Voorruit moeilijk condensvrij te krijgen langs bestuurderskant

The bone collector

Senior Member
De buitentemperaturen dalen hier in België, en zondagochtend moest de voorruit voor het eerst deftig ontwasemd worden. Ik zet dus de verwarming aan, ventilator op de hoogste stand, en aangezien mijn oude diesel meestal binnen 30 seconden warmte geeft, zou dat geen probleem mogen zijn. Nu merkte ik dat de kant van de bijrijder vrij snel volledig helder was, maar langs kant bestuurder duurde het veel langer en was het zo goed als onmogelijk om de voorruit condensvrij te krijgen. Zelfs na 40 km was het nog niet in orde.

Probleem is blijkbaar dat het ventilatierooster bij het raam veel harder warmte blaast langs bijrijderskant dan aan bestuurderskant. Weet iemand hier, hoe dat exact in elkaar zit? Kan dat verstopt geraken of moet ik in een andere richting zoeken?

Ook positief verrast trouwens, de achteruitverwarming werkt nog volledig, bij mijn vorige Felicia was die al jaren volledig kapot, maar bij deze werken alle draadjes nog.

Cordoba

Forumguru
Wat bij auto's uit die generatie ook nog wel eens gebeurd is dat bij onderhoud niet goed opgelet wordt en de buizen voor de ventilatie uit elkaar schieten, met als gevolg dat er ergens halverwege een hoop lucht wordt geblazen, en dat het niet komt waar je het nodig hebt.

Zolang je niet de tijd hebt om onder het dashboard te kruipen, kun je proberen door andere roosters te sluiten, of je zo wat meer lucht op de voorruit krijgt. Overigens zal je oude diesel een bijverwarming gehad hebben, anders heb je nooit binnen 30 seconden na een koude start warme lucht uit de roosters. Meest waarschijnlijke oorzaak is volgens mij losgeschoten buizen, (plaats is het makkelijkst te vinden door fan voluit te laten blazen en alle andere roosters zoveel mogelijk te sluiten, zodat alle lucht door de pijpen gaat, en je het lek makkelijk vind. Andere mogelijkheid zou zijn dat er bijvoorbeeld boomblad in de buizen zit, maar normaal gesproken moet dit door de filters zijn tegengehouden. Alleen als er een poosje gereden is zonder filters dan is dit een sereuze kans.

The bone collector

Senior Member
Andere roosters had ik al gesloten, dat helpt een beetje, maar is ook geen super oplossing. Ik wacht nog wat af voorlopig, in de hoop dat het nog uit zichzelf vrijkomt, ziet er niet eenvoudig uit om bij de ventilatiekanalen te komen.

Bovenaan Onderaan