Vocht in koplampen

vanduuren

Nieuw lid
Goedemiddag, Na aankoop van mijn huidige Octavia (2018) sedan in Augustus had ik last van vocht in de linker koplamp, iom de dealer is deze onder garantie vervangen door een nieuwe. Geen problemen meer mee gehad tot gisteren waarbij ik ontdekte dat er in beide koplampen zich vocht aan de binnenzijde bevond, zowel in het stads/dim en knipperlicht gedeelte. Het betreft de koplampen met de LED (stadslicht) aan de zijkanten van de koplamp (non xenon). Het was (gelukkig) vanochtend wel weg maar denk dat dit nog wel een keer de kop opduikt, ik heb nog wel garantie maar zie dit liever niet dan wel

Zijn er meerdere eigenaren van dit type Octavia die dit ervaren en wat kun je eraan doen?, Is dit bekend bij Skoda (NL) als er meer eigenaren hier last van hebben?

Mijn Octavia van 2019 had er af en toe ook last van, ging wel om de led koplampen. Omdat deze geen warmte genereren bleef dit soms wat langer en soms had ik het maanden niet.

Aangezien jouw lampen gewoon halogeen hebben en dus warmte genereren zal het vocht vrij snel verdampen. Je kan altijd even kijken of de draaidop ( ik ga er van uit dat die er op zit ) goed op zijn plek zit.

vanduuren

Nieuw lid
##Onnodig citaat verwijderd.##
Vind het wel vreemd dat dit gebeurt, ik zal idd wel even kijken naar de draaidoppen goed vastzitten. thx!

Laatst bewerkt door een moderator:

Sjoerdb

Forumguru
Plak een verwarmingsmatje op het glas, dan verdampt dat vocht zo weer.

Led heeft ook zijn nadelen, en zijn voordelen.

EdK

Forumguru
Tsja schijnt condensatie te heten.
En met de oude gloeilampen en Halogeen lampen werd er genoeg warmte ontwikkeld om bij een rit met de lichten aan dit vocht weer te laten verdampen....
LED geeft ook wel warmte af maar stukken minder dan de oude lampen en dus verdampt niet alles.
Had een week ook mijn wagen niet gebruikt en toen ik vandaag instapte had ik ook last van condens in de koplampen, en was de voor ruit aan de binnenzijde nat.
Maar goed een lap erover / verwarming met airco aan op ruit en de boel was in no time droog.
En helaas is dit dus met LED een nadeel dat er niet genoeg warmte word gegenereerd.
Dus men zou dus iets van achterruitverwarming in de koplampen moeten inbouwen of zorgen dat er een lucht flow doorheen word gejaagd !
Maar ja de dealers hebben er tot heden natuurlijk nog niets van gehoord en ben je de eerste , dus gaat het wel tijdje duren voor men er wat aan gaat doen.
En de dooddoener is dus af en toe een klant in garantie tevreden houden door er nieuwe units in te plaatsen zonder update met gevolg dat men moet afwachten wanneer het weer terug komt !!

De OC3 van @vanduuren heeft ledstrips aan de zijkanten, dus de variant met halogeen. Tenzij hij de standaard halogeen lampen heeft vervangen door led genereren zijn koplampen dus gewoon warmte.

Cordoba

Forumguru
Het kan gewoon vocht zijn dat in de koplamp (met vochtige lucht) zit opgesloten, en bij koude condenseert. De enige manier om die vochtige lucht uit de koplamp te krijgen, is de doppen een poosje er af als de lucht droog is, zodat de vochtige lucht er uit kan en droge lucht er in, en dan de afsluitdoppen er weer op, zodat je droge lucht in de koplamp houdt. Dat zal niet 100% het probleem oplossen, maar kan wel flink schelen.

EdK

Forumguru
de doppen een poosje er af als de lucht droog is, zodat de vochtige lucht er uit kan en droge lucht er in
Sommige bedrijven lossen dit op door gebruik te maken van een gore-tex membraam toe te passen.
In koplampen ben ik het nog niet tegen gekomen maar in mijn tellerunit van me BMW K75 motors werd dit wel toegepast.

Antera

Donateur
Is helaas een veel voorkomende klacht en weinig tegen te doen. Alle modellen met LED heb dit in meer of mindere maten. Koplampen vervangen lost dit helaas niet op. Ze hebben te weinig warmte en goede ventilatie waardoor dit meer blijft hangen. Je kan ook van die zakjes in je koplampen aanbrengen die vocht opnemen maar zal je dan met regelmaat wel moeten vervangen

Teddemans

Nieuw lid
Ik heb hier helaas ook last van. Maar dit komt door een scheurtje in het glas. Ik wil nu de lamp vervangen? Kan iemand mij uitleggen hoe dit moet? Heb namelijk op MP een vervangende lamp gekocht, zonder modules?

redriver

Senior Member
Toen wij onze O3 (2018) op gingen halen bij de dealer zat er ook wat vocht in de koplampen (kwam toen net uit de wasstraat) . De dealer zei dat dit normaal was (onderin de unit zit blijkbaar ook een gaatje om vocht te laten ontsnappen). Daarna nooit meer iets van gezien.

redriver

Senior Member
Ik heb hier helaas ook last van. Maar dit komt door een scheurtje in het glas. Ik wil nu de lamp vervangen? Kan iemand mij uitleggen hoe dit moet? Heb namelijk op MP een vervangende lamp gekocht, zonder modules?
Mischien heb je hier iets aan :

Bovenaan Onderaan