Voor een habbekrats 'n 12V aansluiting in je O2 HB

MMM

Lid
Voor een habbekrats \'n 12V aansluiting in je O2 HB

TIP !!!!

Vreemd, maar waar. Een O2 HB berijder schijnt op weg naar de vakantiebestemming minder behoefte te hebben aan een koelbox in de kofferback als een Combi berijder. Maar geen nood.

Bij diverse vrijetijdswinkels (campingproducten) koop je voor een paar Euri een inbouw 12V aansluiting die je met twee parkers of boutjes kan vastmaken in de interieur-bekleding. Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken plaats je 'm in het gedeelte bij de lampunits, wat je open kan maken voor het verwisselen van je lampen. Een draad aansluiten op de + van je verlichting, voor de massa maak je de andere draad vast aan een moer waarmee de lampunit is bevestigd en Voilà.

Het enige wat je wel moet doen is tijdens het rijden je verlichting aanzetten, maar dat zijn we in Europa als het een beetje mee zit vanaf volgend jaar toch verplicht.

SkodaMan

Actief lid
Re: Voor een habbekrats \'n 12V aansluiting in je O2 HB

Aftakken op de verlichting is wat mijn dealer mij ten strengste afraadt. De O2 is vvorzien van een CANbus en die raakt van slag als je gaat aftakken /forum/images/graemlins/crazy.gif.

Deje

Lid
Re: Voor een habbekrats \'n 12V aansluiting in je O2 HB

Nou, probeer maar es een ampértje of 10 af te takken voor een leuke koelbox of zo......
Als de Canbus ´t toelaat zal denk ik ´t draadje van 0,5 mm² er wel tegen protesteren.
/forum/images/graemlins/yeah.gif

Matra_Murena

Actief lid
Re: Voor een habbekrats \'n 12V aansluiting in je O

Zoveel trekt een koelbox nou ook weer niet hoor! Je kan makkelijk een aftakking maken als je dat handig vind. Kan geen kwaad. Normale stekker van een koelkast (in huis) zit aan een 0,75 mm2 kabel, dus het valt wel mee! Makkelijker is echter de koelbox op de achterbank te zetten, dan haal je het ook met de aansluiting van de gewone sigarettenaansluiting, of ander de opening in de achterbank opengooien /forum/images/graemlins/smile.gif

Nadeel is dat je in de kofferruimte als je op vakantie gaat waarschijnlijk te veel spullen hebt liggen om de fan van de koelbox goed te kunnen late functioneren, en dus de koelbox neit zal werken!

Exciter

Administrator

je kan auto en thuis elektra niet zomaar vergelijken.

Vermogen = Spanning * stroom

thuis 240V, in de auto 12V.

Om 500 Watt er uit te halen heb je thuis een stroom van 2.08 Ampere maar in de auto is het maar liefst 41.7 Ampere!

Hoe dik moest het draadje voor 40 Ampere ook weer wezen? /forum/images/graemlins/ahum.gif

Zoals Exciter al zei, het verschil zit'm in de aangeboden spanning, bij 12V heb loopt er veel meer stroom, en heb je dus ook een dikkere draad nodig, en niet te vergeten, een veel zwaardere zekering.

Mijn auto koelbox doet 8-10A, en dat zou ik toch echt niet graag van m'n verlichting aftakken, dat is vragen om problemen. Als je die extra aansluiting toch zelf wil maken, zou ik er absoluut een stevige extra kabel voor trekken.

higgy

Forumguru

M'n nieuwe Scenic destijds liep in no-time leeg op de eerste vakantierit doordat ik de auto geparkeerd had met de koelbox aan. Da's eenmaal en nooit meer.

MMM

Lid

Jullie hebben allemaal gelijk. Natuurlijk moet je het niet te gek maken en er geen koel"kast" aan hangen. Maar een simpel koelboxje zoals de mijne verbruikt max 48 watt. Bij 12V betekent dat op 4A.

De O2 heeft voor links en rechts 40A zekeringen, dus 480 watt. Stel, je maakt van mijn O2 even een kerstboom. Groot licht, mistlampen voor en achter, knipperlichten aan, alle remlichten branden, deuren open (zit ook licht in) en dan ook nog even achteruit rijden. Dan kom je nog maar net over de 300 watt aan een zijde.

Ik neem aan dat er niemand is die met alle lampen aan, deuren open, paniekverlichting aan etc., in de achteruit naar zijn vakantiebestemming rijdt.

MMM

Lid

Ter aanvulling. Ben er al zonder problemen mee naar Zuid-Frankrijk gereden.

Bovenaan Onderaan