Volkswagen stopt m.i.v. 2007 verkoop pompverstuivers

Van www.autoweek.nl:
Volkswagen stopt met ingang van 2007 met de verkoop van pompverstuivers. Rumoerige motoren, een slechte loop en hoge productiekosten zijn altijd de voornaamste klachten geweest. Strenge emissie-eisen lijken de ´Pompe-Düse´ nu de das om te doen.

In 1998 presenteerde Volkswagen de eerste dieselmodellen met pompverstuivertechniek. In tegenstelling tot de common-rail diesel, waarmee het Fiat-concern een jaar eerder revolutie kraaide, heeft de pompverstuiver per cilinder een pompje dat de brandstof op druk brengt. Een common-rail heeft één zogeheten brandstofgalerij, waarvan de vorm doet denken aan een blokfluit. Daarin wordt centraal voor alle injectoren de brandstof op hoge druk gebracht.
Op de TDI-motoren van Volkswagen was vaak kritiek omdat ze in vergelijking met hun concurrenten sterker nagelen en niet zo mooi lopen. Ook zijn de productiekosten voor het ´Pompe-Düse´ systeem hoger. Naar verluidt stopt Volkswagen met deze techniek omdat die niet aan toekomstige emissie-eisen kan voldoen.
De pompverstuivertechniek wordt alleen gebruikt door Volkswagen; het idee heeft onder andere merken nooit navolging gevonden. Zustermerken Seat en Skoda hebben de techniek ook in de gelederen. De diesels die Audi van VW leent, hebben eveneens pompverstuivertechniek, maar de grotere diesels die alleen bij Audi worden gebruikt, zijn voorzien van common-rail.
 

VEEJAY

Forumguru
Re: Volkswagen stopt met ingang van 2007 met de ve

Volkswagen stopt met ingang van 2007 met de verkoop van pompverstuivers. Pittige motoren, een enorme krachtexplosie bij gasgeven en sneller dan gelijkwaardige commenrail diesels zijn altijd de voornaamste voordeel geweest. Strenge emissie-eisen lijken de ´Pompe-Düse´ nu de das om te doen.
 

Octaviarijder

Actief lid
Re: Volkswagen stopt met ingang van 2007 met de ve

Volkswagen heeft een nieuwe 1.5 diesel ontwikkeld en die gaat vanaf 2006/2007 in produktie.
 
Re: Volkswagen stopt met ingang van 2007 met de ve

gaan de VAG producten dan ook goedkoper worden?? dit gevonden op www.auto55.be

Volkswagen gooit de pompverstuivertechnologie overboord. De groep start vanaf 2007 ook voor de viercilinder dieselmotoren over op common-rail dieseltechnologie. De grotere dieselmotoren van de groep zijn reeds voorzien van een common-rail injectie, waarbij de brandstof in een centraal inlaatkanaal voor alle cilinders tegelijk onder hoge druk gebracht wordt. De pompverstuivertechnologie maakt gebruik van een drukpomp voor elke cilinder. Die diesels hebben het al langer moeilijk om te voldoen aan de emissienormen. VW verhoogde daarvoor al eens de cilinderinhoud voor de krachtiger versies van 1.9 naar 2.0l. De diesels met ‘Pümpe-Düse’ zijn daarenboven brutaler, luidruchtiger en duurder om te produceren. De introductie van piëzo-injectoren -die meer inspuitingen per cyclus toelaten en daardoor meer vermogen paren aan een beperking van het geluid, de consumptie en de uitstoot- blijkt onvoldoende om de techniek voor de toekomst te vrijwaren. Exit de pompverstuiver. De zeer nauwkeurige Piëzo-injectietechnologie is compatibel met het common-rail-systeem en blijft wel behouden.
 

paulDS

Nieuw lid
Gelukkig maar dat ze ermee gestopt zijn, alleen is het jammer dat het restant van deze motoren opgebruikt moest worden door de kleinere VAG merken, waaronder Skoda.
Mijn Superb 1.9TDI Greenline moet na 110000 km een nieuwe cilinderkop krijgen omdat de pompverstuivers zijn ingeslagen in de cilinderkop. Dit is een gekend probleem bij deze motoren.
 

Canon-Eye

Forumguru
alleen is het jammer dat het restant van deze motoren opgebruikt moest worden door de kleinere VAG merken, waaronder Skoda.
Hoezo jammer en "gekend probleem"?
Ik heb er 134.000 km probleemloos mee gereden in mijn vorige auto (OII combi DSG, 2007-10); in mijn werkomgeving waren ook mankementvrije kilometrages richting 2 ton geen uitzondering. Dus zó erg zal het toch niet geweest zijn?
 

paulDS

Nieuw lid
Beste Canon Eye :

Google gewoon even uitgaande van volgende zoekwoorden :
pompverstuiver cilinderkop
en het zal U vlug duidelijk worden.

Ook zijn er reeds verschillende tandempompen ten onrechte vervangen n.a.v. het probleem dat er diesel in de motorolie komt. (Oliepeil komt naar boven).
Terwijl het probleem te wijten is aan de afdichting van de pompinjectoren. Deze laten dieselolie door naar het carter omdat ze geen voorspanning meer hebben doordat de injectoren langs één zijde in de cilinderkop zijn ingeslagen (typisch 3 halfcirkelvormige groeven). Zowel de cilinderkop als de pompverstuivers moeten dan uiteindelijk worden vervangen.
Er bestaan weliswaar ook reparatiesets voor de dichtingen van deze pompverstuivers, dit brengt helaas slechts tijdelijk soelaas (bij mij 18.000 km) en uiteindelijk kom je toch uit op een nieuwe cilinderkop.
 

paulDS

Nieuw lid
@Noord26 :
Het is niet de ouderdom van een Topic dat van belang is, maar het onderwerp en de inhoud:)
 

Canon-Eye

Forumguru
@paulDS: zal allemaal best wel.

Ik heb echter in de eerste plaats te maken met mijn eigen ervaringen en die bevestigen dat beeld in elk geval niet...

Wat mij betreft was de OII - mede door deze motor i.c.m. de DSG - een van de fijnste van de ca. 12 zakelijke en 7 privé-auto's die (mijn vrouw en) ik de laatste ca. 47 jaar heb(ben) gereden.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb de 1.9 gereden en mijn tweede O2 is als 1.9TDI besteld en als 1.6TDI geleverd (helaas). In de 150k die ik met de 1.6 heb gereden, heeft het tamme karakter van de VW-CR me altijd "gestoord". Heb kortgeleden een 2 maanden in een Renault Megane met 1.5dCi gereden en die heeft een nog beroerder karakter.
 

Race Eend

Forumguru
Is ook niet zo gek dat de eco modellen allemaal wat loom aanvoelen.

- Lange versnellingsbakken, bij 80kph in de 5 draai je 1300-1400rpm.
- Kleinere cilinder inhoud (1600cc), zonder dat de turbo op toeren is, heb je dus minder vermogen dan een 1900cc, die doet zonder zijn turbo al wat meer en heeft de turbo eerder op gang.
- Dan komt er ook nog een roetfilter direct op de turbo, waardoor hij nog moelijker op gang komt.
 

hemi24

Forumguru
In mijn optiek nog belangrijker: de verkeerde verhouding tussen boring en slag..!

De 1.6 is een "ingekorte" 1.9: zelfde boring, kortere slag.
Probeer jij maar eens in het midden tegen een deur aan te duwen, terwijl iemand anders tegen het buitenste uiteinde tegengesteld duwt; hij/zij hoeft maar half zo sterk te zijn om van je te winnen...
 

paulDS

Nieuw lid
Ja Watte, Het gaat hier wel over de 1.9 TDI met pompverstuiver. Niet te vergelijken inderdaad met een 1.6 CR Fordje, die komt bij de TDI nog niet aan zijn knieën !
 

hemi24

Forumguru
Ja Watte, Het gaat hier wel over de 1.9 TDI met pompverstuiver. Niet te vergelijken inderdaad met een 1.6 CR Fordje, die komt bij de TDI nog niet aan zijn knieën !

Mag ik je er misschien op attenderen dat ik na de nodige km's in een 1.9 TDI pompverstuiver ook 150k ervaring heb met de 1.6CR TDI in een O2...

Ik ben allang blij dat de 1.6 van PSA (en dus niet Ford) wel bij de les is, zoals ik dit kende van de pompverstuiver en 150k heb moeten missen in bij de 1.6 TDI!
 

turboturbo

Forumguru
Onze straat slaapt in ieder geval weer een stukkie langer 's ochtends sinds buurman verderop zijn 1.9TDI caddy heeft ingeruild voor een benzine auto ;)
 

paulDS

Nieuw lid
De kogel is nu -eindelijk- door de kerk.
N.a.v. de problemen met de ingeslagen pompverstuivers heb ik vandaag de Superb naar de VAG dealer L.A.C. in Lier gebracht voor de inbouw van een 'ruil'motor. Ik heb het ding vanavond mogen gaan bekijken en volgens mij is het zelfs een nieuwe :)
Ter info hierbij enkele foto's van de schade aan de cilinderkop en de pompverstuivers. Behuizing Pompinjector  4 in cilinderkop zijn de plaatsen van de slijtage zeer duidelijk zichtba.jpg De plaats van de beschadiging is steeds diametraal tegenover de bevestigingsbout.jpg SAM_0348.jpg
 
Bovenaan Onderaan