ik heb ook van die sludge / mayo onder de dop. rijdt ongeveer 15.000/jr
Torance, die link naar prikpagina is niet relevant want die gaat over vorstgevaar aan 1.4L 16klep motoren van een specifiek bouwjaar. de 2.0 8klep benzine van Vlaar032 heeft daar geen last van.
wel een aardige pagina, die prikpagina waar dikwijls meer technische zaken besproken worden en zeker interesant als vwmonteurke antwoord. daar zoeken op sludge levert dit op :
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=14380&t=14353
met vwmonteurke citaat :
==========
Sludge bij olievuldop hoeft op zich niets te betekenen.
Tijdens de verbranding van benzine ontstaat er, naast een aantal andere stoffen ook een deel waterdamp (heb je bij een koude motor als condenswater vast wel eens achter uit de uitlaat zien druppelen)
Deze waterdamp komt ook met de lekgassen in het carter en condenseert daar op een koude plaats.
Bij VW motoren is dat veelal het klepdeksel en de olievuldop.
Dat gecondenseerde water vermengt zich nog met wat olie en het resultaat is die mayonaise die je ziet.
Jouw conclusie dat dit komt door een lekke koppakking HOEFT dus niet waar te zijn.
Kan wel, (koelvloeistof is per slot van rekening ook water), maar hoeft niet.
Voor het opsporen van een lekke koppakking heeft de echte vakman trouwens ook een mooi hulpmiddeltje
Opsporen van koppakkinglekkages doet men met een speciale "snuiver" met hierin een reactievloeistof.
Men neemt dan met die "snuiver" een luchtmonster uit het koelvloeistofreservoir.
Als die lucht verbrandingsgassen bevat verkleurt de reactievloeistof.
==========
ik zou me niet druk maken en max 1x per jaar verversen, verder gewoon wel even het peil in de gaten houden want die 2.0 8klep motor wil nog wel eens wat meer verbruiken. ik haal bv een volgende 15.000km beurt niet zonder een paar liter bijvullen.