Voor de kou kleumen onder de Oct 3 rijders

EdK

Forumguru
Jaja de winter komt er weer aan en voor velen duurt het weer te lang voor de wagen op temperatuur is met een T shirt aan zittend in de bolide
Wel hier de recessie uitvoering om het wat sneller allemaal op temperatuur te krijgen in die Oct 3

van_der_P

Senior Member
Het meest effectief is het om het onderste deel van de gril af te dekken. Daar zit namelijk de oliekoeler een motor werkt het beste als de olie op temperatuur blijft.
In mijn GL heb ik ook een bovendeel en ook een onder-deel. Dat bovendeel werkt niet zo best dus laat ik dat maar weg. Maar het onder-deel werkt echt goed. Het verbruik is beter dan in de zomer, de verwarming werkt veel beter.
Het enige nadeel is dat je de olietemperatuur in de gaten moet houden en deze niet te hoog moet laten oplopen. Dat betekend weer, niet met te hoge snelheden rijden, als je die discipline kunt opbrengen is het een goede oplossing.

MeneerB

Forumguru
Is dit wel zinvol met de huidige motoren ?
Bij de 1.8TSI is de warmloop fase zodanig geoptimaliseerd dat de motor zo snel mogelijk opgewarmd wordt.
En ik moet zeggen dat vanochtend na het ruiten krabben ik na 5km rijden er al redelijk warmpjes bijzat.

Dit geldt m.i. ook voor de andere TSI en diesel motoren. Daar is het vanwege de emissie eisen van het grootste belang de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen door het koelsysteem te manipuleren.
Door nu de hele zaak af te dekken vertraag je een beetje de koeling door wervelingen in de motor ruimte.

Maar als je flink haast heb en je even wat tijd wilt inhalen ga je niet even de afdekking op de vluchtstrook weghalen. Of je vergeet het zowieso een keer en je gaat planken.
De echte koukleum koopt een standkachel.

Antera

Donateur
Oliekoeler afschermen zou niet de voorkeur genieten. Toevoer naar de radiateur wel. Dit zorgt ervoor dat het sneller/warmer blijft. Vroeger deed ik dat ook.

Maar de kleppen van de radiateur enz zijn dusdanig dat je niet overdreven sneller warm erbij zit als je dit afdekt. Het feit is namelijk dat je met afdekken ervoor zorgt dat de motor minder rijwind op zijn blok krijgt en daarmee dus ook sneller warm word, maar of het goed is

wallietax74

Nieuw lid
Eh over standkachels gesproken, kreeg vandaag een offerte voor een greenline combi, voor een standkachel wordt daarin een bedrag van 2695 euro genoemd... Lijkt mij wat veel, zijn er rijders met een standkachel hier? Ben wel benieuwd naar de prijzen?

DJ'83

Lid
Eh over standkachels gesproken, kreeg vandaag een offerte voor een greenline combi, voor een standkachel wordt daarin een bedrag van 2695 euro genoemd... Lijkt mij wat veel, zijn er rijders met een standkachel hier? Ben wel benieuwd naar de prijzen?

Op mijn Greenline de Webasto TTevo 5d met bedieningselement T100HTM besteld. Totaalkosten incl. inbouw Eur 2450,-. Er zit nogal wat prijsverschil in de bedieningselementen, dat zou je nog even kunnen checken. Het model dat ik heb maakt het mogelijk de kachel volledig op afstand te programmeren.

blokart

Senior Member
Voor de vrs gewoon uit de optielijst de standkachel besteld, was wel effe wachten tot die beschikbaar kwam.

wallietax74

Nieuw lid
Op mijn Greenline de Webasto TTevo 5d met bedieningselement T100HTM besteld. Totaalkosten incl. inbouw Eur 2450,-. Er zit nogal wat prijsverschil in de bedieningselementen, dat zou je nog even kunnen checken. Het model dat ik heb maakt het mogelijk de kachel volledig op afstand te programmeren.

Heb je een diesel of benzine? Schijnt ook nog verschil te maken...

OctaviaWest

Actief lid

Ik heb een af-fabriek Webasto in mijn 1.6 TDI. Die heeft 990 euro gekost.

dhe019

Actief lid
Ik heb recent, voor een O2, een offerte van 2375 euro gekregen voor een standkachel + luxe afstandbediening. Het zijn prijzen die bij onze oosterburen niet op zouden komen. Wat ik wel weet is dat voor complexe operaties, zoals dit, het uitmaakt hoe geoefend je er in bent.

henriz

Forumguru
De ultieme koukleum (en mijn persoonlijke held) heb ik enkele jaren geleden ontmoet op een Grieks strand. Deze gepensioneerde Australiër heeft een tweede huis in Griekenland waar hij woont van april tot begin oktober. De rest van het jaar woont hij in Australië. Ik wil wedden dat hij niet eens weet wat een standkachel is. Of een ijskrabber.

Bovenaan Onderaan