Voorgloei-lampje knippert (opgelost)

Michel71

Actief lid
Vorige week had ik een probleem met m'n Fabia 1.9 SDI. Het voorgloeilampje begon te knipperen toen ik net de snelweg opreed. Bij een benzinepomp de motor even uitgeschakeld, opnieuw starten: geen effect, lampje bleef knipperen. Nog eens, even langer wachten, maar nee, weer hetzelfde. Balen. Garage gebeld en die vertelden me dat ik maar even langs moest komen.

Leenauto (Octavia) meegekregen en onderweg naar m'n werk dacht ik eigenlijk dat het doek voor de gele Fabia gevallen was. 'Niet te veel kosten maken hoor', had ik nog gezegd, 'zo gek veel is 'ie nou ook niet meer waard'.
Aan het eind van de dag heb ik de leenauto weer ingeleverd en kreeg ik de rekening gepresenteerd. Twee euro en één cent (incl. BTW). Voor 2 nieuwe achter-/ remlichtjes. Probleem opgelost.

Kortom: Lof en hulde voor Auto Jawes in Ede.

Michel71

Actief lid
@turboturbo (whoesj! :-)
De oorzaak waren 2 defecte remlichten. De elektronica 'ziet' dat de hoeveelheid weerstand niet klopt nadat er geremd wordt, waarna dit lampje gaat knipperen. Stond niet in het boekje van de Fabia, maar als je naar 'voorgloeilampje knippert' zoekt met Google, kom je wel een enkele Seat-eigenaar tegen die hetzelfde probleem tegenkwam.

En eerlijk gezegd waren die twee 'defecte' remlichten mijn eigen schuld. Ik had ze allebei vervangen nadat er eentje de geest had gegeven, maar de vervangers waren weliswaar van hetzelfde type (en leken het gewoon te doen), maar hadden de verkeerde weerstand. Ik had Jawes verteld over die remlichten, maar kon me eigenlijk niet voorstellen dat dat iets met dat knipperende voorgloeilampje te maken kon hebben.

turboturbo

Forumguru
Ik dus ook niet, en vroeg me al af hoe dit in vredesnaam met elkaar te maken kan hebben.....

Bijzonder! Weer wat geleerd.
Dankjewel voor je toelichting!

Cordoba

Forumguru
Inderdaad ik ken het verschijnsel ook van het Seatforum: nergens goed beschreven, en specifiek voor de dieseluitvoeringen. Als ik het goed heb, krijg je bij een kapotte remlichtschakelaar hetzelfde verschijnsel.

CDK

Forumguru
heel raar, maar bedankt voor het posten van de oplossing, weer een leerzaam momentje voor velen van ons!

Bovenaan Onderaan