Vibratie/trillen/resonantie

skoda anné

Nieuw lid
Hierbij wou ik mijn probleem voorleggen die ik helaas heb met mijn Octavia rs Combi.

Ik helaas last van trillen/ vibraties in het stuur dashboard en soms in de achterklep. Wanneer dit het meest voorkomend is met de koude start(stilstand), dan heb je een soort resonantie in de auto. Dit voel je dan ook in het stuur/ pedalen/vloer en soms maakt de achterklep ook lawaai trillingen (klappert)
Heb zelf de motorsteunen vervangen aan de distributie zijde en bak zijde. Ook de steun onder, nog niet de subframe steun. Dit heeft een eind geholpen.
Heb de Octavia laten checken bij century deze hebben de motorsteunen uitgelijnd en er bleek was los te zitten van de uitlaat.
Het is inderdaad minder geworden maar nog niet kompleet weg. Je merkt deze trillingen en resonantie alleen op aan de bestuurderskant en met hard accelereren, aan de bijrijder kant merk je bijna niets. Alleen het resonantie geluid (dreunen)

Alvast bedankt voor de feedback
Met vriendelijke groet

haassie

Forumguru
Mag ik eens vragen of je deze trilling bij het optrekken voelt rond 1800/1900 rpm…en in het gebied ervoor en erna, niet?

skoda anné

Nieuw lid
Heb voor aankomende woensdag een afspraak gemaakt bij de garage in het dorp om te kijken waar de resonantie/trillingen in het interieur vandaan komt. Heb uitgelegd wanneer deze voor doen dus hopelijk vinden ze iets en valt het makkelijk op te lossen.

Het is er zodra je de auto start( koude start bij stationair lopen) de voel je trillingen resonantie, je voelt ook in de stoelen(zitgedeelte) Massage in de billen zeg maar.

In het stuur, dashboard ook bij het stationair lopen.

Is de auto klaar met zijn warm loop fase, en loopt hij netjes rustig. En je verhoogt het toerental naar plus minus 1500 begint het te trillen en resoneren in de auto.

Mis je rustig rijdt is het eigenlijk lekker stil in de auto, als je even goed doorhaalt en hij komt bij de 5000 toeren naar de 6000. Is het net een enorme klankkast in de auto.

We zullen zien wat er uit gaat komen bij de garage, ik wil jullie hier graag van op de hoogte houden. Voor misschien andere die dit kunnen gaan krijgen.

Met vriendelijke groet.

skoda anné

Nieuw lid
Hierbij nog een late reactie,
Het heeft even geduurd maar ik heb uiteindelijk een garage gevonden die heeft concluderen wat er precies mis was. En wat dus zorgde voor de enorme vibraties in de auto, ten eerste is het Duo massa vliegwiel vervangen samen met de koppeling en olie en filter. Hier was de eerste kilometers rustig, maar helaas kwam het terug na een dag. Hierna nieuwe afspraak gemaakt en hebben ze de timing gecontroleerd van de balans assen, deze stonden compleet verkeerd ten opzichte van elkaar(180 graden). Nu rijd de Octavia weer heerlijk, kost wat geduld en geld maar ben weer super tevreden.

Arjan1985

Forumguru
Bizar. Zou er in het verleden aan de auto geklungeld zijn dan? Lijkt me een bizar dure grap. Niet overwegen om hem te verkopen?

hemi24

Forumguru
Maakt weinig uit waar deze zit, want deze zal tandwiel- of kettinggedreven zijn.
Staat deze niet goed op tijd, dan is er wel serieus iets aan de hand!

gehaktbal

Forumguru
Maakt weinig uit waar deze zit, want deze zal tandwiel- of kettinggedreven zijn.
Maakt veel uit. Zo iets verandert niet uit zichzelf. Keer de ketting vervangen en het spulletje niet op tijd gezet? Dan zou 180 graden weer niet kloppen.. Ik zou niet verwachten dat de motor dan notabene zou lopen.

hemi24

Forumguru
Lopen doet de motor er prima om, de trilling wordt echter niet in de juiste richting gedempt; in het beroerdste geval versterk je deze juist.

De balans Assen draaien beide 180 graden tegengesteld aan de trilling van het blok.
Ga je één van de assen 180 graden tegenovergesteld aan de andere verzetten gaan ze elkaar uitdempen en introduceer je een extra trilling haaks op de uit te dempen trilling.

Van wat ik lees was dit juist het geval.

Bovenaan Onderaan