Hetzer
Forumguru
De Volkswagen-Groep maakt sinds kort ook trucks, en ook beschikken uiteraard over de nieuwe volkswagen gril, met een wel heeeeel groot VW embleem!!!
Is er sprake van synergie tussen personenauto’s en vrachtwagens? De meeste autoproducenten denken van niet. Volvo verkocht haar personenautotak en kocht van de opbrengsten de vrachtwagendivisie van Renault. Ford Europa ging alleen verder met personenauto’s, evenals Citroën (dat de merken Berliet en Unic liet vallen) en General Motors. Daf en International Harvester concentreerden zich op vrachtauto’s. Maar ja, de stap van een personenauto naar een (personen)busje is niet al te groot. Zo deelt de Mitsubishi L300 bestelbus zijn onderstel met de Pajero Sport. En als je lichte bedrijfswagens hebt, waarom zou je dan niet een compleet programma vrachtwagens gaan voeren? De meeste Japanse fabrikanten (Mitsubishi Fuso, Toyota/Hino), maar ook Mercedes-Benz, doen niet anders. De Volkswagen-Groep heeft haar ambitie om een ‘brede’ voertuigenproducent te worden nooit onder stoelen of banken gestoken. Eerder voerde men overnamegesprekken met Volvo en Scania, maar dat liep op niks uit, evenmin als de samenwerking met MAN. MAN geldt in vrachtautoland als een zwakke broeder en in Wolfsburg zijn ze alleen geïnteresseerd in sterke merken.
In Brazilië gaat Volkswagen het daarom zelf doen. Daar is namelijk de Constellation in productie genomen, een vrachtwagen in de klasse van 26-45 ton. Anders dan met de Fox zijn er alsnog geen plannen om de vrachtauto naar West-Europa te gaan exporteren, hij is enkel bestemd voor het zuidelijk halfrond (inclusief Afrika). Volkswagen heeft hier een marktaandeel van 30 procent. In Europa beperkt Volkswagen zich tot de Caddy, de Transporter en de LT, waarmee men marktleider is in het lichte segment.
De Volkswagen-Groep leed vorig jaar nog verlies op haar Europese bedrijfswagenactiviteiten, maar dankzij de succesvolle T5 Transporter en de Caddy maakt men nu weer winst.
bron; Autointernational
Is er sprake van synergie tussen personenauto’s en vrachtwagens? De meeste autoproducenten denken van niet. Volvo verkocht haar personenautotak en kocht van de opbrengsten de vrachtwagendivisie van Renault. Ford Europa ging alleen verder met personenauto’s, evenals Citroën (dat de merken Berliet en Unic liet vallen) en General Motors. Daf en International Harvester concentreerden zich op vrachtauto’s. Maar ja, de stap van een personenauto naar een (personen)busje is niet al te groot. Zo deelt de Mitsubishi L300 bestelbus zijn onderstel met de Pajero Sport. En als je lichte bedrijfswagens hebt, waarom zou je dan niet een compleet programma vrachtwagens gaan voeren? De meeste Japanse fabrikanten (Mitsubishi Fuso, Toyota/Hino), maar ook Mercedes-Benz, doen niet anders. De Volkswagen-Groep heeft haar ambitie om een ‘brede’ voertuigenproducent te worden nooit onder stoelen of banken gestoken. Eerder voerde men overnamegesprekken met Volvo en Scania, maar dat liep op niks uit, evenmin als de samenwerking met MAN. MAN geldt in vrachtautoland als een zwakke broeder en in Wolfsburg zijn ze alleen geïnteresseerd in sterke merken.
In Brazilië gaat Volkswagen het daarom zelf doen. Daar is namelijk de Constellation in productie genomen, een vrachtwagen in de klasse van 26-45 ton. Anders dan met de Fox zijn er alsnog geen plannen om de vrachtauto naar West-Europa te gaan exporteren, hij is enkel bestemd voor het zuidelijk halfrond (inclusief Afrika). Volkswagen heeft hier een marktaandeel van 30 procent. In Europa beperkt Volkswagen zich tot de Caddy, de Transporter en de LT, waarmee men marktleider is in het lichte segment.
De Volkswagen-Groep leed vorig jaar nog verlies op haar Europese bedrijfswagenactiviteiten, maar dankzij de succesvolle T5 Transporter en de Caddy maakt men nu weer winst.
bron; Autointernational