Hetzer
Forumguru
Volkswagen VR6-motor viert 20-jarig jubileum
Het is precies twintig jaar geleden dat Volkswagen de legendarische VR6-motor introduceerde. Het revolutionaire motorontwerp zorgde ervoor dat niet alleen grote auto´s maar ook compactere modellen van een zescilinder krachtbron konden worden voorzien. De VR6-motor debuteerde in de Golf en verscheen daarna in andere modellen. De Passat is nog altijd leverbaar met de innovatieve VR6-technologie.
Met de 2,8-liter VR6 bracht Volkswagen de kracht, het geluid en de fraaie loopeigenschappen van een zescilinder binnen bereik van voorwielaangedreven modellen in de compacte middenklasse. Vanwege hun afmetingen kwamen een conventionele zescilinder-in-lijn of een V6 hiervoor niet in aanmerking. Om dit te ondervangen, combineerde Volkswagen beide bouwwijzen. De naam VR6 is daar rechtstreeks van afgeleid: V voor een V-vormige cilinderbankconstructie, R voor Reihen- ofwel lijnmotor en het getal 6 voor het aantal cilinders.
De VR6 had een ‘blokhoek’ van slechts 15 graden waardoor de cilinders dichter bij elkaar stonden dan in een lijnmotor zonder dat de motor overmatig breed werd. De compacte afmetingen maakten dwarse plaatsing in het motorruim mogelijk. Daardoor paste de VR6-benzinemotor in de Golf en de Vento, net als in de sportieve Corrado en later de Passat.
Continue ontwikkeling
De introductie van de VR6-motor in 1991 was zoals gebruikelijk bij Volkswagen een startpunt voor verdere ontwikkelingen. In de loop der tijd kreeg het VR6-concept de beschikking over vier kleppen per cilinder. De naam van de compacte krachtbron veranderde in V6 en er volgde ook een V5-variant. Hoe ver de motor inmiddels is ontwikkeld, bewijst de huidige Passat. Het V6-model maakt ook gebruik van de compacte V6 met de blokhoek van 15 graden. Deze 3,6-liter motor is voorzien van directe brandstofinspuiting. Het maximale vermogen bedraagt 220 kW (300 pk). Dat is goed voor hoge prestaties, die in alle rust en comfort worden geleverd.
Het is precies twintig jaar geleden dat Volkswagen de legendarische VR6-motor introduceerde. Het revolutionaire motorontwerp zorgde ervoor dat niet alleen grote auto´s maar ook compactere modellen van een zescilinder krachtbron konden worden voorzien. De VR6-motor debuteerde in de Golf en verscheen daarna in andere modellen. De Passat is nog altijd leverbaar met de innovatieve VR6-technologie.
Met de 2,8-liter VR6 bracht Volkswagen de kracht, het geluid en de fraaie loopeigenschappen van een zescilinder binnen bereik van voorwielaangedreven modellen in de compacte middenklasse. Vanwege hun afmetingen kwamen een conventionele zescilinder-in-lijn of een V6 hiervoor niet in aanmerking. Om dit te ondervangen, combineerde Volkswagen beide bouwwijzen. De naam VR6 is daar rechtstreeks van afgeleid: V voor een V-vormige cilinderbankconstructie, R voor Reihen- ofwel lijnmotor en het getal 6 voor het aantal cilinders.
De VR6 had een ‘blokhoek’ van slechts 15 graden waardoor de cilinders dichter bij elkaar stonden dan in een lijnmotor zonder dat de motor overmatig breed werd. De compacte afmetingen maakten dwarse plaatsing in het motorruim mogelijk. Daardoor paste de VR6-benzinemotor in de Golf en de Vento, net als in de sportieve Corrado en later de Passat.
Continue ontwikkeling
De introductie van de VR6-motor in 1991 was zoals gebruikelijk bij Volkswagen een startpunt voor verdere ontwikkelingen. In de loop der tijd kreeg het VR6-concept de beschikking over vier kleppen per cilinder. De naam van de compacte krachtbron veranderde in V6 en er volgde ook een V5-variant. Hoe ver de motor inmiddels is ontwikkeld, bewijst de huidige Passat. Het V6-model maakt ook gebruik van de compacte V6 met de blokhoek van 15 graden. Deze 3,6-liter motor is voorzien van directe brandstofinspuiting. Het maximale vermogen bedraagt 220 kW (300 pk). Dat is goed voor hoge prestaties, die in alle rust en comfort worden geleverd.