Voorstellen en aankooptips

Ola

vooraleer ik jullie met allerhande vragen ga bestoken zal ik me eerst ff voorstellen.
Zoals je uit mijn nickname kan herleiden, ik ben Patrick, bijna 49, vader van 3 dochters en (hopelijk binnenkort) in het bezit van een Skoda Octavia Scout.
We hebben nu nog een VW bus (T4, 2.0 Benzine, 9-persoons, 1996), maar die gaat zeer binnenkort in de verkoop, met 1 dochter reeds uithuizig en eentje die ook al heel vaak niet meer mee gaat, word de bus toch echt te groot.
Omdat we zeker niet van mainstream houden en ook al niet met de geldende mode mee willen gaan (SUVVV's) is mijn oog gevallen op de Skoda Octavia Scout,
waarom de Scout nog meer buiten de bovenstaande reden?
Ik wil wel eens van de gebaande wegen afgaan (is ook met een 2WD goed te doen overigens), de relatief ruime auto en niet te vergeten het feit dat ook Skoda al wat langer onder de VAG vlag valt.
De Scout staat in ieder geval flink wat hoger op de poten en de 4WD zal ook zeker meehelpen in die acties :)
Zoals eerder gezegd, ben ik niet gecharmeerd van de diverse SUV's die aangeboden worden (zwaar, onzuining, in verhouding minder ruimte) en een Volvo XC70 en Subaru Outback zijn ook zwaarder en lusten meer.
Ik heb al eens eerder een Octavia Combi gehad (Lease, Business line 1.2 benzine) en die is me zeer wel bevallen.

dus: ik zoek me een Octavia Scout, op benzine, in de prijsklasse tot €10.000, veel zoeken levert me erg weinig hits op het 'www', maar ze worden wel eens aangeboden zie ik.
het zou fijn zijn als iemand me wat aankooptips kan geven over deze voiture, ik heb wel eens begrepen dat de FSI en TSI motoren problemen kunnen opleveren met de distributieketting (ook zelf ondervonden bij de 1.2 met koprevisie als gevolg, ketting was 3 tandjes verschoten), maar is dat ook zo bij de 2 liter?
En zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten (de Haldex koppeling, kan die nog problemen opleveren?)

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Welkom Patrick. Vrees dat wat je zoekt redelijk zeldzaam is

klopt, ben ik ook reeds achter, maar ben er toch al een 2-tal tegengekomen:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

de oudste heeft de minste kilometers, maar wat duurder....

en iets te veel boven mijn budget:

mocht ik van die prijs wat af kunnen kletsen, dan geniet die toch mijn voorkeur....

Ik zie er wel veel in Duitsland tegenkomen op mobile.de, maar ik huiver toch wel een beetje om die stap te nemen...

ook wel zitten denken aan een 'gewone' Octavia 4x4, maar dan wil ik die wel verhogen.

Duijzer

Donateur
Welkom! Ik heb op zich wel goede ervaring met Duitse import. Complete auto’s en veel keuze. Maar ik heb wel een bedrijf in de hand genomen die de hele import voor me verzorgd heeft, incl. aankoopkeuring en ophalen van de auto.

Japanese Power

Donateur
klopt, ben ik ook reeds achter, maar ben er toch al een 2-tal tegengekomen:
Ha Patrick, welkom bij de club.

Ik zie dat je zoekt op MP, probeer daarnaast www.gaspedaal.nl eens, die scant vrijwel alla auto verkoop sites af. En www.autoscout.nl met zoeken in Europa is wellicht ook een optie. Succes!

Je angst voor import vind ik (uit ervaring) volstrekt onnodig. Ik heb 2 x DU, 1 x BE (zolang het nog niet bij NL hoort) en 1 x IT laten importeren, geen enkel probleem mee ondervonden. En de keuringen in met name DU en CH zijn hoog, de kans dat je daar een miskoop doet is minimaal.

Bovenaan Onderaan