Vloeistof probleem

Hallo Skoda rijders,

Ik heb sinds een week een Skoda Fabia combi bj 2002 1.4 mpi 8v gekocht maar denk dat er iets mis is met de motor van de auto.
In de koelvloeistof zit smurrie in beetje bruinig en bij de olievuldop komt condens uit kleur wit.
Hij verbruikt geen koelvloeistof of olie, verder zit olie geen koelvloeistof zover ik kan zien .Er komt ook geen witte rook bij de pijp.
de motor temperatuur blijft normaal. Olie zit wel heel oud uit is ook smerig geworden van binnen zover ik kan zien smurrieg uit.
Ik zit rondom de motorblok geen lekkage en motor loopt spoel na af en toe klepstoters tikken.Hoe zou dat kunnen bruinig smurrie in koelvloeistof oudheid van vloeistof heb gevoel dat meerdere soorten koelvloeistof in is gegooit is groen bruin roodachtig uit.De auto is korte stukken gereden volgens de autobedrijf en een tijd stilgestaan. Zou de koppaking lek kunnen zijn? kan iemand me hieruit helpen ben al dagen lang bezig uit te zoeken elke garage zegt wat anders welles nietes spelletje geworden?
 
Wil eigenlijk eerst de kleppendeksel loshalen daar alle vastzittende olie schoonmaken met diesel, zit echt niet uit zover ik kan zien hoe erg de olie is . daarna olie verversen en dan de koel systeemreinigen is dat goed begin? begin morgen ochtend anders gelijk te reinigen.
 

Cordoba

Forumguru
Koelvloeistof vervangen door alleen G12 of G12+ koelvloeistof (roze van kleur). De G12 is bij Skoda, Seat, VW en Audi dealers te koop, de G12+ is goedkoop te vinden bij de Action. De algemene groene koelvloeistof die bijvoorbeeld bij tankstations wordt verkocht is niet goed voor je Skoda. G12 en G12+ kun je overigens zonder probleem door elkaar gebruiken.

Olie is op afstand en zonder de geschiedenis van de auto eigenlijk niet goed te beoordelen, het rijden van alleen korte ritjes kan ook helpen om de mayonaise op de olievuldop te krijgen.
 
ik snap alleen niet hoe die smurrie bij koelvloeistof reservoir komt lijtk op oude koelvloeistof en mix ervan en zit ook beetje druk op slangen van de koelslangen.
 

Chatslet

Forumguru
Gewoon olie en koelvloeistof vervangen en kijken wat er dan gebeurd. Zijn ook de kosten niet. Neem je meteen even alle filters mee.
 

darkprojectx

Forumguru
Vandaag bij de dealer geweest om toevallig ook wat sapjes bij te kunnen vullen,
en de beste magazijnmedewerker (een betrouwbare) vertelde mij dat de koelvloeistof G12 voortaan G11 is geworden.
Deze kan in alle vag modelletjes voortaan.
 

The bone collector

Senior Member
Welkom hier,

Ik vrees dat je koppakking lek is. De MPI's hebben er sowieso last van, maar vooral dat je koelvloeistof bruin-roodachtig ziet in plaats van roze, is een teken dat het probleem daar zit. Ik heb eens van een monteur gehoord, dat als ze die bruine koelvloeistof zagen bij de MPI's, al meteen wisten hoe laat het was....

Ik zou koelvloeistof (en olie verversen) en dan even afwachten. Je kan geluk hebben dat er inderdaad vloeistof gemengd is geweest. En als er echt een problem is, krijg je opnieuw sludge en vuile koelvloeistof. De meesten kunnen ook nog een tijdje verder als de koppakking lek is, als je de temperatuur in het oog houdt, is het niet meteen nefast voor de motor.
 

Cordoba

Forumguru
@the bone collector: ik dacht ook aan dit euvel, maar als je de auto al hebt, en je hebt geen garantie, kan een handvol euro's voor verse koelvloeistof geen kwaad, en het kost niet al te veel.
 
Vandaag bij de dealer geweest om toevallig ook wat sapjes bij te kunnen vullen,
en de beste magazijnmedewerker (een betrouwbare) vertelde mij dat de koelvloeistof G12 voortaan G11 is geworden.
Deze kan in alle vag modelletjes voortaan.
Ik denk niet dat die "betrouwbare magazijnmedewerker" dat goed heeft, of dacht je wel?
Vroeger was het G11, het is al jaren G12 of G12+
Koelvloeistof - TDI Wiki
Als er verschillende soorten koelvloeistof zijn gemengd kan er ook een vieze bruine drab onstaan.
 

The bone collector

Senior Member
@the bone collector: ik dacht ook aan dit euvel, maar als je de auto al hebt, en je hebt geen garantie, kan een handvol euro's voor verse koelvloeistof geen kwaad, en het kost niet al te veel.

Mee eens hoor, ik gaf ook aan dat eerst te proberen, dat is een kleine kost en met een beetje geluk is het inderdaad opgelost. Maar ik wou ook effectief zeggen wat ik eerlijk gezegd denk dat het is, omdat jij en ik (en waarschijnlijk vele anderen hier) wel in ons achterhoofd hebben dat het de koppakking is als we MPI, sludge en vuile koelvloeistof in één zin horen. Maar de topicstarter kan er dan wel bij gebaat zijn, als het direct vermeld wordt.
 

ArjanGr

Senior Member
Als ik de klachten hoor weet ik voor 100 procent zeker dat de koppakking kapot aan het gaan is. Ik heb precies hetzelfde gehad. Zei het met de 1.3 MPI uit de Felicia. Maar de 1.4 heeft dezelfde motor.

Bij mij kwam er ook nog geen witte of blauwe rook uit de uitlaat. Maar het koelvloeistoftankje was wel drappig/olieachtig bruin aan de binnenzijde. Ik heb toen het tankje vervangen... 3 dagen later was die weer vies aan de binnenzijde. En tevens sludge aan de binnenkant van de olievuldop, wat maar bleef komen.
Ik ben er ongeveer nog een half jaar mee doorgereden, zonder noemenswaardige problemen. Let wel op dat je trouw je olie en oliefilter ververst en je koelvloeistofniveau in de gaten houdt. Ik heb de actie 'koppakking vervangen' uiteindelijk ondernomen toen ik ongeveer elke week koelvloeistof kon gaan lopen bijvullen.

Toen ook hulp gehad op dit forum. Zie:http://www.skodaforum.nl/board/f18/slurrie-oliebijvuldop-12702.html

Ik heb de koppakking samen met een vriend van me zelf vervangen. Totale kosten waren zo'n 500 euro, en 2 zaterdagen werk.
Benodigde onderdelen:
- Koppakking
- Cilinderbouten
- Kop laten vlakken en afpersen (toch zo'n 150 eurotjes, maar daarvoor komt ie wel brandschoon terug en je weet zeker dat de kleppen goed zijn en zij zetten je kleppen ook weer in elkaar voor je)
- Klepsteelrubbers
En ik heb ook gelijk de multiriem en spanrol mee vervangen, toen alles toch los lag.
Let wel op dat je je kleppen nog weer moet stellen alvorens je je motor aan zet. Ik kan de volgorde wel eens posten (heb een werkplaats handboek) mits je van plan bent om de koppakking zelf te vervangen.

Wat is je kilometerstand als ik vragen mag?
 

ArjanGr

Senior Member
IMG_5745.jpg
Zo vies was de tuimelaaras
IMG_5802.jpg
De kop is eraf.

IMG_5803.jpg
De koppakking toen de kop eraf was. Redelijk gaar zo te zien.

IMG_5903.jpg
Een week later, toen de kop terug kwam. De kop is gevlakt en ultrasoon gereinigd.
IMG_5918.jpg
Nieuwe koppakking
 

ArjanGr

Senior Member
IMG_5924.jpg
De kop vanaf de bovenkant.
IMG_5930.jpg
De schone tuimelaaras.

En een foto waar we nu op dit moment misschien meer aan hebben.
Zo zag de olievuldop ervan mij uit voor koppakkingvervanging:
101_1356.jpg

En het vieze vs schone tankje:
101_1264.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Mooi verslag man, met die foto's. Lijkt me fantastisch om zo je eigen motor helemaal schoon te poetsen van nieuwe onderdelen te voorzien.
 
Bovenaan Onderaan