Voorstellen

EdjeR

Nieuw lid
Hoi allen,
Als nieuwe gebruiker hier op het forum, wil ik me bij deze even voorstellen.
Ik heb sinds 2020 een rijbewijs en heb sinds Juli 2024 een Skoda Fabia hatchback uit 2005.
Het is mijn 1e eigen auto en ik ben er tot nu toe heel tevreden mee vooral omdat ik hem voor een heel zacht prijsje heb kunnen krijgen.
Ondanks dat ik totaal geen ervaring heb met klussen aan een auto is mijn intentie om zoveel mogelijk zelf te doen.
In augustus heb ik een cheape dashcam van de action ingebouwd en die al redelijk snel een keer vergeten los te koppelen waardoor de accu leeg is geraakt en ik de auto niet meer gestart kreeg.
Blijkbaar was de accu al aan vervanging toe want een jumpstart mocht niet baten.
Ik heb toen de accu vervangen en sindsdien doet ie het weer goed.
Volgens de laatste apk (net voor aanschaf in Juli) moet binnenkort iig de rechterachterband vervangen worden.
Is het dan verstandig om linksachter ook gelijk te doen of misschiem zelfs alle 4 te vervangen?
Waar kan ik het beste banden kopen en kan ik dat helemaal zelf doen inclusief uitlijnen?
 

Arjan1985

Forumguru
Welkom!
Ik koop m’n banden online en heb eem bevriende monteur met z’n eigen banden leg machine en balanceer apparaat.
Zonder machines wordt lastig lijkt mij. Al zijn er wel filmpjes van mensen aan de andere kant van de wereld die dat zonder kunnen.

In juli stond er op je APK rapport: band met laag profiel waargenomen??
Per 2 of per 4 vervangen. Wat is het bouwjaar van je banden? En profiel? Maak anders wat foto’s. Klinkt als zijnde dat je ze asap moet vervangen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Uitlijnen is een vak en dat kun je beter overlaten aan ervaren vakmensen met de juiste apparatuur.
Als het niet goed gebeurt, dan ben je ook héél snel weer aan nieuwe banden toe...
 

EdK

Forumguru
Allereerst Welkom hier op forum

Mijn ervaring met nieuwe banden kopen is dat ik bij de lokale bandenman dus geen kwikfit/euromaster en dat soort grote toko's het goedkoopst uit ben met de banden die IK er op wil hebben.
Maw bepaal voor jezelf of je een zomerband of een 4 seizoensband wil hebben en welk merk eventueel.
Dan even kijken wat de gegevens zijn op de band mbt maatvoering.

Dan is kwestie van wat email er uit sturen en om een prijsopgave vragen incl montage en uitbalanceren !
En tsja op die wijze ben ik heden ten dagen nog steeds goedkoper uit bij de lokale bandenman geweest...

En ja zo en zo per 2 wisselen, maar zou zelf eens meten wat je profieldiepte is per band. En niet alleen afgaan op de trouwe honden ogen van de dealer !!
 

Tees

Donateur
Welkom! Banden vervangen kan idd niet zonder specifieke apparatuur. Je kan dat eventueel wel zelf doen bij een DHZ garage of lid worden bij een autohobbyclub. Dat laatste ben ik zelf een paar jaar geleden geworden en dat verdient zichzelf prima terug.
Uitlijnen moet sowieso door een specialist gedaan worden.
 

Hakar

Donateur
Welkom mede F1 rijder.

Ik ga met de meute hierboven mee.
1 band vervangen geen optie.
Afhankelijk van profiel en staat van de rest van de band, minimaal 2 banden gelijktijdig vervangen.
Kwikfitters worden door mij niet aangedaan, banden bij een bandenboer, de rest wat ik zelf niet kan of wil fiksen bij een bekende garage.

Mocht je in de directe omgeving van de kop van Drenthe verblijven, is Poeder Banden al decennialang een goed en vertrouwd adres.
Ik ben er altijd snel geholpen en was altijd voordeliger uit bij hen dan bij een kwikfitter voor hetzelfde.

Veel plezier met je F1.
 

EdjeR

Nieuw lid
Heel erg bedankt voor alle duidelijke en eenstemmige reacties.
Ik ga zeker op zoek naar een DHZ garage of hobbyclub.
Ik woon in omgeving Nijmegen, zijn er mogelijk suggesties in die regio of andere F1 (die term ga ik er zeker inhouden) forumgebruikers in de buurt?
Ik heb inmiddels de profieldiepte gemeten en kom uit op 4,6mm, zie foto.
Heb ik het zo correct gemeten?
Ik begrijp dat bij profieldiepte van 4mm of lager de banden met spoed vervangen dienen te worden?
Het viel me nu trouwens pas op dat er 3 verschillende soorten banden op zitten: de voorste 2 zijn wel hetzelfde maar de achterste 2 zijn verschillend en verschillen ook beide van de voorste 2...
 

Bijlagen

  • 20250103_135305.jpg
    20250103_135305.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 15

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ja, je hebt zo goed gemeten (maar meet wel om meer plekken, er kan wat variatie in zitten).
Verschillende merken/types banden op 1 as is een grote NO-NO, voor/achter maakt minder uit. Maar als je toch gaat vervangen, per twee, en dan die verschillende.
Hierboven werd al uitgelegd wat verstandig(er) is, en bij twijfel kun je de (liefst lokale, kleine) bandenboer ernaar vragen.
 

Hakar

Donateur
Als dit de profieldiepte is, vraag ik me af waarom je die zou moeten vervangen, op de foto denk ik je rechter achterband te zien.
Wel een tip, zet de schuifmaat iets meer schuin op de groef in de band, dan kom je er mogelijk iets dieper in en wordt je profiel nog beter.
Meet wel even op verschillende plekken rondom de band, en van links naar rechte over de band.
Kan zijn dat ie niet egaal slijt en daardoor op een andere plek veel minder profiel heeft.
Wanneer profiel minder is dan 1,6 mm, is het simpel afkeur.
Iets eerder vervangen bijv. bij 2 mm voelt beter.

Overigens niet alleen de profieldiepte is van belang, ook de staat van de band.
Vertoond de wang van de band tekenen van haarscheurtjes of droogtescheurtjes, vervangen!
 

EdK

Forumguru
Wanneer profiel minder is dan 1,6 mm, is het simpel afkeur.
Iets eerder vervangen bijv. bij 2 mm voelt beter.
Maar heb je een winter of 4 seizoensband dan is bij 4mm de grens bereikt om hem als winter/ 4seizoensband te gebruiken.
Kan dan nog wel als zomerband tot de max van 2mm opgereden worden
 

Arjan1985

Forumguru
Wat is de DOT? Van de band. Dus het bouwjaar? Kan wel profiel op zitten bouwjaar is net zo belangrijk. Maak anders eens een foto van de zijkant van de wangen. En idd verschillende merken is no go.
 
Bovenaan Onderaan