@Canon-Eye : Dat klopt, de meeste zijn onderdeel van de keten en een aantal zijn franchise. 'Mijn' Br...n zit ook (nog) in het centrum van Epe. Alle vestigingen die de afgelopen jaren verhuisd zijn, zijn naar industriegebied of bedrijventerreinen gegaan omdat daar onze doelgroep zit. Brezan is immers een groothandel en heeft vanaf het begin (1928) het 'tweesporen' beleid gevoerd, zowel professional als consument. De grootste aandacht gaat echter uit naar het garagebedrijf. Je zou het kunnen vergelijken met bijv. een Office Center, de doelgroep is het bedrijfsleven, maar de consument is uiteraard ook welkom. Best wel uniek anno 2016. Half.... daarentegen is echt een winkelbedrijf dat zich richt op de particuliere koper.
De winkel zelf genereert uiteraard omzet, maar het overgrote deel (bij ons zo'n 85%) komt binnen van de bedrijven of monteurs via de telefoon, internet, e-mail en wij hebben nog een paar klanten die faxen. Wat met name de laatste 1 á 2 jaar ook erg opkomt is whatsapp. Ook hebben wij vertegenwoordigers in dienst die de bedrijven bezoeken, dat werkt, maar vaak zijn mijn collega's en ik degene waar men uiteindelijk zaken mee doet. De klant koopt bij Brezan, maar rekent op Albert (moi), tenslotte ben ik het aanspreekpunt voor de klant en deze verwacht van mij dat ik zijn vraag kan beantwoorden en in zijn behoefte kan voorzien. Dit geldt uiteraard voor al mijn collega's in den lande. 'Wij,' in Epe, hebben bijvoorbeeld al twee auto's rijden die dagelijks (lokaal) zo'n 300 kilometer rijden om de klant te kunnen bedienen.
Als ik 's morgens wakker wordt en mijn foon aanzet, heb ik vrijwel altijd al bestellingen of vragen via whatsapp waar ik mee aan de slag ga, meestal kan ik tijdens het ontbijt al het e.e.a. regelen, de rest doe ik dan op de zaak. Ook 's avonds regelmatig vragen of last minute bestellingen die ik nog wel kan regelen online, en vaak de klant niet. Whatsapp is erg handig omdat je er ook foto's en video's mee kunt versturen en je nauwkeuriger kunt bepalen om welk onderdeel het gaat omdat er vaak veel mogelijkheden zijn waar maar minimale verschillen te zien zijn.
Een mooi medium dat whatsapp, maar af en toe heb ik weleens van 'nu even niet,' en stuur de appjes door naar een collega, of andersom, dat ik appjes krijg van een collega die op dat moment niet in de gelegenheid is om de berichten te beantwoorden. Soms lijkt het wel eens een 24-uurs economie.
Het grappige van jouw vraag/opmerking is wel dat ik dit op verjaardagen ook veel hoor en dat velen niet precies weten hoe Br...n in elkaar steekt. Pas geleden nog op een verjaardag: "ik snap niet dat de Br...n aan de Hoofdstraat nog kan bestaan, je ziet er vrijwel nooit iemand." Dan leg ik het e.e.a. uit en dit schept gelukkig verheldering.