Vocht in motor?

Vlaar032

Senior Member
Onze Octi 1 uit 2000 rijdt niet zoveel kilometers. 11.000km per jaar ongeveer, veel korte stukjes, en verder de vakanties met de caravan. Waarvoor we juist wèl een 2L goed kunnen gebruiken. Niet zo goed dus voor de motor, die rest van het jaar. Nou zag ik onder de oliedop dat er witte sludge met vocht in zat. Terwijl de koelvloeistof er gewoon goed uitziet, dus ik denk niet aan een lekke koppakking. Er zat 10W50 in vanaf juli 2008. Ik heb de olie laten verwisselen nu met 5W40 zoals in het boekje staat en ik denk dat het beter is om niet èèn jaar te wachten maar gewoon ieder halfjaar oliewissels te doen, net zoals vroeger.
Zet ik het wel in mijn Outlook, want op kilometers haal ik het niet. Wat denken jullie daarvan?
 

Ronnie

Forumguru
Stook de motor maar een keertje goed warm, in een langere rit, dan is het wel weg.
Het is gewoon een verzameling condens die neerslaat tegen het kleppendeksel,(is het koudst).
Met 5w40 kun je rustig een jaartje rijden......
 

guitar_billy

Senior Member
ik heb ook van die sludge / mayo onder de dop. rijdt ongeveer 15.000/jr


Torance, die link naar prikpagina is niet relevant want die gaat over vorstgevaar aan 1.4L 16klep motoren van een specifiek bouwjaar. de 2.0 8klep benzine van Vlaar032 heeft daar geen last van.

wel een aardige pagina, die prikpagina waar dikwijls meer technische zaken besproken worden en zeker interesant als vwmonteurke antwoord. daar zoeken op sludge levert dit op :
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=14380&t=14353

met vwmonteurke citaat :
==========
Sludge bij olievuldop hoeft op zich niets te betekenen.
Tijdens de verbranding van benzine ontstaat er, naast een aantal andere stoffen ook een deel waterdamp (heb je bij een koude motor als condenswater vast wel eens achter uit de uitlaat zien druppelen)
Deze waterdamp komt ook met de lekgassen in het carter en condenseert daar op een koude plaats.
Bij VW motoren is dat veelal het klepdeksel en de olievuldop.
Dat gecondenseerde water vermengt zich nog met wat olie en het resultaat is die mayonaise die je ziet.
Jouw conclusie dat dit komt door een lekke koppakking HOEFT dus niet waar te zijn.
Kan wel, (koelvloeistof is per slot van rekening ook water), maar hoeft niet.
Voor het opsporen van een lekke koppakking heeft de echte vakman trouwens ook een mooi hulpmiddeltje
Opsporen van koppakkinglekkages doet men met een speciale "snuiver" met hierin een reactievloeistof.
Men neemt dan met die "snuiver" een luchtmonster uit het koelvloeistofreservoir.
Als die lucht verbrandingsgassen bevat verkleurt de reactievloeistof.
==========

ik zou me niet druk maken en max 1x per jaar verversen, verder gewoon wel even het peil in de gaten houden want die 2.0 8klep motor wil nog wel eens wat meer verbruiken. ik haal bv een volgende 15.000km beurt niet zonder een paar liter bijvullen.
 

purk

Senior Member
ik zou me niet druk maken en max 1x per jaar verversen, verder gewoon wel even het peil in de gaten houden want die 2.0 8klep motor wil nog wel eens wat meer verbruiken. ik haal bv een volgende 15.000km beurt niet zonder een paar liter bijvullen.




IK ook niet, die van mij lust ook wel meerdere litertjes olie tussen de wisselingen van de olie en filter.
 

Vlaar032

Senior Member
Okee, bedankt voor de antwoorden!
Inmiddels ligt er een 1 liter flesje 5W40 achterin, en nog èèn in de schuur. En dan hou ik het peil wel een beetje in de gaten.
Groetjes Arnold
 
Bovenaan Onderaan