Voorstellen

Dan zal ik me ook maar even netjes voorstellen.

Ik ben dus Theodoor.

Sinds enkele weken in het bezit van een Octavia 1 1.6 demarrage op LPG.
Het is mijn vierde auto en eerste Skoda.
Ben begonnen met een Fiat Tipo 1.9TDid GranTurismo waar ik geweldige eerste-auto-herinneringen aan heb. Daarna een VW golf II omdat ongeveer half Nederland een keer een golf heeft gehad maar die weer vrij snel weer weg gedaan. Toen een Peugeot 306 break op gas en die na bijna 10 jaar trouwe dienst ingeruild voor de Octavia.

Tot nog toe erg tevreden met de Octavia. Hij is negen jaar oud en heeft nu 216K gelopen en ik hoop een mooi stukje naar de 4 ton te gaan. De Tipo ging weg met 375.000 de 306 met 387.000 dus hopend dat de VAG kwaliteit niet teleurstelt hoop ik de 400.000 op de teller te kunnen zetten :)

Het forum zo is rond neuzen ben ik al heel wat mooie Octavia's tegen gekomen en ik kan niet stoer doen over xenon en DSG en zo maar ik ben heel blij met 4 elektrische ramen, een fijn werkende climate control en cruse control en verder gewoon een heel fijn rijdende Octavia. Prima. Op zaterdag middag heen en weer naar mijn schoonouders in Zeeland (=425km heen en weer) om de nieuwe auto te showen is gewoon een heerlijk ritje :jaja:.

Jammer vind ik de mistlampen die naast de koplampen zit en niet in de bumper wat altijd toch even wat meer smoelt, en ik mis mijn automatisch ruitenwissers uit de 306 heel erg :cry:
En ik rij erg graag met aanhangers maar met een beetje tandemasser heeft hij toch echt wel moeite en dat valt dan ook weer een beetje tegen.
Verder vind ik het leuk om zelf een beetje te sleutelen, ook al ben ik duidelijk geen expert, dus ik zal nog wel eens gebruik maken van alle kennis en kunde hier op het forum

Mijn complimenten voor het forum. Heel interessant en veel info. En gelukkig ook bijna geen gescheld en gevloek tegen gekomen.

Cordoba

Forumguru
Welkom Theodoor. Wat die automatische ruitenwissers betreft: áls er een regensensor in je voorruit zit (bij de voet van de binnenspiegel) én de auto heeft het juiste type module, dan kan dit alsnog. (anders moet je een voorruit en/of een module gaan vervangen en dan wordt het een hele dure modificatie)
Ik dacht dat @turboturbo ook al op onderzoek uit geweest was, voor zijn O1.

turboturbo

Forumguru
Welkom!

Je hebt dus een van de laatste Octavia's van het eerste model (facelift)

Wat is het in de wereld toch oneerlijk verdeeld: ik ben helemaal niet zo tevreden met de automatische wisser functie (regensensor) in mijn O1. Ik had liever gebruik gemaakt van de handmatige interval.

Verder vind ik het juist handig dat de mistlampen in de koplamp unit zitten; onderin de bumper hebben ze nogal wat te verduren (steenslag; parkeerschade) en zie ik bij andere modellen auto's dikwijls gebarsten en roestende units. Het enige jammere vind ik dat de lenzen niet gebruikt kunnen worden voor het gewone (dim)licht. Mistlampen gebruik ik nl. hooguit een keer per jaar dus voor mij een overbodige functie...

Dat het minder mooi is of niet smoelt is een persoonlijke aangelegenheid, maar daar kan ik me iets bij voorstellen.

Allemaal bedankt voor het welkom !!

@Cordoba bedankt voor de tip. Ik heb even gekeken maar niets te zien bij de binnenspiegel :(

@turboturbo bedankt voor je altijd positieve uitlatingen over de Octavia1. Daardoor wordt ik ook steeds gelukkiger van mijn "ouwe" Skoda :thumbsup::yeehaa:
wat betreft de regensensor klopt het dat het wel een goed werkende moet zijn natuurlijk. In mijn 306 deed die het gewoon heel goed. Ik ben ook is met de Avensis van onze vertegenwoordiger weg geweest maar die werkte veel te goed. Als er morgen regen kwam dan begon die nu al vast op volle kracht te zwaaien. Dan is handmatig wel zo fijn.

Cordoba

Forumguru
@Theodoor je kunt het beste even kijken in het topic van de auto van @turboturbo als mijn geheugen me niet bedriegt, staat daar uitgelegd hoe je het zou kunnen zien, of er een regensensor zit en is aangesloten. Ik dacht dat er dan vanaf de voet van de spiegel op de voorruit een kunststofstrookje naar boven naar het hemeltje loopt, waar de bedrading voor de sensor doorheen loopt.

De sensor zelf is zo goed als onzichtbaar, maar de bekabeling is dus wel zichtbaar als je weet waar je moet kijken.

Overigens kun je de gevoeligheid van de regensensor naar believen instellen: normaal heb je de intervalstanden waar je zelf tussen moet kiezen, bij een regensensor zit datzelfde schakelaartje er ook, maar dan stel je daar de gevoeligheid van de sensor mee in.

Bovenaan Onderaan