Vlekken op spiegelafdekker in zonneklep

L-X

Lid
De zonnekleppen in mijn O2 hebben schuifjes voor de spiegels, en daarop zijn (al snel na aflevering) vlekken verschenen. Het lijkt alsof het weer er in zit, maar dat lijkt me (zeker na zo'n korte tijd, en met climatronic) niet mogelijk. Het zijn geen vlekken van het aanraken.

Zijn er meer bezitters die daar 'last' van hebben, en hoe zou je dat het beste kunnen proberen weer mooi te krijgen?

Dutch

Actief lid
Ik heb dit ook. Niet alleen op de schuifjes voor de spiegels, maar ook op de gordelhoogteverstellers en de handgrepen aan het plafond. Schoonmaken kan met een vochtig doekje met allesreiniger.

Ik heb overigens geen idee waardoor de vlekken veroorzaakt worden.

redfoxert

Senior Member
Door verwarming en dergelijke "wasemt" het kunststof in je auto waardoor er stoffen uit vrij komen. Deze slaan neer op dit soort plekken. Elke auto heeft er last van. Weghalen met een vochtig doekje, eventueel met wat alles reiniger. Eventueel met een speciale interior detailer nawrijven voor een zo goed als nieuwe finish :)

L-X

Lid
Ik heb dit ook. Niet alleen op de schuifjes voor de spiegels, maar ook op de gordelhoogteverstellers en de handgrepen aan het plafond. Schoonmaken kan met een vochtig doekje met allesreiniger.
Oh ja is ook zo, op de gordelhoogteverstellers zit het ook. Mooi dat het met 'n vochtig doekje kan, was wat terughoudend om dat op de gok te proberen.

EdK

Forumguru
Had het ook met men Roomster en inderdaad met duizend dingen lappie zo schoon !! Heeft volgens mij met statische elektriciteit te maken !?

ik heb dat namelijk ook die vlekken. gewoon met water en ruitenreiniger en het is weg. en over statische elektriciteit gesproken ik heb daar vrij veel last van vooral als het warm is en ik stap uit de wagen dan heb ik er 9 kansen op de 10 prijs als ik mijn deur dich doe weet iemand misschien daar en oplossing voor?

Gieliovd

Forumguru
Tja dat heeft gewoon te maken met luchtvochtigheid, temperatuur, type bekleding, etc.

Bijna heel autorijdend Nederland heeft er last mee. Uitstappen, deur sluiten: TAK!

Ik heb het bij alle 3 auto's al gehad.

Er zijn van die sleepbanden voor onder je auto maar ik geloof er niet in.

Oplossing? Ik moet hem nog vinden.

TL@

Forumguru
ik heb dat namelijk ook die vlekken. gewoon met water en ruitenreiniger en het is weg. en over statische elektriciteit gesproken ik heb daar vrij veel last van vooral als het warm is en ik stap uit de wagen dan heb ik er 9 kansen op de 10 prijs als ik mijn deur dich doe weet iemand misschien daar en oplossing voor?

Hoe properder de auto, hoe minder kans op een schok. Weet niet meer waarom maar het is wel degelijk zo.

van inkel

Forumguru

1 Voordat je je voet op de grond zet pak je bijvoorbeeld je raamstijl vast, als je dan je voet op de grond zet slaat de vonk over tussen je voet en de grond.

2 tijdens het uitstappen je kuit tegen de dorpel houden en dan je voet op de grond zetten.

EdK

Forumguru
Tja dat heeft gewoon te maken met luchtvochtigheid, temperatuur, type bekleding, etc.

syntetische kleding is het grootste probleem ! Ikzelf heb er weinig last van ( 2 keer per jaar ) misschien dat het komt omdat mijn kleding hoofdzakelijk bestaat uit katoen ( 100%)

Tip is om metalen onderdelen eerst met een volle hand te pakken dan met de vingers ! Want die ontlading is op je vingers gevoeliger dan op een volle hand !

Gieliovd

Forumguru
Goeie tips heren. Binnen is het moeilijk metaal te pakken met onze geweldig afgewerkte auto's ;)

Het is mij gewoonte uit te stappen en daarna de deur dicht te duwen tegen de raamstijl. Tegen het raam duwen helpt ook haha.

___JC___

Forumguru
Die smerige zwarte vlekken vindt je ook in het brillebakje. Tenminst bij mij wel. Ik dacht dat het roet was dat naar binnen kwam maar benzineversies hebben het dus ook. ;)

redfoxert

Senior Member
Deze waas krijg je na verloop van tijd ook aan de binnenkant van de ramen en is mede de oorzaak dat je last kan krijgen van condens vorming. De water moleculen in de lucht moeten zich namelijk ergens aan hechten en dat is het vuil op je raam :)

Zelfde idee als koolzuur in een glas cola bijvoorbeeld. Dat hecht zich ook aan vuil in je glas waardoor ze los komen uit de vloeistof.

Die smerige zwarte vlekken vindt je ook in het brillebakje. Tenminst bij mij wel. Ik dacht dat het roet was dat naar binnen kwam maar benzineversies hebben het dus ook. ;)

Heel gek, in een zwart bakje zijn de vlekken wit.......

Het ligt inderdaad aan de statische elektriciteit.
Gewoon met een schoonmaakmiddel schoonmaken en met een keukenpapier nawrijven (wc papier ook goed).
Dan haal je de meeste statische spanning weg.
Doe dit een paar keer en het neemt echt af, er zit een soort laagje op het kunststof en dat poets je er na een aantal keren een beetje af waardoor het af neemt.
Helemaal weg gaat het nooit.

Ik heb namelijk zo een sleepband hangen en dat helpt inderdaad niet veel nee. en zo een speciaal sleutelhangertje dat help en beetje maar als de schok te hard is voel je hem nog goed. met mijn vorige auto's heb ik nooit last van gehad aleen met de skoda. kan het met het type metaal te maken hebben? is wel soms krap lastig moet zelfs soms aan andere vragen mijn deur te willen sluiten. maar dank je voor de goede tips hier ga het eens proberen.

Je auto tegen een lantaarnpaal parkeren werkt ook erg goed tegen de statische elektriciteit.
Het is alleen minder goed voor je plaatwerk.

Bovenaan Onderaan