Voorstellen met een Golf 7

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Sinds een paar maanden ben ik lid van dit forum. Ik vind het heel informatief, en bovendien ervaar ik een prettige “sfeer”: iedereen is behulpzaam, en je bent ook welkom als je geen Skoda hebt. Dat zie je ook weleens anders.

Zelf rijd ik sinds maart een Golf 7 Highline met 1.4 tfsi (CHPA) en de DSG-7.
Ik ben autoliefhebber, en ik heb in het verleden een paar mooie wagens gehad, zoals een 100% originele BMW 323Ci (E46) en een Audi A6 Avant 4.2 V8 (4F). Die Audi heeft nog in AutoWeek Klokje Rond gestaan.
Maar nu werd het helaas tijd voor een meer “verstandige keuze” op autogebied, en zodoende is de Audi V8 met 330.000 km ingeruild tegen de Golf. Dat is uiteraard wel even wennen :)
Als de DasWelt-garantie verlopen is dan gauw maar even met de Golf langs TVS of VAG-techniek voor een motor- en DSG-tuning.

Overigens weet ik niet of ik de Golf zou hebben gekozen als ik toen al wist wat ik nu weet, over slippende DSG’s, brekende zuigers, en ploffende turbo’s. Maar gelukkig lijkt mijn exemplaar (nog) geen last te hebben van dit alles. En qua opties (uitgebreide navi, panorama, dynaudio, massagestoelen, 18” etc) was dit voor mij wel een mooie keuze.
Mijn Golf heeft trouwens ook ooit in AutoWeek gestaan: het was in 2014 een testauto in het blad.

Tot spreeks op het forum!
Vr gr Bas (regio Den Haag)
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,
Bedankt voor alle vriendelijke woorden.

Beste VAG-man,
Goede vragen :)
Mijn vorige auto was een Audi A6 4.2 V8. Een Audi V8 is inderdaad iets anders :)

De Golf heb ik als occasion bij een officiële dealer gekocht, vandaar dat er (weer) garantie op zit.

Vriendelijke groet,
Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Ik moet zeggen dat de Golf me steeds beter bevalt. Sinds de motor- en DSG-tuning (door VAGtechniek) loopt-ie nog lekkerder. Ook nachtelijke snelwegritten met iets te hoge snelheden snelheden zijn een groot genot.
Toen ik hem kocht (maart 2020) stond er 118k op de teller. Tuning was bij 125k, nu staat-ie op 127k.
Voor komend jaar ben ik met name benieuwd:
- hoe de DSG zich houdt (nu gelukkig (nog) geen problemen)
- hoe de 1.4 tsi (CHPA) zich op langere termijn met de motortuning gaat houden. Olieverbruik is vooralsnog nihil, benieuwd of dat zo blijft.
Overigens ben ik wel een “nette” rijder: ik rijd (‘s avonds laat op een rustige snelweg) graag stevig door, maar ik neem altijd eerst de tijd om de motor goed warm te rijden, en ik ben ook zuinig op de bak (ofwel, zeer terughoudend met kick-downs etc).

We gaan het zien. Ik zal hier af en toe wel een update geven. Een golf is dan wel geen Skoda :) maar de aandrijflijn is uiteraard een goede bekende in vele VAG-producten.
Vr. Gr. Bas
 
Laatst bewerkt:

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Dank voor de vriendelijke woorden allemaal!

Welkom namens ook een golf 7 rijder.

Tja tunen denk ik zelf al lang over maar durf dit nog steeds niet te doen.
Zou dan motor en DSG willen doen ook.

Dank @spikehome , leuk dat je ook een Golf7 rijdt. En eentje die een stapje sneller is dan de mijne :)
Een GTI Performance is mooi spul!
Je rijdt er trouwens erg netjes mee, als ik af ga op de verbruikscijfers in je signature :koffie:

Wat betreft je twijfel over tunen: die had ik ook, maar ik ben vooralsnog tevreden.
Zeker de DSG zou ik laten doen: de iets hogere schakel-toerentallen, met name van 1 naar 2, bevallen me erg goed. Dit zou de levensduur van de koppeling ten goede moeten komen, afgaande op alle verhalen op o.a. dit forum. Mits je tenminste voor één van de gerenommeerde specialisten kiest. Maar goed, aangezien je “Forumguru” bent, neem ik aan dat jij al die posts zelf ook al gelezen hebt :)

Als je voor zekerheid gaat, dan zou je natuurlijk ook alléén de DSG kunnen doen, en de motor-tuning achterwege kunnen laten. Met een GTI Performance heb je immers toch al een riant koppel.
Scheelt ook nog een paar honderd Euro die je dan weer in benzine en banden kunt investeren :)

Anyway, veel plezier met je GTI!

Vriendelijke groet,
Bas
 

spikehome

Forumguru
@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Ja idd die is wel wat sneller. gebruik de power alleen met de vakantie als er wat achter hangt.
Ben verder een rustige rijden en onder de 15km ritten pak ik de auto niet maar de fiets.
Signature klopt, houd alles bij van de auto's die ik gehad heb en nog steeds gebruik.
De DSG van een GTI is een natte DSG tov de droge DSG die er bij jou b.v. in zit.
Maar schakelmomenten is wel handig alleen gezien de km'ters die ik nu maak vraag ik me af of het wel nut heeft allemaal ten opzichte van de prijs.
Jij veel plezier met de Golf ook.
 
Bovenaan Onderaan