MarcoO2
Forumguru
Volkswagen Golf GTI gereden en geprijsd
Uitgegeven:29 maart 2009 17:49
Laatst gewijzigd:29 maart 2009 17:49
Aan de Franse zuidkust hebben we vandaag en gisteren uitgebreid kennis kunnen maken met de nieuwe Golf GTI. VW heeft er ook een prijskaartje aan gehangen.
Aan de Franse zuidkust hebben we nader kennisgemaakt met de nieuwe Golf GTI. Volkswagen heeft er ook al een prijskaartje aan gehangen: 31.500 euro, al kan dat volgens de woordvoerder ‘nog 100 euro meer of minder zijn’. De definitieve prijs en specificaties hopen we zo snel mogelijk aan u te kunnen melden. Wat we al wel weten is dat de nieuwe GTI qua uitrustingsniveau identiek is aan de vorige GTI, met het enige verschil dat er nu een middenarmsteun tussen de voorstoelen standaard wordt gemonteerd. Tegen meerprijs zijn leuke extra’s als adaptieve cruise control, xenon koplampen en parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaaar.
Qua rijden doet de nieuwe GTI – niet geheel verrassend – erg sterk denken aan z’n voorganger. Dankzij een aantal motorische aanpassingen levert de 2.0 TSI nu 210 pk, al zijn die extra 10 pk natuurlijk nauwelijks merkbaar. Belangrijker is misschien wel dat de nieuwe motor minder verbruikt, waardoor de nieuwe GTI in aanmerking komt voor een C-label.
De meest opvallende verandering ten opzichte van de Golf V GTI is, behalve natuurlijk het uiterlijk, dat het elektronische sperdifferentieel is aangevuld met XDS, een systeem dat ervoor zorgt dat het binnenste voorwiel geleidelijk wordt afgeremd mocht deze doorslaan in de bocht. Dat maakt de voortrein van de auto wat rustiger. Een andere noviteit is DCC, het adaptieve dempersysteem dat tegen een meerprijs van rond de 1.200 euro leverbaar is. Daarmee kun je de hardheid van de dempers variëren van ‘sport’ tot ‘comfort’, waarbij in de eerste stand ook de stuurreacties iets scherper zijn. In de ‘middenstand’ bepaalt de elektonica zelf de meest optimale aftemming, afhankelijk van de omstandigheden.
Net zoals z’n voorganger is de Golf VI GTI een uitstekende allrounder; prima geschikt voor dagelijks gebruik maar ook met een gezonde dosis agressiviteit om de sportieve bestuurder te kunnen behagen. Niet te hard, niet te zacht, een mooi compromis zoals we gewend zijn van Volkswagen.
Voor een uitgebreide rij-impressie van de nieuwe GTI verwijzen we u graag door naar AutoWeek nummer 14, die vanaf 1 april in de winkels ligt. Ook een video is in de maak.
Uitgegeven:29 maart 2009 17:49
Laatst gewijzigd:29 maart 2009 17:49
Aan de Franse zuidkust hebben we vandaag en gisteren uitgebreid kennis kunnen maken met de nieuwe Golf GTI. VW heeft er ook een prijskaartje aan gehangen.
Aan de Franse zuidkust hebben we nader kennisgemaakt met de nieuwe Golf GTI. Volkswagen heeft er ook al een prijskaartje aan gehangen: 31.500 euro, al kan dat volgens de woordvoerder ‘nog 100 euro meer of minder zijn’. De definitieve prijs en specificaties hopen we zo snel mogelijk aan u te kunnen melden. Wat we al wel weten is dat de nieuwe GTI qua uitrustingsniveau identiek is aan de vorige GTI, met het enige verschil dat er nu een middenarmsteun tussen de voorstoelen standaard wordt gemonteerd. Tegen meerprijs zijn leuke extra’s als adaptieve cruise control, xenon koplampen en parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaaar.
Qua rijden doet de nieuwe GTI – niet geheel verrassend – erg sterk denken aan z’n voorganger. Dankzij een aantal motorische aanpassingen levert de 2.0 TSI nu 210 pk, al zijn die extra 10 pk natuurlijk nauwelijks merkbaar. Belangrijker is misschien wel dat de nieuwe motor minder verbruikt, waardoor de nieuwe GTI in aanmerking komt voor een C-label.
De meest opvallende verandering ten opzichte van de Golf V GTI is, behalve natuurlijk het uiterlijk, dat het elektronische sperdifferentieel is aangevuld met XDS, een systeem dat ervoor zorgt dat het binnenste voorwiel geleidelijk wordt afgeremd mocht deze doorslaan in de bocht. Dat maakt de voortrein van de auto wat rustiger. Een andere noviteit is DCC, het adaptieve dempersysteem dat tegen een meerprijs van rond de 1.200 euro leverbaar is. Daarmee kun je de hardheid van de dempers variëren van ‘sport’ tot ‘comfort’, waarbij in de eerste stand ook de stuurreacties iets scherper zijn. In de ‘middenstand’ bepaalt de elektonica zelf de meest optimale aftemming, afhankelijk van de omstandigheden.
Net zoals z’n voorganger is de Golf VI GTI een uitstekende allrounder; prima geschikt voor dagelijks gebruik maar ook met een gezonde dosis agressiviteit om de sportieve bestuurder te kunnen behagen. Niet te hard, niet te zacht, een mooi compromis zoals we gewend zijn van Volkswagen.
Voor een uitgebreide rij-impressie van de nieuwe GTI verwijzen we u graag door naar AutoWeek nummer 14, die vanaf 1 april in de winkels ligt. Ook een video is in de maak.