingen).
 

TL@

Forumguru
Ik weet al zeker van 1 collega dat de leasemaatschappij er moeilijk over deed. Was KBC lease dacht ik, verzekering was van Marsch (begrijpe wie begrijpe kan, aangezien KBC zelf ook autoverzekeringen verkoopt). Weet nu niet zeker of het Marsch was die moeilijk deed of KBC zelf.

Geen idee meer hoe het nu uiteindelijk is afgelopen, is al een tijdje geleden.
 

Rallye

Forumguru
Een goed gemonteerde trekhaak zal je chassis niet beschadigen bij een aanrijding; die breekt af.
 

hemi24

Forumguru
Een goed gemonteerde trekhaak zal je chassis niet beschadigen bij een aanrijding; die breekt af.

Ik hoop het voor je, maar ik heb de vorige zelf gemonteerd onder de O2, en ik durf er m'n hand niet voor in het vuur te steken...
 

jalex_h

Forumguru
- dat je schade minder is bij aanrijding is ook maar heel beperkt zo. Bij een zachte botsing wellicht wel, want het bespaart je lakschade. Maar zodra het iets harder gaat, levert een trekhaak juist vaak meer schade op, omdat je chassis dan vervormt. En da's een duurdere grap dan een verfrommelde bumper...;

Wil dat gebeuren, dan moet het wel zo ontiegelijk hard gaan, dat een afneembare trekhaak je ook echt niet meer red.
Zelf heb ik het "genoegen"gehad dat meerdere auto's met mijn trekhaak kennis gemaakt hebben :aangenaam:(andersom trouwens ook een keertje :() Vooral de Mercedes 600 SEL kwam (letterlijk en figuurlijk) hard aan, mijn nek was er een week lang stijf van, en ik heb de auto dan ook op de brug laten zetten. Resultaat: alles OK. Ook bij andere serieuse klappers heb ik de boel na laten kijken, met hetzelfde resultaat.
De tegenpartije kwam er nogal eens beroerder af: radiator, intercooler, aircocompressor, kortom alles wat vlak achter de bumper hangt, heb ik wel zien lekken.
 

MarcoO2

Forumguru
Wil dat gebeuren, dan moet het wel zo ontiegelijk hard gaan, dat een afneembare trekhaak je ook echt niet meer red.
Nee hoor, het hoeft niet eens heel gaan, wat ook van belang is, is de hoek waaronder de trekhaak wordt geraakt en de wijze waarop de impact van de botskrachten verspreid wordt.

Overigens heb ik ook nooit gezegd dat de impact bij een afneembare trekhaak kleiner zou zijn...
 

Ron65

Nieuw lid
Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Want:
[trekhaak meer schade aan chassis]

Kortom, ik ben het totaal oneens met al je argumenten.

Ik ben het deels hiermee eens, maar deels ook niet.
De schade aan een chassis treedt op bij grotere krachten dan die van een kleine aanrijding. In geval er een trekhaak aanwezig is, kan ik mij voorstellen dat de schade eerder optreedt dan zonder trekhaak. Zo ver heb je gelijk.

Maar: juist bij die aanrijdingen waar de schade aan het chassis begint op te treden is de kracht van de aanrijding al dermate groot dat ook zonder trekhaak al forse schade zou zijn opgetreden, dan meer aan de carosserie, maar even vaak ook wel aan het chassis hoewel in iets midnere mate.

Dorogaans treden dergelijke aanrijdingen zelden op. Ik heb in de 28 jaar dat ik nu autorij 1 maal een dergelijke klapper van achteren gehad. Ik stond stil voor verkeerslichten op de snelweg (hoe halen ze het in hun hoofd zou je zeggen, wel, ze zijn weg nu.... was de oude situatie bij Heereveen in de jaren 80) toen een meneer met een kadet mijn Golf niet zag en er inbeukte. Golf met trekhaak nagenoeg geen schade (wat krassen en alles was keurig recht nog) en zijn voorkant dermate vervormd dat de wagen totalloss werd verklaard.

Je hebt meer kan op parkeerschade, iemand in een vakje achter je rijdt zijn wagen er lekker mans in, tikt even tegen je bumper en jij hebt de krassen in de lak. Met een trekhaak is dat al heel snel jammer voor de manse rijder, die kan zijn nummerbordje gaan rechtmaken :-)

Leuke annecdote: in de 70er jaren reed een opa van mij met zijn wagen (station Simca met welvaartsknobbel) bij een verkeerslicht weg, hoort een hoop lawaai en ziet nog een stuk eend (Citroen 2cv) aan zijn trekhaak hangen. DIe eend was al verend tot vlak achter de simca komen staan, had even de rem gelost en ingetrapt waardoor de eend omhoog en weer omlaag gekomen was, precies met de bumper over de trekhaak heen. Einde eend :-) (The E(e)nd )
Sindsdien noemen wij die dingen "Eendevangers" :-)

Overigens heb ik een vaste trekhaak besteld, reden: de afneembare was net te duur waardoor ik over het max leasebedrag heenkwam. Dus laat ze alsjeblieft niet de trekhaak de schuld geven van schade.... dan hadden ze de afneembare maar binnen bereik moeten zetten :-)
 
Bovenaan Onderaan