Verwisselen van een distributieketting op een 1.2TSI

Stinger

Actief lid
Deze filmpje heb ik al een keertje gezien op youtube. Ik dacht eerst dat het een dhz klus kan zijn. Nadat ik het filmpje had gekeken. Kan ik dit beter laten uitvoeren ivm geen speciale VAG gereedschap.
 

Ron_2

Senior Member
In '73 werkte ik bij een Mazda dealer, de eerste 1300 motoren hadden ook last van een ketting die rekte, daar werd nog simpel een schakeltje losgemaakt en de nieuwe ketting aan de oude gekoppeld, door de motor te draaien rolde je de nieuwe ketting om de tandwielen. Wel zorgen dat de kettingen op de tandjes bleven want als de spanning even weg was kon de spanner er uit vallen.
Als het goed ging een half uurtje werk.
 

Rob yeti

Actief lid
Deze week is er een nieuwe ketting (40.000 km) gemonteerd in mijn yeti. Was volgens de dealer 5 uur werk. Pittige klus zeker gelet op het feit dat er aardig al wat kettingen zijn vervangen, dus de ervaring zou er moeten zijn. Opvallend is dat de motor nu een stuk rustiger en stiller is. Ook heb ik het idee dat hij beter aan het gas hangt. Dus wel een verbetering. Vooral het geratel bij de koude start is nu weg.
 

Last resort

Forumguru
Als niet techneut kijk ik graag naar dit soort werkzaamheden, maar daar blijft het dan ook bij. Hoe graag ik het ook zelf zou willen doen:pieker:.Maar ja, ieder zijn vak:jaja:
 

ertromp

Forumguru
Daar wordt vanuit dealers heel verschillend mee om gegaan. Zo zie je regelingen 70% dealer en 30% klant maar ook volledig uitgevoerd door dealer of materiaal klant en arbeid dealer.
De ellende is dat er geen officiële terugroep actie voor is
 

Rob yeti

Actief lid
De dealer vroeg € 900, ex btw. Ik moest € 200 ex btw zelf betalen. Was sprake van coulance. Dus 20% ongeveer voor mij.
 

s-line

Forumguru
Boeven zijn het! Alle dealers en importeurs! Net als het probleem van dicht slippende motoren,tegenwoordig krijgt zowat elk merk er last van met die direct ingespoten motoren. En dan rekenen ze gewoon een berg geld als het treft voor het reinigen en soms zelfs gewoon een nieuwe motor.
Ik hoor nu dat Ford, VAG, BMW/Mini etc etc. ook al behoorlijke probleem gevallen hebben staan soms zelfs al met 10000 km op de teller. Ik vind dat dit soort dingen gewoon onder garantie moeten vallen een motor moet gewoon 150000 km kunnen rijden zonder deze ellende.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ik hoor nu dat Ford, VAG, BMW/Mini etc etc. ook al behoorlijke probleem gevallen hebben staan soms zelfs al met 10000 km op de teller.
Klopt. Collega van mij heeft een paar jaar geleden na lang sparen een nieuwe BMW 316i gekocht, en had vorig jaar (volgens mij nog ruim onder de ton) een volledige dichtgeslipte inlaat. Deze is toen met die notenbehandeling (of hoe heet het ook al weer) voor rond de 1000 euro gereinigd. VAG is zeker niet de enige met dit probleem.

Overigens zit de Europese automobiel-pers wel de hele tijd op de Japanners te schelden dat die zo ver achterlopen op motorengebied, en dat die niet of nauwelijks aan turbo's doen, maar de Jappen hebben daar misschien toch wel een reden voor....
 

Last resort

Forumguru
Andrehj, mee eens, misschien dat die Japanners net iets verder hebben gedacht dat de rest. De toekomst zal het uitwijzen.
 

bobby45

Actief lid
Ik rij op LPG en mijn kleppen zijn schoon.
Toen ze mijn spruit stuk vervingen hebben ze nog gekeken.

De omloop klep van de turbo was versleten.
Ook na lang zuren bij pon coulance
 
Bovenaan Onderaan