Volwaardig reservewiel

Mies75

Forumguru
Hoi,

Inmiddels heb ik een stalen velg met een nieuwe band gekocht ter vervanging van mijn reparatie setje in de achterbak.

Mijn huidige bandenmaat is 225/40/18 en de nieuw aangeschafte band is 205/55/16

Het verschil in omtrek tussen beide is 0.8%.

Als ik nu een lekke voorband krijg mag ik dan met het reservewiel hetzelfde rijden als met de originele velg of gaat de aandrijfas e.d. eraan?

Is het beter om Max.80 te rijden net als met een thuiskomertje of wellicht voor en achter wisselen en het reservewiel op de niet aangedreven achter as Monteren?

Bvd!

hemi24

Forumguru
Op zich geen probleem om deze band op de aangedreven as te monteren, echter is het niet de bedoeling dat je hier honderden km's mee gaat rijden.
Afwijkende bandenmaten op dezelfde as brengt nu eenmaal veiligheidsrisico's met zich mee, om deze zich anders gedragen in geval van remmen/uitwijken/etc.

Als je af fabriek een reservewiel had gehad, had je waarschijnlijk ook dezelfde maat gehad (205/55R16) en had daar ook een max 80 km/h sticker op gezeten!
Thuiskomers is trouwens hetzelfde verhaal: veiligheid (een thuiskomer zelf mag je technisch gezien ook gewoon 130 mee rijden).

Mies75

Forumguru
Ok tx.
En als het reservewiel op de achteras gemonteerd word dan geld hetzelfde ?

En afgezien van het veiligheid aspect, kan het technisch gezien nog kwaad?

hemi24

Forumguru
Je gaat na een paar km's (weer) een melding krijgen van je bandenspanningsmonitor, dus die kun je na het monteren van het reservewiel maar beter gelijk resetten.
Als het goed is heeft je reservewiel minimaal dezelfde load index als je overige banden, dus waar je deze monteert maakt dan niet zoveel uit, zeker als het verschil in afrolomtrek (theoretisch) maar 0,8% is...

Bovenaan Onderaan