Vloerbedding bagageruimte verwijderen

DPhoenixx

Nieuw lid
Onlangs is een 5 liter flacon ruitenwisservloeistof in mijn bagageruimte kapot gegaan met als resultaat dat de hele vloerbedekking van de bagageruimte doorweekt was door de vloeistof inclusief sterk overheersende lucht.

Nu heb ik vernomen dat de vloerbedekking te verwijderen is. Maar hoe? Achterin de bagageruimte, tegen de achterkant van de achterbank aan zitten drie kapjes met daaronder pinnen die door de vloerbedekking heen geprikt zijn en de vloerbedekking op zijn plaats houdt. Deze heb ik losgehaald.
Echter nu zie ik dat de rest van de vloerbedekking zit weggewerkt tussen onder de achterbank.

Kortom hoe krijg ik de vloerbedekking in de bagageruimte in zijn geheel verwijderd zodat ik hem buiten kan drogen/luchten?

Skoda Octavia II
Februari 2005

Monteurtje

Forumguru
Ik denk dat je de achterbank leuningen eruit moet halen. Aan de zijkant (portierzijde) zit een soort haak die je als het ware moet verdraaien. Met een schroevendraaier kun je dat doen. Dan kun je de leuning aan die kant omhoog trekken en dan de leuning door stevig te trekken, de leuning uit het schanierpunt trekken.
@Joske, heb jij een ELSA beschrijving. Dan heb je een plaatje. Dan wordt het wel duidelijk. Gaat om een HB. Die heeft dat alleen

DPhoenixx

Nieuw lid
Een ELSA beschrijving (nooit van gehoord ;)) zou wel handig zijn (plaatje). Ik had de bank al naar beneden geklapt. Maar als ik het goed begrijp wanneer je de leuning uit het scharnierpunt trekt dan trek je bank als het ware aan de achterkant omhoog zodat je de vloerbedekking van de bagageruimte eronder vandoor kan trekken?

Cordoba

Forumguru
Ik dacht even dat het verwijderen op dezelfde manier ging als bij een Fabia. Vergeet mijn beschrijving.

Als ik de beschrijving lees, gaat het ook grotendeels gelijk. Alleen laten ze je eerst het gordeldeel losschroeven, en als ik het goed zie ook de middenbevestiging tussen de 2 rugdelen. Ik vraag me af of dit werkelijk nodig is, als je alleen het tapijt eronder uit wil halen. Het laatste deel van de beschrijving lijkt sterk op wat monteurtje heeft beschreven. Bij de Fabia is het inderdaad eerst rollo/hoedenplank verwijderen, dan met een schroevendraaier in inkeping bij scharnier wat 'overhalen' en dan eerst het smalle deel eruit: dat heeft de korste pen in het middenscharnier. Uithalen van rugdeel door het iets naar voren te klappen, en aan de deurzijde iets naar voren, zodat je het rugdeel naar buiten kunt trekken (anders zit het rugdeel 'klem' tussen het andere rugdeel en de wielkast). Zelfde methode vervolgens voor de andere zijde.

Als je alles met beleid doet, en geen idiote krachten uitoefend of gaat staan wrikken of hameren, dan gaat het wel goed, en kun je voorzichtig proberen of het met minder schroefwerk loshalen ook lukt.

Bovenaan Onderaan