Hoi, Freek hier.
Nog geen Škodarijder hier, rij nu een Ford C-Max, maar Enyaq komt er aan, omdat ik graag elektrisch willen rijden. Nou ja, "ik", om eerlijk te zijn, het was eerder de vrouw die een nieuw koekblik wilde na 14 jaar. Maar als dat moet, dan wel graag een EV.
Het liefst had ik een auto gehad die kon terugladen, maar de enige die dat nu echt kan is de Kia, en daarvan voelde de bediening iets te veel een kerstboom (wel toepasselijk, aangezien ik dit op twee kerstdag post, maar ja, je wil er ook de andere 363 dagen mee rijden ). VW-groep voelde op dit gebied weinig innovatief. Verhaal van de dealers was dat terugladen niet zo kunnen vanwege de belastingen (dat je op je werk oplaad en thuis de stroom gebruikt zou verkapte inkomsten zijn. Dat is niet relevant, aangezien ik de trein pak naar mijn werk, en zelfs als dat zou kunnen lijkt me dit een kwestie tussen mij en mijn werkgever, of tussen mij en de belastingdienst. Daarnaast kan de concurrent het wel gewoon. Kortom, dit kwam op mij over als "we verschuilen ons graag achter regeltjes ipv dat we serieus met de Aziaten gaan concurreren.", maar ja, wat doe je er aan.
Na keuze tussen Ford Explorer, VW id.4 en Škoda Enyaq (ja, inderdaad, allemaal hetzelfde platform, ook die Ford) uiteindelijk de Enyaq Business Edition 82 kW, met warmtepomp, trekhaak en schuifdak besteld. In ons geval bij een lokale garage, geen Škodadealer. Die hem overigens weer bestelt bij Pon center (dus niet: Pon de importeur). Dat was inderdaad een kwestie van gunfactor, omdat dit nog een garagehouder is die echt van zijn vak houdt. De huidige eigenaaar is een oude baas van 65 die tot op de dag van vandaag zijn facturen met de hand schrijft, en uitgebreid ook. Meestal 20-30 regels, en dingen als "lampje knipperlicht rechtsachter vervangen, was verbleekt. €1.78". Komt wel BTW en zwik arbeidsloon bij, dus goedkoop is ie niet, maar bij zo iemand weet je dat het goed onderhouden is, en ik heb een zwak voor dit soort vakidioten. En prijs van 4 offertes (lokale garage, Pon, A-point, en eentje in het Oosten van het land) kwamen allemaal tot op €150 overeen, wat op een bedrag van ruim €50k weinig is (verschil lijkt in eerste instantie groter, tot je onderhoud, inruilwaarde, afleverkosten, wel niet BPM, etc. echt gaat doorspitten, dan blijkt het verschil plots vestzak-broekzak te zijn).
Nog geen Škodarijder hier, rij nu een Ford C-Max, maar Enyaq komt er aan, omdat ik graag elektrisch willen rijden. Nou ja, "ik", om eerlijk te zijn, het was eerder de vrouw die een nieuw koekblik wilde na 14 jaar. Maar als dat moet, dan wel graag een EV.
Het liefst had ik een auto gehad die kon terugladen, maar de enige die dat nu echt kan is de Kia, en daarvan voelde de bediening iets te veel een kerstboom (wel toepasselijk, aangezien ik dit op twee kerstdag post, maar ja, je wil er ook de andere 363 dagen mee rijden ). VW-groep voelde op dit gebied weinig innovatief. Verhaal van de dealers was dat terugladen niet zo kunnen vanwege de belastingen (dat je op je werk oplaad en thuis de stroom gebruikt zou verkapte inkomsten zijn. Dat is niet relevant, aangezien ik de trein pak naar mijn werk, en zelfs als dat zou kunnen lijkt me dit een kwestie tussen mij en mijn werkgever, of tussen mij en de belastingdienst. Daarnaast kan de concurrent het wel gewoon. Kortom, dit kwam op mij over als "we verschuilen ons graag achter regeltjes ipv dat we serieus met de Aziaten gaan concurreren.", maar ja, wat doe je er aan.
Na keuze tussen Ford Explorer, VW id.4 en Škoda Enyaq (ja, inderdaad, allemaal hetzelfde platform, ook die Ford) uiteindelijk de Enyaq Business Edition 82 kW, met warmtepomp, trekhaak en schuifdak besteld. In ons geval bij een lokale garage, geen Škodadealer. Die hem overigens weer bestelt bij Pon center (dus niet: Pon de importeur). Dat was inderdaad een kwestie van gunfactor, omdat dit nog een garagehouder is die echt van zijn vak houdt. De huidige eigenaaar is een oude baas van 65 die tot op de dag van vandaag zijn facturen met de hand schrijft, en uitgebreid ook. Meestal 20-30 regels, en dingen als "lampje knipperlicht rechtsachter vervangen, was verbleekt. €1.78". Komt wel BTW en zwik arbeidsloon bij, dus goedkoop is ie niet, maar bij zo iemand weet je dat het goed onderhouden is, en ik heb een zwak voor dit soort vakidioten. En prijs van 4 offertes (lokale garage, Pon, A-point, en eentje in het Oosten van het land) kwamen allemaal tot op €150 overeen, wat op een bedrag van ruim €50k weinig is (verschil lijkt in eerste instantie groter, tot je onderhoud, inruilwaarde, afleverkosten, wel niet BPM, etc. echt gaat doorspitten, dan blijkt het verschil plots vestzak-broekzak te zijn).