Volkswagen begint crisis te voelen

Hetzer

Forumguru
Volkswagen begint crisis te voelen


De crisis op de automarkt in West Europa en de Verenigde Staten wordt nu ook voor de Volkswagen Groep duidelijk voelbaar. In augustus daalde de wereldwijde afzet van het concern met drie procent tot 448.000 voertuigen. "De verslechterende conjunctuur maakt het ook voor ons steeds moeilijker", zei topman Detlef Wittig vandaag in Wolfsburg.
In de eerste acht maanden van het jaar steeg de afzet van de groep in vergelijking met het jaar voordien met 4,1 procent naar 4,24 miljoen voertuigen. Daarmee zit het bedrijf op koers. In 2007 had het Volkswagen concern de drempel van 6 miljoen verkopen overschreden. Dit jaar wil de groep nog beter doen. Een concreet cijfer werd niet genoemd. Andere autoconstructeurs zoals Toyota, Renault en Daimler hebben hun afzetverwachting voor het hele jaar al naar beneden bijgesteld.
In Azië, Zuid-Amerika en Oost-Europa tekende Volkswagen een duidelijke stijging van de afzet op. Zo nam de afzet in China in de eerste 8 maanden van het jaar toe met 15,6 procent naar 686.000 voertuigen. In Brazilië ging het om een stijging van 21 procent naar 438.000 voertuigen. Het bedrijf presteerde ook in Rusland goed.
In Europa daalden de verkoopcijfers in de eerste 8 maanden van dit jaar daarentegen met 3,0 procent naar 2,15 miljoen auto's. In augustus versnelde de verkoopterugval tot 9,5 %. Hierbij kreeg het eigen hoofdmerk (-13,3 %) en Seat (-18, 1 %) de hardste klappen. Volkswagen wist echter wel haar marktaandeel op te voeren. En is het ook vermeldenswaard dat Audi de afgelopen maand in Europa meer auto’s wist te verkopen dan Mercedes-Benz. En dat de verkopen van Skoda in Europa licht op veerde.

In Nederland staat het hoofdmerk Volkswagen echter op verlies, zowel qua marktaandeel als qua absolute verkoopaantallen. Het probleem zit hem vooral bij de Fox, maar ook de Jetta, Eos, Touran, Sharan en Touareg krijgen rake klappen.



bron : autointernationaal
 

Bijlagen

  • DB2006AL00845_496.jpg
    DB2006AL00845_496.jpg
    31,6 KB · Weergaven: 17

Fabia

† In Memoriam
Gelezen op Autoweek:

Verschillende autoconcerns zijn bezig de productie in Europese fabrieken te verminderen of stil te zetten. Dit komt omdat de vraag naar nieuwe auto’s sterk is gedaald als gevolg van de kwakkelende economie.
Volkswagen maakte maandag al bekend de Tsjechische fabrieken van Skoda aan het eind van de maand voor een week te zullen sluiten. Gisteren volgde General Motors met de bekendmaking dat zij de productie in fabrieken door heel Europa ook zal verminderen of staken. Van 20 tot 31 oktober zullen zelfs alle Europese fabrieken van GM stoppen met het maken van auto’s. Dit heeft als gevolg dat veel werknemers dan technisch werkloos zijn. De enige uitzondering is het productiecentrum in Rüsselsheim, waar de nieuwe Insignia wordt gebouwd. GM wil voor het einde van het jaar 40.000 auto’s minder produceren. Mercedes Benz kondigde gisteren ook al aan de productie naar beneden bij te stellen. Hierdoor gaat de productie met 35.000 auto’s omlaag. Eerder dit jaar stelde de Duitse autobouwer de verwachting ook al naar beneden bij, toen met 45.000 auto’s.
Vandaag maakten BMW en Ford bekend dat ook zij de productie zullen terugschroeven. Ford stuurt 200 tijdelijke werknemers naar huis omdat de productie in Saarlouis wordt afgebouwd. In Genk, waar onder andere de Mondeo en S-Max worden gebouwd, blijft de productie wel op peil, omdat de vraag naar deze auto’s wel voldoende blijkt. BMW wil haar fabriek in Leipzig eind oktober vier dagen sluiten. Hierdoor worden 2.800 auto’s minder geproduceerd
 

EdK

Forumguru
Wou dat mijn werkgever ook een week de productie stil legde !!
Eindelijk een week vrij !!
Maar nee hoor, doorwerken en liefst overwerken !!
 
Bovenaan Onderaan