Voorremschijven vervangen.

Hoi Medeforumgebruikers :-). Ik heb de laatste tijd dat mijn auto vreselijk trilt als ik rem. Ook voel ik het in mijn rempedaal. Denk dat mijn voorremschijven krom zijn. Zou ook wel kunnen met mijn kilometerstand 260000 km. Nu is mijn vraag, heeft iemand dat wel eens gedaan ? Ik heb wel eens schijven vervangen van een auto, maar altijd van de achterwielen. Zitten de schijven er los op met een boutje of zitten ze op het wiellagerhuis gemonteerd. Graag een reactie. Vr.Gr.Henk. P.S. Het is een Skoda Octavia Combi 1.6i uit 2006. Motortype BSE.
 

Huff

Lid
Schijven vooraan vervangen is normaal veel makkelijker dan achteraan.
Ik denk dan ook dat je achteraan al remschoenen vervangen hebt (van trommelremmen).

Schijven vooraan vervangen is volgens mij:

- wiel afnemen
- remklauw losdoen
- remschijf losdoen (zit met 1 schroefje vas dacht ik)
- remklauw een beetje terugduwen (oliepijl in de gaten houden)
- alles terug monteren
 

Ronnie

Forumguru
Bijna goed.....
Remklauw moet compleet van de fusee gedraaid worden, aan de achterzijde daarvoor 2 bouten (inbus of 12 kanttorx) losdraaien en de klauw ophangen aan de veerpoot, niet laten hangen!!
Schijf losdraaien,(idd 1 borgboutje) nieuwe schijf met remreiniger of thinner ontvetten
en monteren, klauw weer terugmonteren, zuigers terugdrukken, nieuwe remblokken monteren en klaar is kees!
Bij veel trilling bij het remmen is het ook niet verkeerd om de draagarmrubbers te vervangen!
 

Gieliovd

Forumguru
Aandachtspuntje is ook dat de remzuigers niet al te vuil mogen zijn als je die terugduwt in de klauw. Dan sloop je de keerringen en heb je lekkage.

Maar goed, als er een stofzak om zit zal het ook wel loslopen.

Buitenkansje om je blokken even uit de klauw te nemen, schoon te maken, klauw te reinigen alles weer terug te bouwen. Likkie kopervet achter de blokken....
 

EdK

Forumguru
En als aller laatst even je remvloeistof nivo controleren.
Deze zal in 99% van de gevallen wel goed zijn maar toch wel een belangrijk aandachtspunt.
En als je alles gemonteerd en gecontroleerd hebt kwa montage , even in de wagen gaan zitten en proefremmen (stilstaand ) om te kijken of je inderdaad remdruk hebt.

Tis zo lullig als je op de weg rijd en je wil remmen en het remt niet meer !
 
En vergeet niet alles te monteren met een momentsleutel op de voorgeschreven aanhaalmomenten. En vergeet niet de glijstukken brand en brandschoon te maken. En vergeet niet de pasvlakken op de naaf brand en brand schoon te maken. En vergeet niet de glijstukken en de passtukken op de naaf in te vetten met keramisch vet. En vergeet niet rekekning te houden met de draairichting van de schijf en de blokken.

En laat dit door een pro doen, er gebeuren de grootste ongelukken met mensen die het zelf proberen en vervolgens geen remmen meer hebben.

Dennis
 

Adoks

Senior Member
Henkus, gewoon zelf doen en blijven nadenken dan kan er met het vervangen van een remschijf weinig misgaan. Hier hoef je echt geen pro voor te zijn. Dat begint pas bij het werken aan een DSG bak.

Zelf haal ik nieuwe schijven, remblokken etc. gewoon bij Brezan. Voor een 'prikkie' weer nieuwe schijven.
Bij m'n motor houd ik het wel altijd bij de originele onderdelen, maar bij een auto let ik daar wat minder op en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad en m'n portemonnee vaart er wel bij.
 

yprgwt

Lid
Henkus, gewoon zelf doen en blijven nadenken dan kan er met het vervangen van een remschijf weinig misgaan. Hier hoef je echt geen pro voor te zijn. Dat begint pas bij het werken aan een DSG bak.

Zelf haal ik nieuwe schijven, remblokken etc. gewoon bij Brezan. Voor een 'prikkie' weer nieuwe schijven.
Bij m'n motor houd ik het wel altijd bij de originele onderdelen, maar bij een auto let ik daar wat minder op en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad en m'n portemonnee vaart er wel bij.

Ondanks dat het quoten verboden is ;) ben ik het eens met bovenstaande. Gewoon goed nadenken en zorgen dat je de goede spullen voor handen hebt; een momentsleutel en de juiste aanhaalmomenten zijn (vind ik) erg belangerijk; ik heb in het verleden diverse dingen gesloopt door het te vast te zetten...
 

Ronnie

Forumguru
De klauwen zitten vast met 10.9 (treksterkte) bouten M10, die trek je niet zo snel stuk hoor!
 
Ik heb in het verleden jammer genoeg veel mensen zien falen met dit soort geintjes. @ henkus, ik hoop van harte dat t allemaal goed gaat en ook lukt. Ik wil je niet op kosten jagen. Maar t is toch een veiligheids issue die remmen. Als je er zelf aan begint veel succes!

Dennis
 

EdK

Forumguru
Begrijp de opmerking van dennis erg goed !
Ook in mijn vakgebied zie je steeds meer mensen zelf aan de gang gaan, want alles is tegenwoordig in de bouwmarkt of winkel of via internet verkrijgbaar.
Dan hebben we nog wat TV proggies waar ze één en ander voordoen en de knoeier is geboren.
En dan halverwege zie ze door de bomen dat bos niet meer en dan mag de vakman komen opdraven, en vaak dan nog klagen over de prijs.

En in bovenstaand geval gaat het wel om het belangrijkste stukje techniek in de auto, de rem
En vandaar de bezorgde opmerkingen van dennis lijkt me zo !
 

yprgwt

Lid
De klauwen zitten vast met 10.9 (treksterkte) bouten M10, die trek je niet zo snel stuk hoor!

Ok, bij de skoda zal het in dit geval meevallen; ik was bezig met de achterrem van een Buell XB9, de klauw zit met twee bouten vast aan de achterbrug; een van deze bouten (bleek achteraf) hoeft maar 23 Nm te hebben; ik was bezig met een ratel en de bout knapte af; sinds die tijd gaat alles netjes op het vernoemde moment...
 
De klauwen zitten vast met 10.9 (treksterkte) bouten M10, die trek je niet zo snel stuk hoor!

Aanhaalmomenten zijn er niet alleen om te voorkomen dat de bout breekt. Het moment is er ook om de draad waarin de bout gedraaid wordt te beschermen. En om er voor te zorgen dat het onderdeel wat vastgezet wordt niet vervormd. en om er voor te zorgen dat de bouten niet loslopen omdat ze niet vastgenoeg zitten. Er komt dus best wel het een en ander bij kijken en er is een groot contrast tussen iets monteren en iets goed monteren zodat het ook lange tijd goed blijft functioneren.


Groeten Dennis
 
Schijven vooraan vervangen is normaal veel makkelijker dan achteraan.
Ik denk dan ook dat je achteraan al remschoenen vervangen hebt (van trommelremmen).

Hahaha,ik weet heus wel het verschil tussen remtrommels en remschijven. Ik heb echt de remschijven vervangen,alleen was het een ander merk auto. Als ik al die berichten lees word ik bijna bang om het zelf te gaan doen. Hahaha. Ik heb heus wel een beetje ervaring met auto's, maar was gewoon benieuwd of die schijf er met een boutje op zat. Dat blijkt nu dus zo. Ik zette altijd de boel vast op gevoel, maar misschien niet zo verkeerd om het met een momentsleutel te gaan doen voordat ik het schroefdraad stuk draai. Allemaal bedankt voor de informatie. Nu het gelukkig weer een beetje droog begint te worden kan ik de schijven gaan halen en monteren. P.S. Weet iemand toevallig nog een goedkoop adresje voor remschijven ?(Liefst een merk) Vr.Gr.Henk.
 

chris01

Senior Member
zijn er ook mensen die eerder schijven van autopartsonline hebben gekocht, en hoe zijn de ervaringen hiermee ?
vind ze namelijk niet duur en vraag me af hoe de kwaliteit hiervan is.
 

Antera

Donateur
Bijna goed.....
Remklauw moet compleet van de fusee gedraaid worden, aan de achterzijde daarvoor 2 bouten (inbus of 12 kanttorx) losdraaien en de klauw ophangen aan de veerpoot, niet laten hangen!!
Schijf losdraaien,(idd 1 borgboutje) nieuwe schijf met remreiniger of thinner ontvetten
en monteren, klauw weer terugmonteren, zuigers terugdrukken, nieuwe remblokken monteren en klaar is kees!
Bij veel trilling bij het remmen is het ook niet verkeerd om de draagarmrubbers te vervangen!

Ik doe het meestal anders de eerste stuk

Ik druk een schroevendraaier tussen schijf en bokken en druk zo de zuiger(s) terug om daarna jouw stappen te volgen. en verder niet laten hangen idd

dit geld alleen aan de voorzijde omdat de achterzijde de zuigers alleen terug kunnen bij drukken en tegelijk draaien met een speciaal tooltje
 
Bovenaan Onderaan