Voordat mijn koelsysteem wordt gecontroleerd....

machlo

Forumguru
Hoi allen, naar aanleiding van mijn vorige oliedruk/koelvloeistofproblemen

http://www.skodaforum.nl/forum/posts/558830/ heb ik op advies van de dealer een dikke 1000 km gereden (nadat alle vloeistoffen op niveau waren gezet). Ik ga een afspraak maken, wil koelsysteem laten afpersen en/of co testen. Heb een
halve liter koelvloeistof moeten bijvullen tot max. na die 1000km. Die lekt dus ergens weg. De laatste zes ritten (bovenop die 1000km) waren allemaal snelweg kilometers (een dikke 800 km) Hierna was er wel weer een kwart koelvloeistof weg. Er zat een heel klein beetje sludge onder de oliedop maar die is na die laatste 6 ritten verdwenen. Daarvoor ook af en toe een korte rit ertussen. Koelvloeistof zelf is roze, geen olielaagje of vervuiling te zien. Motor blijft mooi op temperatuur, loopt (voor een 1.4 mpi) mooi, geen witte rook, olie op niveau en ook geen sludge aan de peilstok te zien. Zijn er dingen die ik kan vragen om extra op te letten of welke mogelijke oorzaken kan ik in mijn achterhoofd meenemen als ze gaan onderzoeken? Ik wil graag wat beter voorbereid zijn op te verwachte antwoorden of opties.

polf

Senior Member
Het koelvloeistof verbruik kan ook lekkage zijn van een sensor. De temp sensor (17) van in de radiateur wil nog al eens lekken is mijn ervaring.
Kijk even of je links voor onder de bumper/motor bescherming koelvloeistof zit. Nog beter is even vanaf onder de auto aan de linkerkant omhoog kijken naar de sensor

17 - Thermoschakelaar voor koelluchtventilator -F18-, 35 Nm
upload_2013-10-16_19-19-23-png.21426

Bij mij was het gewoon een kwestie van aandraaien, je komt er wel heel slecht bij.

Greetz Polf

turboturbo

Forumguru
Mijn Fabia heeft daar ook eens een koelvloeistof lekkage gehad. Dat was bij de thermoswitch. Ook een onderdeel op de radiateur geschroefd. Er is toen een nieuwe O ring tussen gezet.

machlo

Forumguru
Zo, vandaag mijn auto naar de dealer gebracht. Bleek dat er idd een lekkage te zien was bij de temperatuursensor. Deze is opnieuw vast gezet en daarna is de zaak afgeperst. Geen drukverlaging te zien. Nu de boel de komende tijd in de gaten houden! Kneep hem toch wel even ivm mogelijke lekke koppakking, maar zo toch mooi zijn als dit ook daadwerkelijk het probleem was.

machlo

Forumguru
Vervolg op kvproblemen...........morgen breng ik mijn fabia naar de dealer voor een beurt en apk. Nou wil ik ze vragen om, nogmaals, mijn auto te controleren op kv verlies. Dat heb ik nog steeds.........om de 750 a 1000km een halve liter. Ook nog steeds geen symptomen van bv lekke koppakking.
Ik lees echter wel her en der dat de waterpomp ook voor lekkages zou kunnen zorgen. Voordat ik dat echter aan geef bij de dealer om die te controleren.........kan het zijn dat de waterpomp lekt maar toch ook wel functioneert? Ik heb er echt nul verstand van maar de verwarming doet het prima, is snel echt warm. Dan zou je toch zeggen dat de pomp functioneert!

Erik_NL

Forumguru
bij onze Fabia met AQW motor heeft de toenmalige dealer er 60.000 km en ruim drie jaar voor nodig gehad om vast te stellen dat de oorzaak van verlies van koelvloeistof gelegen was in een lekke koppakking. Heel evident hoeft dat dus niet te zijn.

Ik zou zeggen: maak je niet druk. Houd het in de gaten en je geld voorlopig in je zak.

machlo

Forumguru
@Erik_NL thanx........... 60.000km en 3 jaar klinkt idd niet echt als urgent........bizar. Had een CO test dat dan ook niet duidelijk gemaakt?

Bas Jansen

Senior Member
Hier ook nog problemen met kv verlies, bij mij echter iets meer dan door jou beschreven.
Nu lees ik hier iets over de thermoswitch op de radiateur.
Nu terugkijkend op de huidige situatie onder de motorkap doet mij opeens een lichtje branden, er staat me bij linksvoor wat witte aanslag op de bodemplaat te hebben gezien.
Dacht in eerste instantie dat dit in verband stond met het laten weglopen van kv bij het vervangen van de thermostaat.
Zal daar morgen naar kijken.
Anders mogen ze er maandag tijdens de apk hun hoofd over breken...

Bovenaan Onderaan