Voorruit vlekken Octavia III FL (07-2017)

going_fritz

Actief lid
Sinds afgelopen vrijdag zijn er spontaan allerlei vlekken in de voorruit gekomen van m'n nog vrij nieuwe Octavia, afgeleverd in juli 2017. In eerste instantie dacht ik dat 't gewoon vuil was, maar schoonmaken van de ruit helpt niet. De ruit is nu helemaal schoon, de vlekken zijn er nog steeds, en het lijkt er op dat de ze 'in' de ruit zitten. Zeker als de zon schijnt is het geheel nogal irritant.

Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt / kent iemand dit fenomeen?
zie de bijlage waarin ik getracht heb zo goed mogelijk een foto te maken.

Bijlagen

• voorruit PH-775-S.jpg
    voorruit PH-775-S.jpg
    673,6 KB · Weergaven: 169

klousf

Lid
ik heb precies hetzelfde gezien tijdens het wissen van de voorruit. Ik zal opletten bij de volgende regenbui of het weer terugkomt en of het 'erop' zit of dat het 'erin' zit. Ik hoop niet op het laatste....

klousf

Lid
Mijn voorruit heeft ook verwarming en is een Superb 2018 van 21-06-2017. Zou het aan de verwarmingsoptie liggen?

Canon-Eye

Forumguru
De ruit is nu helemaal schoon, de vlekken zijn er nog steeds,
Binnenkant ook goed schoon?
Deze wordt nog wel eens verwaarloosd, terwijl die juist bij nieuwe auto's vrij ongemerkt sterk vervuild kan raken doordat er weekmakers verdampen uit het nieuwe kunststof van bv. dashboard en ventilatiekanalen. De ergste blauwe waas zie je dan ook juist daar waar de ventilatie tegen de ruit blaast...

going_fritz

Actief lid
Ja, de binnenkant is ook schoon. Die blauwe waas is bekend, en komt (logischerwijs) nog terug, maar dat is het zeker niet (zie ook de foto). Ik vond trouwens nog een topic op dit forum uit 2010, en daarin wordt over de coating gesproken die tussen de lagen zit.

oco1979

Forumguru
Lijk me ingebrande vloeistof.
Ken dat eens op me wagen gehad, zeepresten die in de zon in het glas zijn ingebrand.
Niet meer weg te krijgen :mad:.

EdK

Forumguru
Je kunt 2 dingen doen.
Of je gaat er meteen mee naar de dealer in de hoop dat ze er een nieuwe ruit in gaan zetten .......
Of probeer het eens met turtle glass polish ( zie onderstaand foto ) gebruik dit zelf ook om mijn ruiten van binnen en buitenzijde eens in zoveel tijd eens goed schoon te maken.
Maar ondanks dat ik me ruiten wel reinigde met water en scheut ammoniak en ze dus schoon lijken krijg ik ze met dit goedje toch nog beter schoon in één keer.
Binnenzijde alleen goed opletten dat spul niet op dashboard kunstof komt want dan is het een ramp om het weer schoon te krijgen.
Als dat ook niet lukt dan vermoed ik zo dat er toch iets fout is gegaan met produceren van het raam...

going_fritz

Actief lid
Bij de dealer langsgeweest, en via hen terecht gekomen bij een Car Cleaner in de buurt waar ze zaken mee doen. Met een beetje speciale ontvetter, polijstmiddel en een poetsmachine is alles eruit gegaan. Op de auto zelf blijkt ook nog e.e.a. te zitten, maar dat gaat er veel eenvoudiger van af. Vanavond maar eens even goed wassen!

going_fritz

Actief lid
Is dit de troep nog van de treinreis vanaf fabriek naar dealer ?

Zou hem ff wassen / kleien en weer goed in de was zetten.

Nee, dat in ieder geval niet, want 't is vorige week ontstaan, en de auto heb ik vanaf halverwege juli. Zal ergens achter een of ander lekkend monster gereden hebben. Alleen is 't zo'n troep dat 't er verrekt lastig af gaat.

Bij een voorruit vervanging van mijn vorige O3 heb ik dit ook gehad. De carglass heeft als nog een orginele voorruit nogmaals vervangen. Het kwam Aldus hen eens per jaar voor!

Bovenaan Onderaan