vocht problemen

visser

Nieuw lid
Goede morgen skodarijders,
ik heb een skoda fabia 1.4 uit 2007 nu heb ik problemen met vocht aan de binnenkant van de auto en het ruikt muf .het achterraam aan de binnen is ook vaak beslagen .waar zit het probleem en wat kan ik er aan doen ????
m.v.g. Jack Visser .
p.s. dit is de eerste keer dat ik dit doe op een forum en ik hoop dat het goed komt.

Fabia86

Actief lid
Een beetje vocht op de binnenkant van het raam komt volgens mij bij meer auto's voor. Als ik de airco aanzet verdwijnt dit binnen enkele seconden.

turboturbo

Forumguru
Dat is ook zo, en tips als 'kattebakgrid in een ouwe sok' kunnen we altijd nog tevoorschijn toveren, maar het is denk ik altijd goed om te kijken of er niet een oorzaak is, die mogelijk ervoor zorgt dat de overlast groter is, dan normaal zou moeten zijn. Zoals inderdaad de welbekende lekkage bij de achter portieren, waterophoping in de parafan reservoir, etc, etc.

EdK

Forumguru
Visser niet verder zoeken , fabia geeft het al aan met zijn link !
Zijn al km tekst hier over geschreven, dus even onder de mat van je achterstoelen voelen als daar ook nat is dan
of zelf gaan kitten of naar je dealer afreizen en het daar laten doen
Probeer dan ook of je het deels onder garantie oid kunt krijgen, want het is een productiefout van de fabia 1

En als je de telegraaf straks uit hebt leg die dan vast onder de mat in je wagen, kan daar vast een boel vocht intrekken

darkprojectx

Forumguru
Wel een tikkie kort door de bocht om gelijk te zeggen dat het probleem PERSE daardoor veroorzaakt wordt.
Hij heeft het er toch helemaal niet over dat het na een regenbui is?
Ik heb het euvel ook gehad doordat ik een spons die ik bij het wassen van de auto in een plastic zak bij het reserve wiel plaatste. En al eens doordat de airco grondig gereinigd diende te worden. En al eens door een raamrubber wat niet goed zat waardoor er vocht in de bekleding van het portier ging zitten.

EdK

Forumguru
DarkprojectY: Ik zeg als de mat nat is !
En uit eigen ervaring met mijn eerste Skoda , juist de Fab 1 combi kun je er dan vergif op innemen dat het kort door de bocht antwoord de juiste is
En met de zoek functie hier kun je zoals gezegd Kilometers tekst vinden die over dat probleem gaan en kun je er nogmaals vanuit gaan dat die deur nieuwe kit nodig heeft.
Of je moet paddo's in je wagen willen hebben , dan moet je nog even door blijven rijden

Bosi

Lid
Ik ben het met darkprojectx eens, na controle van de lekkage bij zowel de voor als achter deuren van mijn F1 combi, bleek het vocht probleem onder het reserve wiel te zitten, de rubber afdichting stop die daar zit bleek niet helemaal dicht te zijn en onder het reserve wiel was alles klam en vochtig, dus voortdurend als het wat kouder was m'n achterraam beslagen. Even de airco aan hielp natuurlijk maar maar het probleem was verholpen na het afkitten van deze dop. De muffe lucht (zeker met de airco aan), bleef, deze werd veroorzaak doordat er een half bos groeide in m'n interieur filter, nadat deze was vervangen en de airco voor 2 tientjes was gereinigd waren alle problemen opgelost.

Zeker dus de moeite waard als je vloermatten niet nat zijn om onder het reservewiel te controleren en vaak wordt het interieur filter bij een hoop garages vergeten.

klein schopje.. :winkie:

Ik rijd dus sinds een tijdje in een Fabia Combi 2.0 L&K uit 2005
en heb dus ook het vochtprobleem mogen ervaren.
Eerst denk je verdorie gaan we dit bij deze auto ook krijgen (vorige was een Seat Cordoba)
en ga je aan de slag met wisser en doekjes dit begint ook te vervelen en dus ga je zoeken
op het skodaforum en jawel hoor is een bekend probleem van het Fabia1 model.

Dus hup terug naar de dealer en dit laat meteen auto naar binnenrijden :grin:
en ze pakken kitspuit en kitten deuren achter voor mij af want ja daar lekte het dus.
Maar helaas vocht en condens was nog niet weg :1884:
weer opnieuw een tijdje doekjes en wisser eroverheen, parafaan bakje schoongemaakt
en dan lees je over interrieurfilter dus hup rechts onder dashboard en graaien naar dat ding..

Helemaal vies en vol met bladeren tevens even blower op hoogste stand en nog meer troep vloog om mijn oren,
nieuw filter gehaald en erin gezet.

Daarna viel mijn blik op iets vreemds nadat ik de ramen open en dicht deed waren die nat aan de binnenkant
dus ik kijk eens goed en voel nattigheid aan de vilt waar de ramen in schuiven (tussen de deurpaneel en deur zelf)

De rubbers aan de buitenkant hebben een klein flapje en onder dat flapje zat een heleboel modder waar je je gezicht mee in kon smeren zoveel zat ertussen,
dit bij alle deuren grondig verwijderd duurde wel even maar vooruit als je iets doet moet je het goed doen.

Tevens binnenkant van het vilt met droge doek en stokje droog gemaakt ook hier kwam nog vocht uit..

Dan ben je klaar en hoopt er het beste van en ja hoor auto is nu vochtig aan de buitenkant maar niet meer aan de binnenkant van de ramen en dit alweer
een tijdje achterelkaar :super:

Bij mij heeft het geholpen misschien ook bij de andere met dit vochtprobleem.

visser

Nieuw lid
bedank voor de tip ,heb inmiddels de interrieurfilter vervangen en ik geloof dat het nu al beter is ,hij ruikt minder muf:laugh:
we wachten de herfst (met hopelijk veel regen ) af

Bosi

Lid
Hoi Visser,

Inderdaad zal het vernieuwen van het interieur filter helpen, maar als dit al enige tijd (jaren) niet is gebeurt, zal de muffe lucht toch blijven, want er zit dan meestal schimmel en andere begroeing in je airco, Ik heb bij de ATU (helmond) voor 50 euri (inclusief filter) de hele airco laten reinigen en laten afvullen. Het reinigen doen ze met een soort schuim behandeling. De airco ruikt nu weer helemaal fris. Kreeg trouwens de waarschuwing om de ontsmetting behandeling met schuim niet zelf te doen, het spul schijnt nogal brandbaar te zijn en je moet precies weten waar het spul wel en niet naar binnen mag worden gespoten.

Gelukkig was mijn Fabia van een niet-roker geweest dus die smerige luchtjes produceert mijn airco niet
en hoef ik nog niet aan de aircoreiniger want ruikt lekker naar leer.

darkprojectx

Forumguru
Vanavond toen ik na het werk in de auto stapte waren de ramen flink beslagen, dus ik bedien de ruitenwissers maar de raam bleef aangeslagen. Het zat schijnbaar aan de binnenkant.
Was even bang dat ik een vocht probleem had, tot ik naar de autos naast me keek, die hadden exact hetzelfde!
Schijnbaar door het weer..

Bosi

Lid
Die geurtjes hebben niets te maken met wel of niet roken.
Als er vocht blijft zitten in de luchtkanalen/radiator van je airco door bijvoorbeeld een vuil interieur filter of een verstopte afvoerkanalen in de parafan door bladval, dan gaat er schimmel en mos groei ontstaan. Die ruik je als je de airco aanzet, een soort muffe bos lucht.

Maar sigaretten/sigaren zijn ook een bekende stankmaker in het auto interieur :(
gelukkig in deze geen last van.

Cordoba

Forumguru
Lucht van sigaren/sigaretten verdwijnt na (langere) tijd bijna helemaal. Filters, zoals het interieurfilter houden vocht vast, en zijn daarom een ideale plaats voor bacterien/schimmels om zich te vermenigvuldigen, zeker als ze af en toe een beetje warmte krijgen, dan voelen ze zich in/op een filter helemaal thuis. Je kunt dit oplossen door het filter te vervangen, en af en toe de kachel even flink warm te stoken: op die manier stook je het filter droog, en dan verdwijnt een overlevingsvoorwaarde voor het leven in je interieurfilter. Zeker als je filter dan een poosje droog blijft (afhankelijk van weer en gebruiksomstandigheden van de auto), kun je de stank weer een poos kwijt zijn.

Bovenaan Onderaan