Voorklimatiseren Kodiaq PHEV

Marchel1

Actief lid
Als ik het voorklimatiseren in de app programmeer dan werkt dat prima. Alleen zou bij een aangesloten lader de stroom daarvandaan gehaald moeten worden en niet uit de accu.
De auto is volgeladen en de laadpaal nog aangesloten. De laadpaal geeft aan te wachten op de auto. Zodra de auto gaat voorverwarmen krijg ik een melding in de MySkoda app dat laadsratus niet beschikbaar is en als ik bij de auto kom brand het lampje op de auto naast de aansluiting voor de laadkabel rood in plaats van groen, wit, groen/wit knipperen of uit.

Doe ik iets niet goed, andere mensen met dezelfde ervaring (en evt. oplossing) of werkt het bij jullie wel en moet ik met de auto naar de dealer.

Kan natuurlijk ook aan de laadpaal liggen alleen geeft die geen foutmelding, alleen dat hij wacht op de auto. Dezelfde melding die ik ook krijg voordat een laadsessie start.
 

Chris_

Nieuw lid
Voorverwarmen werkt prima volgens schema, ik heb nog geen rood lampje gezien bij mijn auto.
Ik moet wel zeggen dat die MySkoda app nog niet geweldig betrouwbaar werkt. Melding komen niet, veel te laat of onterecht (vergrendeling bijvoorbeeld)

1732270615539.png
 

Marchel1

Actief lid
Oke, fijn om te weten dat het wel zou moeten werken.
Ik ga eens bij de dealer informeren of zij iets kunnen zien.
De laadpaal is aangemeld (de auto is er tenslotte mee opgeladen) en volgens de app van de laadpaal is de sessie nog actief (wacht op signaal van auto).
 

A-Kodiaq

Actief lid
Heb het net even geprobeerd bij mijn eigen Easee laadvoorziening. Wanneer hij aan het laden is en ik zet voorklimatisering aan via de app, dan stopt het laden en zie ik ook een rood constant lampje. Stoppen van voorklimatiseren zorgt er helaas niet voor dat laadsessie verder gaat en in de app van Easee zie ik ook dat de sessie is 'voltooid'
 

Chris_

Nieuw lid
Ik hang hem savonds aan de lader en plan voorverwarmen voor de ochtend in. Dus misschien zie ik dit 'probleem' daarom wel nooit.
 

Marchel1

Actief lid
@Chris_ is/blijft de accu dan ook vol?
Ik doe hetzelfde als jij en voorklimatiseren begint wel gewoon alleen niet via de lader, maar via de accu.

@A-Kodiaq bij jou lijkt er dus ook iets niet goed te gaan bij de combinatie voorklimatiseren en aangesloten op een lader.
 

Chris_

Nieuw lid
Ja, daar lijkt het wel op. Gisteravond nog even gekeken tijdens het laden. Als ik het voorverwarmen dan aanzet blijft het lampje groen.
 

A-Kodiaq

Actief lid
Zit ook op 1 fase, alles is al wel geprepareerd voor 3 fase maar netbeheerder moet nog langskomen. Maar, lijkt me niet dat dat een oorzaak zou kunnen zijn? Ben niet zo’n elektrotechneut
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik ben ook geen (elektro-)techneut, meer ervaringsdeskundige, en lees veel mee op tweakers (daar steek je een hoop kennis op!).

Als de lader 'standby' blijft is het de auto die het stroomverlies door het verwarmen aanvult vanuit de lader.
Zo werkt het bij Hyundai en Kia aan een Alfen lader tenminste.
Maar als de lader de laadsessie echt afsluit, of de auto vraagt het niet, houdt het op.

Ik zie hier ineens een mogelijk verschil: ik moet hier thuis de laadsessie beginnen en afsluiten met een laadpas, dus mijn laadsessie blijft 'actief' tot ik die zelf afsluit. Overigens maakt het dan niet uit of het op 1 of 3 fasen aangesloten is.
Wellicht heb je een mogelijkheid om dat te testen?
 

Marchel1

Actief lid
De lader houdt de laadsessie 48 uur open, ook als de auto in de tussentijd vol is.
Ik zie in de app de laadtijd doorlopen nadat de auto vol is en een bericht dat er gewacht wordt op een signaal van de auto.
Zodra het klimatiseren begint geeft de MySkoda app aan de laadtoestand niet te kunnen zien en gaat het lampje op de auto ook rood branden.
Ergens in de communicatie tussen auto en lader gaat iets niet goed. Als er nu veel mensen zouden zijn met dezelfde ervaring en verschillende laders is het waarschijnlijk iets in de auto, alleen lees ik hier dat het in ieder geval bij @Chris_ wel goed gaat wat de zoektocht naar een oplossing lastiger maakt.
Ik ga de komende dagen maar eens verschillende situaties testen en ook op een andere laadpaal.
 
Laatst bewerkt:

A-Kodiaq

Actief lid
ik moet hier thuis de laadsessie beginnen en afsluiten met een laadpas, dus mijn laadsessie blijft 'actief' tot ik die zelf afsluit.
Mijn laadsessie start zodra ik de stekker aansluit en stopt wanneer ik het in de app stop zet of wanneer het limiet bereikt is. Heb wel de opties om het te vergrendelen met laadpassen maar dit is voor het gemak niet ingesteld. Zal het eens testen, bedankt voor de suggestie
 

johnboy

Donateur
Ik heb het rode lampje ook gehad, laden stond wel ingesteld op 50%.
Wat ik nu doe voor langere ritten is 's-avonds laden tot 80% (of soms tot 90%), stekker er nog in, via de app "s-ochtends laadlimiet naar 100% (dat duurt maar kort), auto gaat laden en dan voorverwarmen aanzetten. Auto blijft dan laden en warmt op, wegrijden kort nadat 100% of iets minder is bereikt. De app geeft soms evenwel bijv. 90% aan terwijl de auto gewoon 100% is opgeladen.

Jammer dat laden op tijden niet beschikbaar is. Gelukkig is laadtijd kort vanaf 80%.
 

VanRoyal

Forumguru
Ik had vannacht mijn auto aan de publieke lader hangen. Vanochtend met 100% de klimatisering aangezet en hij begon automatisch weer bij te laden. In de app stond 'conditioneren' bij de laadstatus. De laadsessie was nog actief. Bij mij lijkt het dus goed te werken.
 

Marchel1

Actief lid
Top!

Antwoord van de laadpaal (Loady) leverancier is dat de laadpaal gewoon verder zou moeten gaan en probleem door de auto veroorzaakt wordt.

Als ik tijdens laden klimatiseren aanzet dan gebeurt dat ook en gaat het laden door.
Straks weer eens kijken als hij vol is.
 

Chris_

Nieuw lid
Intussen merk ik dat als ik smorgens in een voorverwarmde auto stap dat hij niet 100% geladen is. Hij haalt dus ook bij mij niet de stroom direct van de paal maar uit de batterij bij voorverwarmen.
 

Marchel1

Actief lid
Wat ik begin te vermoeden is dat de auto een bepaalde tijd nadat het laadproces klaar is zichzelf afsluit en dan bijvoorbeeld bij klimatiseren alleen de accu nog maar gebruikt.

Gisteren nog 2 testjes gedaan.
1. Tijdens het laden klimatiseren (direct of op een geprogrammeerd tijdstip) gaat goed.
2. Kort nadat het laden klaar is klimatiseren gaat ook goed.

In beide gevallen brand het lampje naast de aansluiting op de auto nog (groen/wit tijdens laden en groen als vol).
Nu is het mij opgevallen dat als het laden langere tijd klaar is het lampje uit gaat, ook als de laadpaal nog standby staat voor het geval er nog iets bij moet.
Ik vermoed nu (ga het nog eens testen) dat klimatiseren via de stekker alleen werkt als het lampje brand en niet als het uit is.
 

Zorbathagreek

Nieuw lid
Intussen merk ik dat als ik smorgens in een voorverwarmde auto stap dat hij niet 100% geladen is. Hij haalt dus ook bij mij niet de stroom direct van de paal maar uit de batterij bij voorverwarmen.
Even kort off topic laden jullie tot 100 % of tot het geadviseerde 80%?
 
Bovenaan Onderaan