Vieze lucht airco

Een paar weken terug heb ik de airco bij de dealer laten reinigen aangezien deze na het aanzetten nogal rook.

Daarna was het een paar dagen iets minder maar nu is het weer hetzelfde als voor het reinigen.

Na het aanzetten van de airco ruik je een vieze lucht en dit verdwijnt na een paar minuten. Wij zetten de airco altijd op tijd uit.

Heeft iemand nog een tip hoe je deze lucht kunt laten verdwijnen?
 

TheoStek

Forumguru
Als de airco eenmaal begint te stinken krijg je dat er nooit meer uit,.
De in de handel verkrijgbare producten en die de dealer gebruikt zijn GEEN desinfecterende middelen, het zijn geur verdrijvers die dus niet meer toegelaten zijn verkocht of gebruikt mogen worden.
Zelfs 1 spuitbusje is niet toereikend om het gewenste resultaat te behalen om de verdamper te desinfecteren, hiervoor is op zijn minst 1 liter voor nodig en moet het een desinfecterend product zijn en geen geur verdrijver.

Zoals je zelf al hebt opgemerkt is het voor korte duur geweest, het helpt gewoon weg niet.

Er is maar 1 mogelijkheid en dat is de verdamper handmatig te reinigen, niemand tornt daaraan omdat dan het dash moet uitgebouwd worden en kost geld.
Daar hebben ze iets op gevonden de productjes die niet werken en voor korte duur zijn.
Ik reinig ook verdampers, dan is de auto wel 4 uur niet beschikbaar, maar garantie geven op het feit dat de reuk niet terug komt doe ik niet.
Product is dan wel desinfecterend en dient ieder jaar herhaalt te worden
 
Hoe denk je bij de verdamper te willen komen? Bleekwater geeft rare vlekken op de toch al zo gevoelige bekleding. Persoonlijk staat de airco bij ons nagenoeg altijd aan. Geen problemen met geurtjes o.i.d.
 

turboturbo

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp, is reinigen niet meer toegestaan met uitzondering van 'gedoogde' desinfecten, biocieden genaamd?
En al het andere spul mag alleen maar luchtverfrisser of geurbestrijder genoemd worden, en geen reiniger.

Bleekwater (chloor) is vzv ik weet vooral een optische reiniger. Je zou een desinfecterend middel moeten hebben. Of misschien de verdamper uitbouwen en een paar uur in de zon leggen (na reiniging?)
Een haast niet te verkomen verschijnsel, als ik het zo lees....?

Mijn Airco stinkt ook altijd even vlak nadat ik hem aan zet. En ook 'ruik' ik het als ik hem een paar minuten voor bereiken van de bestemming weer uit zet.
 

Chatslet

Forumguru
Bij de verdamper komen kan ook met reinigingsmiddelen dus waarom niet met bleekwater? Voor zo ver ik weet dood het ook schimmel organismen. Als je in de badkamer schimmel tussen de tegels krijgt en je spuit dat in met verdund bleekwater dan kun je het er na een kwartiertje zo afspoelen. Komt dan ook maanden niet meer terug.
 

turboturbo

Forumguru
Dat is inderdaad waar, ik moet ook 4x per jaar mijn badcel met bleekwater doen (plafond vooral) dan komt de zwarte aanslag er zo af...
 

Captain Hook

Forumguru
Wat is dat toch met airco's en vieze geurtjes?
Waarom heeft de een daar wel last van, en de ander niet?:ahum:

Ik rijd al jaren in VAG auto's met climatronic (Golf III, Golf IV, Jetta, Golf Plus, O2, Roomster) en nog nooit, nee nooit heb ik vieze geurtjes gehad. Terwijl ik meestal de climatronic gewoon op de stand 'Auto' laat staan...
 

djmshell

Senior Member
Jij douched altijd voor je gaat rijden ????


Maar zonder gekheid het is inderdaad wel vaag dat de een er wel last van krijgt en de ander niet.

Dus is er een verklaring waarom er bij de een wel infecterende elementen in de verdamper ontstaan en bij de ander niet????
 

Chatslet

Forumguru
Twee zaken die ik kan bedenken: Interieurfilter dat niet met iedere beurt wordt vervangen of wordt vervangen voor lagere imitatie kwaliteit en het niet gebruiken van de airco in de winter. Als je de airco standaard gebruikt zal er namelijk iedere keer condens op komen wat ook schoon spoelt.
Toch denk ik dat bleekwater wellicht het andwoord kan zijn. Gewoon half om half verdunnen met water in zo'n plantenspuit met een slang er aan naar binnen via de bak van je interieurfilter, paar keer spuiten, kwartiertje laten inwerken en vervolgens de airco een kwartiertje laten draaien.
 
Er zijn 2 varianten van het interieurfilter te krijgen, allebei met identieke maatvoering. De ene variant heeft aktieve koolstof toegevoegd, de andere niet. De eerste variant is uitsluitend bedoeld voor de modellen MET airco, de 2e variant niet. Prijstechnisch scheelt het enigszins en het type met de aktieve koolstof is vaak niet op voorraad, dus wordt al snel de 2e variant geplaatst. Klant merkt het toch niet, tenzij deze technisch is onderlegd. Als voorbeeld het filter van Mann/Hummel wat ik zelf gebruik: Met aktief koolstof: CUK 2939, zonder aktief koolstof: CU 2939. Past allebei.
 

Captain Hook

Forumguru
...Klant merkt het toch niet, tenzij deze technisch is onderlegd. Als voorbeeld het filter van Mann/Hummel wat ik zelf gebruik: Met aktief koolstof: CUK 2939, zonder aktief koolstof: CU 2939. Past allebei.
Goh, dat had ik nou nooit verwacht van een garage... dat ze niet het optimale product bij een onderhoudsbeurt vervangen...:crazy:
:winkie:

Maarrre, hoe controleer je dat snel? Of de juiste er in zit? Want bij een onderhoudsbeurt zie je dit niet terug op de factuur...

BTW: wel weer triest hoor, dat er weer misbruik gemaakt wordt van de onwetendheid van de klant.
 
Nee, dat is kort door de bocht. Het filter met de aktieve koolstof heeft een veel hoger filtrerend vermogen dan het filter zonder de koolstof, denk aan pollen e.d. Bij gebruik van het juiste filter zal de verdamper schoner blijven en dat heeft weer effect op evt. geurtjes. Nu hebben we zelf in het verleden ook auto's gehad met airco ZONDER een dergelijk filter, zelfs helemaal zonder filter en daar hebben we ook geen geurproblemen mee gehad. Een en ander ligt toch wel aan de manier van gebruiken. Off-topic: het kan ook anders. Onze inmiddels gesloopte Astra F uit de vorige eeuw had geen airco, echter wel een interieurfilter met aktief koolstof. Vervangingstermijn iedere 15000 km....
 

Adoks

Senior Member
Maarrre, hoe controleer je dat snel? Of de juiste er in zit? Want bij een onderhoudsbeurt zie je dit niet terug op de factuur...
Je kan het filter er even uithalen. Voor zo ver ik weet kan dit zonder gereedschap bij de meeste modellen. Je zou dan de artikelcode zo kunnen aflezen. Ik vervang het filter om de 30.000 km en kies ook altijd het koolstoffilter. Dit vervangen kan letterlijk binnen 5 minuten klaar zijn. Je zou kunnen overwegen om het zelf te gaan doen, dan weet je zeker dat je de juiste hebt.

Heb zelf een paar maanden geleden alle filters die ik nodig had, gekocht bij de Skoda dealer met de prijslijst van Brezan in m'n handen. Degene die me hielp heeft me net zo veel korting gegeven totdat de totaalprijs vrijwel hetzelfde was. Heb je in ieder geval de OEM filters, hoewel deze best eens bij Mann vandaan kunnen komen.
 
Mann/Hummel is inderdaad OEM kwaliteit. Op o.a. de luchtfilterbehuizing zie je het Mann referentie nummer staan voor het filterpatroon. Zelf kom ik sinds jaar en dag bij de Brezan. Voor het onderhoud van alle wagens in de directe familie/kennissenkring haal ik daar de spullen vandaan.
 

Monteurtje

Forumguru
Wanneer er een actief koolstoffilter erin zit, stinkt de airco net zo hard. Dat filter is ervoor om geur van buitenaf tegen te gaan. En niet van de verdamper. Het filter zit voor de verdamper en heeft er niet veel mee te maken.
In een Octavia II, Superb II en Yeti monteren wij altijd koolstoffilter. Is dezelfde. En daar stinken de airco's ook van.
Scheelt ongeveer 10 euro. De pakketprijzen voor de beurt kunnen soms al niet uit, dus wordt er vaak een gewoon interieurfilter gemonteerd.
 
Toevallig had ik nog geen last van een vieze lucht, maar sinds deze week wel. Wel is op te merken dat mijn Fabia II vorige week een beurt heeft gehad en dus ook het interieurfilter is vervangen.
Toch ben ik ook een beetje bang dat er een andere/verkeerde is in gezet. Het is namelijk wel erg toevallig dat ik sinds deze week ook ineens de "vieze" geur ruik af en toe.

Waar zit het filter verstopt en kan ik deze makkelijk eruit halen om te checken ? Iemand een tip ?
 

Chatslet

Forumguru
als je onder het dashboard aan de passagierskant gaat liggen kun je het isolatiepaneel los trekken. Je ziet dan de bak waar het filter in zit en daar kun je hem als je de klemmetjes aan de zijkanten naar binnen duwd zo uit trekken.
 

hemi24

Forumguru
... Wij zetten de airco altijd op tijd uit.

Heeft iemand nog een tip hoe je deze lucht kunt laten verdwijnen?

Misschien is dat wel het probleem, bij mij staat de airco altijd op "auto" (lees:aan) en ik heb nooit last van onaangename luchtjes uit de airco...

Wellicht ook een beetje oneerlijk, aangezien de mijne nooit een dag niet gebruikt wordt en vrijwel altijd langere ritten maakt.
 
Bovenaan Onderaan