voorbereiding op de winter, koplampsproeiers, spiegels, ...

J126R

Lid
Hoi, ik heb mijn superb combi van juli en is dit nu de eerste winter die ik ermee ga doen. ook mijn eerste wagen met koplampsproeiers en inklapbare spiegels. Ik heb daarover volgende vraagjes:
  • is het beter van de spiegels niet in te klappen als het vriest of kan dit geen kwaad?
  • het reservoir van de ruitensproeiers is bijna leeg en ga het uiteraard vullen met antivries middel. in het boekje staat vermeld dat je moet opletten dat het middel de koplampsproeiers niet beschadigd (polycorbonaat coating) ,maar waar moet ik dan op letten wanneer ik antivriesmiddel koop?
  • verder staat er in het boekje ook nog dat je de koplampsproeiers sneeuwvrij moet maken en deze met een antivries spray moet ontdooien, is elke spray hiervoor geschikt?
groetjes,

j126r

ertromp

Forumguru
Zelf klap ik de spiegels niet in tijdens de winter.
Mijn ervaring is dat wanneer er lekwater op de spiegelvoet staat (bij het draaiende gedeelte) en als dit in de nacht bevriest dan krijg je in de ochtend met veel ratelend geluid de spiegel uitgeklapt.

zelf haal ik ruitensproeiervloeistof tot -30 graden bij de Lidl.
werkt perfect in combinatie met de koplampsproeiers.
De koplampsproeiers heb ik nog nooit met een spray hoeven ontdooien. Is een kwestie van blijkbaar de goede ruitensproeier vloeistof.

Inklappen van de spiegels zou ik inderdaad mee uitkijken i.v.m. het lekwater zoals ertromp al aangaf. Verder gebruik ik al sinds jaar en dag (met o.a. mijn vorige auto met koplampsproeiers) de kant en klare vloeistof van de Shell. Deze werkt perfect en ik heb ook nog nooit de sproeiers hoeven ontdooien (wel even vrij van sneeuw maken als dat op je bumper ligt).

hemi24

Forumguru
Maar als het écht koud is kan het voorkomen dat op de snelweg de koplampsproeiers blijven steken, zoals ik twee winters terug heb ontdekt, met het reservoir gevuld met vloeistof van de Total (-25).

En dan kom je ook tot de ontdekking dat zolang die stengels boven de bumpers uitsteken, de sproeiers van de voorruit het ook niet meer doen..!

Spiegels heb ik nooit last van gehad, die gingen altijd netjes in en uit.

Michel

Forumguru
De sproeiers voor de koplampen kunnen inderdaad bevriezen. Ik heb dit twee jaar geleden ook meegemaakt bij ongeveer -20 graden Celcius. Gewoon tijdens een snelwegrit kwamen de sproeiers bij een sproeiactie naar buiten, maar keerden vervolgens niet meer terug. Je kan vervolgens geen druppel meer op de voorruit sproeien.
Bij de lokale dealer kaartte ik dit vervolgens aan en die vertelde me dat ik gewoon moest wachten tot de boel zou ontdooien. En de ruitesproeierverwarming heeft dan ook geen zin, volgens de dealer. Helaas had ik op de plaats van bestemming geen warme garage tot mijn beschikking, dus 's avonds ben ik met niet functionerende sproeiers weer terug naar huis gereden.

Uiteindelijk na een dag keerde één van de twee sproeiers weer terug. De andere had alsnog de geest gegeven, ook al had ik hem niet teruggeduwd. De dealer had me gewaarschuwd om dat zeker niet te doen. Uiteindelijk is de defecte sproeier onder garantie vervangen, want hij keerde na iedere sproeieractie niet meer terug in de behuizing.

Dus de tip is: als het echt hard vriest, gebruik dan alleen de sproeiers voor de ramen. En ja.... dat betekent dat je dan even de verlichting uit moet doen. Of je laat door de dealer de frequentie waarin de koplampsproeiers actief worden aanpassen.

ertromp

Forumguru
De sproeiers voor de koplampen kunnen inderdaad bevriezen. Ik heb dit twee jaar geleden ook meegemaakt bij ongeveer -20 graden Celcius. Gewoon tijdens een snelwegrit kwamen de sproeiers bij een sproeiactie naar buiten, maar keerden vervolgens niet meer terug. Je kan vervolgens geen druppel meer op de voorruit sproeien.
Bij de lokale dealer kaartte ik dit vervolgens aan en die vertelde me dat ik gewoon moest wachten tot de boel zou ontdooien. En de ruitesproeierverwarming heeft dan ook geen zin, volgens de dealer. Helaas had ik op de plaats van bestemming geen warme garage tot mijn beschikking, dus 's avonds ben ik met niet functionerende sproeiers weer terug naar huis gereden.

En daarom gebruik ik de vloeistof van de Lidl. Beschermt niet tot -30 zoals aangegeven in mijn eerdere bericht maar zelfs tot -60. Ieder jaar in de winterperiode komt de Lidl wel met een dergelijke aanbieding. Zie hieronder afbeelding van het product:

Ruitensproeiervloeistof.jpg

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor de tip, sinds ik eens in Duitsland bij heel slecht weer te kampen heb gehad met een bevroren ruitensproeisysteem (niet fijn, en ik was ook zeker niet de enige, iedere parkeerplaats langs de A61 stond barstensvol met mensen die probeerden met schone sneeuw de ruiten een beetje schoon te krijgen) stop ik iedere keer bij de eerste benzinepomp over de grens om daar een fles onverdunde vloeistof te scoren, afhankelijk van het weer gooi ik daar veel of weinig van in het reservoir. Het is me bij de Shell en concurrenten, of bij de Gamma en andere bouwmarkten nog niet gelukt vloeistof te scoren die tegen die omstandigheden van toen bestand was. Maar bij de Lidl dus wel, misschien geen toeval dat dat een Duits bedrijf is :).

Nog een wintertip: zorg er voor dat je je auto nooit parkeert met de ruitenwissers op de automatische stand, heel vervelend als het spul s' nachts vastvriest en bij het starten besluit het systeem om te gaan wissen!

Kijk, hier had ik allemaal nog niet aan gedacht, alles staat bij mij op automatisch, licht, wissers, climate control enz enz. dat moet ik dus ff gaan uitzetten.
En ik begrijp dat ik moet gaan shoppen bij de Lidl.... pas de problem :worshippy: Goeie tips

J126R

Lid
Bedankt voor de tip, sinds ik eens in Duitsland bij heel slecht weer te kampen heb gehad met een bevroren ruitensproeisysteem (niet fijn, en ik was ook zeker niet de enige, iedere parkeerplaats langs de A61 stond barstensvol met mensen die probeerden met schone sneeuw de ruiten een beetje schoon te krijgen) stop ik iedere keer bij de eerste benzinepomp over de grens om daar een fles onverdunde vloeistof te scoren, afhankelijk van het weer gooi ik daar veel of weinig van in het reservoir. Het is me bij de Shell en concurrenten, of bij de Gamma en andere bouwmarkten nog niet gelukt vloeistof te scoren die tegen die omstandigheden van toen bestand was. Maar bij de Lidl dus wel, misschien geen toeval dat dat een Duits bedrijf is :).

Nog een wintertip: zorg er voor dat je je auto nooit parkeert met de ruitenwissers op de automatische stand, heel vervelend als het spul s' nachts vastvriest en bij het starten besluit het systeem om te gaan wissen!

goede

tip, had er nog niet aan gedacht....

Bovenaan Onderaan