Voor het eerst een Skoda...

Wijnand850

Forumguru
Beste Forummers,

Na al een tijdje te hebben rond gekeken op dit forum en ook al m'n eerste vraag te hebben gesteld, is het de hoogste tijd om me voor te stellen. Ik ben Wijnand, 37 jaar, getrouwd, woonachtig in Nijkerk en ik werk in Lelystad.

Tot voor kort heb ik altijd gezegd dat er nooit iets anders op de inrit zou komen dan een Volvo, gezien mijn grote liefde voor dat merk. Maar toen we op zoek gingen naar een opvolger voor onze 850 bleek dat het toch anders zou gaan. Het kwaliteitsbeeld van de huidige Volvo's bleek toch niet helemaal meer gelijk te zijn aan dat van de door mij gereden types en over de te verwachten onderhoudskosten zullen we het maar helemaal niet hebben. Passie of niet, je moet wel realistisch blijven. En dus zijn we op zoek gegaan naar een alternatief.

En dan blijkt een Octavia helemaal geen verkeerde keuze! We hebben verschillende merken en types vergeleken, en de Octavia scoort gewoon op alle punten beter. En ze zijn nog geliefd ook, aangezien we toch een paar keer achter het net hebben gevist.... Maar uiteindelijk hebben we dan bij Mulder in Apeldoorn een Octavia Combi Elegance van 2005 gekocht, een 1.9 TDi in de kleur Black Magic Pearl. En met 80.000km op de klok kunnen we er een flinke tijd mee vooruit (we rijden ongeveer 35.000km per jaar). Lekker luxe en omdat het destijds een demo auto was zijn er allerlei accessoires opgeschroefd die 'm extra leuk maken. Bij aflevering hebben we er een Zenec multimediasysteem in laten zetten omdat we geen bouwsels aan het dashboard wilden voor de telefoon en navigatie. Inmiddels zijn we er mee op vakantie naar Karinthië geweest. Daar heeft de auto, en de dieselmotor in het bijzonder, wel indruk gemaakt! Bergop haal je iedereen in! Kortom, tot nu toe bevalt ´ie erg goed, dus voorlopig blijft 'ie!

Groeten,
Wijnand.

Wat plaatjes (nu zonder kenteken...):

P1030057-zk.jpg

P1030059-zk.jpg

P1040330.jpg

In actie op de Grossglockner Hochalpenstrasse:

P1030254-zk.jpg

Ronnie

Forumguru
Welkom welkom, ik zou het kenteken eventjes retoucheren met paint, anders is je Zenec zoooo weg!

Fabia

† In Memoriam
Welkom :aangenaam: op dit gezellige forum en heel veel plezier met je mooie O2.

LenK

Forumguru
In actie op de Grossglockner Hochalpenstrasse:
P1030254-zk.jpg
Daar komt een diesel wel van pas. Ben je ook nog de Edelweisspitze opgereden? Een leuk avontuur op zich. Mevrouw LenK kneep 'm flink, maar die zit dan ook -volgens eigen zeggen- altijd aan de ravijnkant.
Heb je ook nog prototype auto's gezien, die rijden daar ook vaak. Ik ben een nieuwe Kia tegengekomen toen ik vorig jaar was.

cvegreen

Forumguru
Dat is een mooie wagen dat je gekocht hebt. Tja volvo is naar het schijnt zo degelijk niet meer . Mijn broer is heel erg tevreden over zijn 460 , maar wat hij na deze gaat kopen weet ik ook niet . ik weet wel dat de motoren van het VW concern heel goed zijn . Het zit wel snor met je skoda denk ik .

Wijnand850

Forumguru
Daar komt een diesel wel van pas. Ben je ook nog de Edelweisspitze opgereden? Een leuk avontuur op zich. Mevrouw LenK kneep 'm flink, maar die zit dan ook -volgens eigen zeggen- altijd aan de ravijnkant.
Ja, daar ben ik ook omhoog gereden.Was inderdaad een mooi stukje, en niet voor niets verboden voor bussen :winkie:. Ondanks het schitterende weer waaide het verschrikkelijk hard. Zeker op de Edelweisspitze ging het richting windkracht 12/13, je kon amper de auto uit. Zelfs in het winkeltje op de top kon je de winddruk op je oren voelen. De mevrouw van de winkel had dit nog niet eerder meegemaakt! Naderhand heb ik de dakkoffer toch even gecontroleerd op scheurtjes, het ding stond te schudden op het dak.

Overigens zijn er meer leuke weggetjes in Karinthië: De Windische Hohe tussen de A10 en het Gailtal. Stijging/daling van 18% en lekkere haarspeldbochten. Berucht bij caravanrijders omdat de TomTom je er standaard overheen stuurt, terwijl het daar met een caravan niet echt fijn is. Velen zijn daar niet op bedacht en zien het bordje "verboden voor caravans" niet... En natuurlijk de Nassfeldpass/Passo di Pramollo tussen Oostenrijk en Italie, daar heb je ook stukjes waar je liever geen tegenliggers hebt. Ook de weg van Hermagor (waar wij op de camping stonden) naar Eggeralm is een aanrader. Gelukkig wordt mijn vrouw niet zo snel bang in de auto!

Heb je ook nog prototype auto's gezien, die rijden daar ook vaak. Ik ben een nieuwe Kia tegengekomen toen ik vorig jaar was.
Nee, helaas. Hoewel de camera startklaar lag heb ik niets gezien dat leek op een prototype....

Groeten,
Wijnand.

Wijnand850

Forumguru
De eerste 10.000km zitten er op! Sinds eind mei hebben we 'm van 80.000 naar 90.000 gereden. En met veel plezier. Hier en daar een kleine storing in de electronica, maar voor de rest probleemloos!

Beetje hoofdpijnfoto (valt ook niet mee, onder het rijden met de telefoon een foto maken), maar wel leuk:

31082009002.jpg

Groeten,
Wijnand.

Bakkertje

Forumguru
Zeker op de Edelweisspitze ging het richting windkracht 12/13, je kon amper de auto uit. Zelfs in het winkeltje op de top kon je de winddruk op je oren voelen. De mevrouw van de winkel had dit nog niet eerder meegemaakt!

Niet om te zeiken maar ik denk niet dat het een windkracht 12 of 13 (die volgens mij niet bestaat) was.. Vanaf windkracht 10 blijf je niet meer staan en vanaf 12 heb je het over een orkaan met windsnelheden van meer dan 117 km/uur. Check deze wiki maar eens..

EdK

Forumguru
Niet om te zeiken maar ik denk niet dat het een windkracht 12 of 13 (die volgens mij niet bestaat) was.. Vanaf windkracht 10 blijf je niet meer staan en vanaf 12 heb je het over een orkaan met windsnelheden van meer dan 117 km/uur. Check deze wiki maar eens..

Wel wiki of niet maar ik heb IN nederland winkracht 12 mogen meemaken.
En gevolg was dat bij KLM meerdere daken van de Hangars volledig verwoest waren ! Leek wel een maanlandschap , dakbedekking die samengepropt waren tot papierproppen van 3 a 4 mtr hoog !

bwman

Lid
zalige auto en een zalige kleur, alleen moet je het er wel voor overhebben dat je regelmatig moet poetsen met deze kleur.Weet r alles van heb namelijk dezelfde kleur. ik heb nog geen spijt van deze aankoop, een jaar geleden, hoop dat ik er nog zeeeeer lang mee kan bollen.

Wijnand850

Forumguru
zalige auto en een zalige kleur, alleen moet je het er wel voor overhebben dat je regelmatig moet poetsen met deze kleur.
Ik weet het. Sinds de Skoda sta ik elke twee weken de auto te wassen. De Volvo ging één keer per maand door de wasstraat....

Niet om te zeiken ..

Doe dat dan ook niet :laugh:! Nee, zonder gekheid. Het waaide er krankzinnig hard. Het portier moest je met twee handen vasthouden, anders stond 'ie verkeerd om aan de auto. Motorrijders reden stapvoets, anders vielen ze om. Tegen de wind inlopen was vrijwel onmogelijk en ademhalen in de wind kon niet. Bij het uitzichtpunt moest ik me serieus vasthouden aan een hekje anders bleef je niet overeind. En ik weeg toch 100kg. De deur van het winkeltje was al ontzet (kozijn). Later bleek dat de harde wind bij een buiencomplex hoorde dat bij de Tauerntunnel voor veel hagelschade heeft gezorgd. Dus wat het KNMI er van zegt weet ik niet, maar ik heb op Terschelling ooit een gemeten windkracht 11 meegemaakt (de veerdienst lag stil), dit ging echt harder! Wel leuk om mee te maken overigens....

Groet,
Wijnand.

Bovenaan Onderaan