Vliegwiel en distributie samen; kostenbesparend?

Havana

Forumguru
Wellicht een wat domme vraag, maar goed.

Stel, mijn 2 massa vliegwiel moet vervangen worden. (Is volgens mij nog niet zo ver maar het kan zo maar zo ver zijn). Is het dan handig cq. kostenbesparend zijn om direct distributieriem, spanrollen en waterpomp mee te nemen?

Kippie-style

Forumguru
In principe maakt niet echt uit want de distributie zit aan de andere zijde.
Voor vliegwiel moet de bak eraf.

Wat je wel het beste kan doen is dan ook je koppelings set mee laten vervangen.
Al is het verhaal vaak andersom, en laat je het vliegwiel meevervangen met de koppeling.

*edit: type foutje eruit gehaald

Laatst bewerkt:

dhe019

Actief lid
Ik zou het niet bij de dealer laten doen. Ik kreeg een voorrekening van 1800 euro voor mijn DMF + koppeling. Deze onderdelen zijn helemaal niet zo duur (komen nog wel wat extra parts bij). Met 800-1000 euro aan onderdelen voor een DMF ben je er wel. Daarnaast ben ik naar een SMF gegaan (en dat alleen bespaart al veel geld). Rijd prima.

Het tweede verschil tussen bijvoorbeeld een vag techniek en de dealer is dat de een het heel vaak doet en het dus nauwelijks tijd kost. Ik heb er naast gestaan en de man was in 2.5 uur klaar. Ik mijn vrije dag er wel uit gehaald (+de lange rit).

Heeft mij dus 700 euro gekost.

andrehj

Forumguru
Een collega van mij had een kapot DMF op vakantie in Kroatië, met zijn Golf TDI. Daar was ie met 500 euro klaar, 400 euro voor het materiaal en 100 euro voor het arbeidsloon. Zo wordt een technisch probleem op vakantie toch een stuk aangenamer.

leo442

Forumguru
Reparatie methode kan prijsbepalend zijn. Er is een vervangings alternatief waarbij origineel vliegwiel met veren vervangen kan worden door een vast vliegwiel zonder veren. B.v Valeo biedt zo'n vervangingsset aan bestaande uit vliegwiel, drukgroep, koppelingsplaat en druklager voor € 569,- br.ex. Alleen het originele vliegwiel met veren kost van Valeo al € 651,-br.ex. daarbij komt dan nog de drukgroep, koppelingsplaat en druklager. Valeo maakt in de vervangingsset gebruik van grotere en zwaardere veren, waarmee je bijna hetzelfde resultaat bereikt als met het originele vliegwiel. Prijstechnisch interessanter dan een origineel set wat de dealer zal monteren, maar technisch niet vergelijkbaar.

Bovenaan Onderaan