Vliegwiel of toch niet

niek

Lid
Ik heb een Roomster, 1.9 TDI uit 2007, motorcode BSW. Kan iemand mij met zekerheid zeggen of deze een vliegwiel heeft of niet? Uitleg naar de reden van deze vraag geef ik ook, maar wil graag wel eerst zeker weten of deze wel of geen vliegwiel heeft.

Niek
 

niek

Lid
Nou vraagstelling was verkeerd sorry. Zal de uitleg erbij geven. Mijn auto stond stationair aardig te springen. Omdat ik deze had gekocht bij een handelaar die ver van mijn woonplaats af is, had ik de deal gemaakt dat ik de diagnose kon laten stellen bij een Skodadealer bij mij in de buurt. Was het mankement te overzien dat kon ik dat laten maken bij de Skodadealer, was het prijzig dan zou ik wel terug moeten naar de handelaar. De Skodadealer had als diagnose dat er waarschijnlijk speling zat op het 2 massa vliegwiel, en dat is dus prijzig. Ik dus de auto terug gebracht naar de handelaar en die zag er de humor wel van in, omdat deze auto dus geen 2 massa vliegwiel zou hebben maar een vast vliegwiel. Volgens hem zit er tussen de bak en de motor een stabilsatiestang met rubbers die versleten was. Die is nu vervangen en inderdaad het springen doet ie niet meer.
Ik merk wel dat mijn toerenteller niet 100% stil staat stationair, maar dat zou normaal zijn...
 

Cordoba

Forumguru
niek, wat bedoel je met: "Mijn auto stond stationair aardig te springen."? Heb je het dan over het toerental, of over bewegingen van de auto zelf?
2-massa vliegwiel wil nog wel eens problemen geven, waarbij het stationair toerental wat op en neer gaat, maar zeker in de beginfase niet of nauwelijks te zien op de toerenteller. Bij diverse blokken wordt het 2-massa vliegwiel bij problemen vervangen door een vast vliegwiel (of dat zonder problemen kan, is afhankelijk van motortype en welk type versnellingsbak(5-bak of 6-bak) er in hangt.

Op en neer gaan van stationair toerental kan ook komen door bijvoorbeeld een vervuild gasklephuis, een grondige reiniging lost dat probleem op. (toerental gaat dan vaak 150-500 rpm op en neer).

Als je met springen bedoeld, dat de auto stond de schudden is er iets anders aan de hand, dat kan bijvoorbeeld een probleem met een motorsteun zijn, maar ook het op 3 poten lopen van het blok (door welke oorzaak dan ook).
 

niek

Lid
Stationair loopt de motor goed, de auto stond zelf te bokken. Volgens garage was dit een steun bij de versnellingsbak die kapot was. En nu die vervangen is bokt de auto niet meer. Nu heb ik alleen nog een trillende wijzer van de toerenteller Heb zelf wel vaker diesel gereden oa Opel, maar het fenomeen dat de wijzer van de toerenteller trilt ken ik zelf niet, de garage gaf aan dat dit normaal was.

Niek
 

Cordoba

Forumguru
Kapotte motorsteun dus. Trillen van de toerenteller komt vaker voor, zolang dit niet meer is als een halve naalddikte zou ik me er niet druk om maken, is vooral een kwestie in hoeverre het toerentalsignaal gefilterd is. Als het meer is, richting 150 rpm verschil, dan kan het een vervuild gasklephuis zijn. Overigens als de dealer een kapot 2-massa vliegwiel als diagnose stelt, terwijl het een kapotte motorsteun is, zou ik met een hele grote boog om de bewuste dealer heen gaan.
 

Antera

Donateur
Hele goede kans op je 2de massa vliegwiel die problemen geeft daardoor gata hij meer trillen en zeker met optrekken. Is dit laaste niet zo zou ik het inderdaad ergens anders gaan zoeken
 

The bone collector

Senior Member
Ik dus de auto terug gebracht naar de handelaar en die zag er de humor wel van in, omdat deze auto dus geen 2 massa vliegwiel zou hebben maar een vast vliegwiel.

Die handelaar kent er blijkbaar ook niet veel van, natuurlijk zit er een 2 massa vliegwiel in een 1.9 TDI van 2007, tenzij het eerder al zou vervangen zijn door een vast vliegwiel.
 

niek

Lid
Wie van de 2 bovenstaande reacties heeft het nu juist... wel of geen 2 massa vliegwiel..? En nee hier is nog niks aan vervangen. Omdat de Skodadealer de diagnose had gesteld dat 2 massa vliegwiel niet goed werkte wilde de garage een nieuwe bestellen, vervolgens kon hij dat dus niet vinden, volgens hem omdat deze auto er geen heeft...
 

Cordoba

Forumguru
Monteurtje werkt ook bij dealer, dus zal echt wel weten hoe het zit. Ik heb ook nooit van een 2m-vliegwiel bij een Roomster of Fabia gehoord, maar ik weet niet alles van Skoda-blokken dus ben geen maatstaf. Ook het feit dat vervangen van de motorsteun het probleem (schudden) heeft opgelost, geeft al aan dat de handelaar blijkbaar beter op de hoogte is dan de dealer.

Als je twijfelt kun je natuurlijk ook contact opnemen met een andere dealer of specialist.

Dealer = absoluut geen garantie voor kennis van zaken, in het verleden sterke staaltjes van gezien. Ik wacht nog op het bericht dat een dealer een band niet op spanning kan brengen, omdat ie het bestelnummer voor de lucht niet kan vinden in zijn systeem.
 

Cyrus

Actief lid
Als mijn kennis me niet bedriegt, hebben sowieso alle TDI's van origine een 2-massavliegwiel.
 

Monteurtje

Forumguru
Zelfs de Fabia 1.2 TDI CR heeft een vast vliegwiel. Heeft gewoon een koppelingsplaat met tangentiaal veren. En bij een Fabia II met een 1.9 TDI BLS motor heeft dat ook. En een koppelingsplaat i.c.m een 2MV heeft dat niet.
 

niek

Lid
Geen 2 massa dus maar vast. En de tip om die dealer te vermijden had ik zelf ook al. De service en behandeling was meer dan goed, maar een dergelijke diagnose is natuurlijk niet goed te praten. IK heb zelf ook nog contact gehad en gevraagd naar hoe dit mogelijk was, maar de vriendelijkheid was nu ver te zoeken. Jammer want ik dacht een goed adres te hebben gevonden.
 

The bone collector

Senior Member
Oeps, sorry voor de verkeerde info, monteurtje weet dat sowieso veel beter dan ik. Ik dacht echt dat alle 1.9 tdi motoren bij Skoda een dubbel massa vliegwiel hadden. Er zijn dus uitzonderingen...
 
Bovenaan Onderaan