Vettig spul in koelvloeistof reservoir

tim

Lid
Gisteren ging vlak na het starten het lampje voor het koelvloeistofniveau branden en er klonken een aantal piepen. Op advies van de mobiliteitsservice heb ik er een half litertje water bijgegooid en ben naar de garage gereden.

Hier bleek dat er een vettige substantie in het reservoir zat waardoor de sensor niet meer goed functioneerde. "Wat heeft u er in vredesnaam bijgegooid" was de terechte vraag, maar uiteraard was dit gewoon water.

Verklaring zou kunnen zijn dat er een lekkage is ergens in het koelsysteem waardoor er olie of brandstof bij kan komen.

Men heeft nu het reservoir vervangen en de motor laten draaien en geconstateerd dat de vloeistof schoon bleef. Over een paar dagen even checken of het zo blijft.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Ik rijd deze auto zakelijk en wil hem misschien privé overnemen, maar als er zo'n vervelend mankementje in zit… Ook al valt het onder de garantie, ik heb geen zin in frequente garagebezoeken, die heb ik met mijn Peugeot al iets te veel gehad :(
 

Frankie

Actief lid
Gisteren ging vlak na het starten het lampje voor het koelvloeistofniveau branden en er klonken een aantal piepen. Op advies van de mobiliteitsservice heb ik er een half litertje water bijgegooid en ben naar de garage gereden.

Hier bleek dat er een vettige substantie in het reservoir zat waardoor de sensor niet meer goed functioneerde. "Wat heeft u er in vredesnaam bijgegooid" was de terechte vraag, maar uiteraard was dit gewoon water.

Verklaring zou kunnen zijn dat er een lekkage is ergens in het koelsysteem waardoor er olie of brandstof bij kan komen.

Men heeft nu het reservoir vervangen en de motor laten draaien en geconstateerd dat de vloeistof schoon bleef. Over een paar dagen even checken of het zo blijft.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Ik rijd deze auto zakelijk en wil hem misschien privé overnemen, maar als er zo'n vervelend mankementje in zit… Ook al valt het onder de garantie, ik heb geen zin in frequente garagebezoeken, die heb ik met mijn Peugeot al iets te veel gehad :(

Water ???? mss dan wel op advies, maar volgens mij moet er toch echt koelvloeistof in en geen (kraan)water. Zelfs een speciaal type moet erin. Vind dat advies dus ook maar raar. Maar goed.. vettige zooi het KVS-reservoir heb ik allang niet meer gezien. Vroeger wel eens bij oudere auto's id familie..
 
Trek even de oliepeilstok er uit, loop naar binnen en hou er een aansteker onder. Als het gaat knetteren betekend dit dat er vloeistof in is gekomen. Dan weet je dus vrijwel zeker dat er iets met je pakking is. Gaat het niet knetteren, wil dat niet zeggen dat je gevrijwaard blijft van een pittige rekening voor het herstel natuurlijk... Maar toch een snelle best betrouwbare check.
 
Dat er olie bij het water zit wil niet zeggen dat er ook water bij de olie zit.
Desalniettemin denk ik ook aan een kapotte koppakking
 

purk

Senior Member
als het olie is dan kan het ook nog wel zijn dat het de oliekoeler is, willen nog wel eens gaan lekken als de motor warm/heet wordt
 

tim

Lid
Mm, bedankt voor de tip van de knetter-test, ga het van het weekend proberen.

Mijn gevoel zegt inderdaad dat er iets lek is, er komt natuurlijk niet zomaar olie in het koelsysteem terecht. Zal toch nog eens bellen om evt. een extra check te laten doen.

En water (tijdelijk) toevoegen in het koelsysteem is prima hoor, heb dit wel vaker gedaan bij mijn vorge auto toen het niveau echt te laag was. Koelvloeistof bestaat zelfs hoofdzakelijk uit water. Verder bevat het additieven tegen bevriezen e.d.
 

Deje

Lid
Heb ik ook gehad bij een Golf TDI.
Bleek een heel klein scheurtje in de oliekoeler te zijn.
Als de olie nog koud is is de druk vrij hoog en kan er olie in het koelsysteem worden geperst.
Water in de olie is vrijwel uitgesloten: oliedruk is veel hoger!
 

tim

Lid
Heb ik ook gehad bij een Golf TDI.
Bleek een heel klein scheurtje in de oliekoeler te zijn.
Als de olie nog koud is is de druk vrij hoog en kan er olie in het koelsysteem worden geperst.
Water in de olie is vrijwel uitgesloten: oliedruk is veel hoger!

Fijn dat jij het eerder hebt meegemaakt! Hoe kwam je nou erachter waar het scheurtje zat en hoe is dit uiteindelijk opgelost?
 

Deje

Lid
Fijn dat jij het eerder hebt meegemaakt! Hoe kwam je nou erachter waar het scheurtje zat en hoe is dit uiteindelijk opgelost?

Het scheurtje zat zoals geschreven in de oliekoeler. Deze zat (zit?) boven het oliefilter en kon redelijk eenvoudig worden uitgewisseld. In de garage heeft men (lucht)druk op het koelwaterkanaal gezet. deze bleek vervolgens af te lopen.
Resultaat: nieuwe oliekoeler gemonteerd: coulance.
Ik heb toen begrepen dat dit niet echt heeeeel zeldzaam was.
Bij mij werd het expansievat langzaam helemaal vet en zwart van binnen, op een bepaald moment kon je niet meer zien hoe hoog het niveau was.

PS: enige andere mogelijkheid is een scheurtje ergens in het motorblok /cil.kop waardoor olie in het koelkanaal kan worden geperst.
Dit is wel heeeeel zeldzaam.
 

tim

Lid
Het scheurtje zat zoals geschreven in de oliekoeler. Deze zat (zit?) boven het oliefilter en kon redelijk eenvoudig worden uitgewisseld. In de garage heeft men (lucht)druk op het koelwaterkanaal gezet. deze bleek vervolgens af te lopen.
Resultaat: nieuwe oliekoeler gemonteerd: coulance.
Ik heb toen begrepen dat dit niet echt heeeeel zeldzaam was.
Bij mij werd het expansievat langzaam helemaal vet en zwart van binnen, op een bepaald moment kon je niet meer zien hoe hoog het niveau was.

PS: enige andere mogelijkheid is een scheurtje ergens in het motorblok /cil.kop waardoor olie in het koelkanaal kan worden geperst.
Dit is wel heeeeel zeldzaam.

Het lijkt me inderdaad hetzelfde probleem, alleen dus even de vraag waar doe olie nu precies vandaan komt. Bij mij leek de koelvloeistof eruit een beetje op vloeibaar frituurvet en zag licht gelig/bruin; het peil was nog wel te zien en de koeling werkte nog perfect.
 

Frankie

Actief lid
PS: enige andere mogelijkheid is een scheurtje ergens in het motorblok /cil.kop waardoor olie in het koelkanaal kan worden geperst.
Dit is wel heeeeel zeldzaam.

Nou, zo zeldzaam is dat niet. Althans niet voor mij. Ik heb in mijn vorige O2 duizenden kilometers rondgereden met een scheur(tje) in de cilinderkop. Gevolg: liters kv-stof bijgevuld in de tussentijd.. Dus geen olie in koelkanaal, maar kv-stof in cilinder bij mij...
 

Octavia_II

Actief lid
mmmm...vettig spul in je ruitenwisservloeistofreservoir.........

Heb je niet per ongeluk (motor)koelvloeistof gevuld i.p.v. ruitenwisser vloeistof?

Moet bekennen is mij ook een keer gebeurd...:blush:

Groetjes,

Charlie
 

tim

Lid
mmmm...vettig spul in je ruitenwisservloeistofreservoir.........

Niet ruitenwisservloeistofreservoir (wat een woord!), maar het koelvloeistofreservoir (die "bol" ernaast). De dealer beweerde ook meteen dat ik er zelf olie in had gegooid.. Alsof ik zó verstrooid ben ;)
 
Bovenaan Onderaan