voorstelling van een nieuwe Skoda-rijder

DiXKe

Nieuw lid
Hoi iedereen,

Ik ben 47 jaar en woon in de Belgische provincie Antwerpen.
Sinds 1989 ben ik een fervente Toyota rijder, maar sinds 9/10/2012 in het bezit van mijn eerste lease-wagen, een Octavia Combi 1.6 crdti Greentec.

De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat de overstap vooral een budgettaire achtergrond had : ik wou na mijn Avensis Break een gezinswagen met dezelfde mogelijkheden en ruimte en de Octavia kwam het beste in de buurt met het budget dat ik ter beschikking had. (andere mogelijkheden waren Megane Break en Astra Break, maar duidelijk beperkter qua ruimte).

En tot nog toe zeker geen spijt van mijn beslissing!:)
 

Cordoba

Forumguru
Welkom hier DiXKe. :aangenaam:

Ik ben benieuwd hoe je het na de eerste gewenning gaat ervaren: Skoda is toch wel een wat andere 'cultuur' dan Toyota.
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum en het is geen schande hoor om financiele redenen voor een Skoda te gaan.
 

Pendragon

Donateur
Welkom en prima dat je voor een Skoda hebt gekozen als je budget niet groter is. En je zult er geen spijt van krijgen. Voor minder geld rij je een uitstekende auto. Ik rij nu al mijn 7e Skoda en altijd met veel plezier en zonder problemen. Het enige wat ik ooit heb gehad: 2 x een lekke band.
 

DiXKe

Nieuw lid
Welkom op dit gezellige forum en het is geen schande hoor om financiele redenen voor een Skoda te gaan.


Ik vind het totaal geen schande hoor, ik ben er zelfs trots op! Ik ken een aantal mensen (o.a. mijn huisarts) die ook al jaren met Skoda rijden en zich financieel best een auto uit het duurdere segment kunnen veroorloven.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat Skoda nog steeds door velen wordt bekeken als een budget-merk zoals Dacia, terwijl de kwaliteit duidelijk héél dicht bij VW ligt.

Ik heb tijdens mijn vakantie vorig jaar trouwens met een Seat Ibiza gereden, en ik vond dit ook een fijne wagen om mee te rijden en degelijk afgewerkt.
 

Cordoba

Forumguru
Imago is een kwestie van lange adem: toen ik ruim 20 jaar terug voor het eerst van VW overstapte naar Seat, was Seat voor veel mensen een in licentie gebouwde Fiat van nog slechtere kwaliteit dan het origineel, dat is ondertussen wel anders. (de feiten met het eerste model Ibiza waren ook anders, maar het imago niet). Gevoelsmatig heb ik het idee dat het imago van Skoda sinds een paar jaar echt los is gekomen van het oude Oostblok imago.
 

rickvandevelde

Senior Member
Ik krijg volgende week mijn superb combi.
In mijn omgeving werd er na de mededeling dat ik een SKODA besteld had toch redelijk smuikend gereageerd!
Ik heb nu een mondeo wat naar mijn idee niets meer kwaliteit of uitstraling heeft.
Door onwetendheid wordt SKODA naar mijn mening nog steeds gezien als een goedkoop budged merk.
 

DiXKe

Nieuw lid
Ik krijg volgende week mijn superb combi.
In mijn omgeving werd er na de mededeling dat ik een SKODA besteld had toch redelijk smuikend gereageerd!
Ik heb nu een mondeo wat naar mijn idee niets meer kwaliteit of uitstraling heeft.
Door onwetendheid wordt SKODA naar mijn mening nog steeds gezien als een goedkoop budged merk.

Toen ik vorige week aan een collega, die met een Golf Variant rijdt, mijn afstandsbediening naast de hare legde en zei dat het twee dezelfde waren, wees ze naar het VW-logo met de woorden :" Ik heb het origineel..."

Maar... misschien zegt dit meer over de persoon dan over de auto...
 
Gefeliciteerd met je Octavia. Ik rij zelf ook in een octavia 1.6tdi greenline, en mij bevalt deze ook uitstekend. Met de kwaliteit van Skoda is ook niet mis, hebben wij recent gemerkt toen we een tweede auto aanschafte, een Citigo. Erg leuk auto'tje ook!

Wat ik wel wil opmerken over de kwaliteit, en vergeef me als dat eigenlijk niet in dit topic past, is dat ik pas las (ik weet niet meer waar...) dat VW niet blij is met de kwalitatieve koers die Skoda vaart, en dat vanaf de Rapid de kwaliteit wat teruggeschroefd moet worden. Kortom, Skoda moet kennelijk van moeder VW weer worden wat het was. Een "echte" budget auto die ook kwalitatief een duidelijke stap minder is dan de VW. De Citigo zou best wel eens de laatste "kwalitatief gelijkwaardig aan de VW" auto kunnen zijn... Vraag blijft wat er dan met Seat moet gebeuren...

Wat denkt de Forum-gemeenschap hierover?
 

Rallye

Forumguru
Niet de kwaliteit moet worden teruggeschroefd, maar de luxe beleving daarvan. Meer hard plastic dus. Niet dat je auto sneller stuk gaat, maar hij ziet er minder mooi uit dan een VW of Audi.
 
Wat ik wel wil opmerken over de kwaliteit, en vergeef me als dat eigenlijk niet in dit topic past, is dat ik pas las (ik weet niet meer waar...) dat VW niet blij is met de kwalitatieve koers die Skoda vaart, en dat vanaf de Rapid de kwaliteit wat teruggeschroefd moet worden. Kortom, Skoda moet kennelijk van moeder VW weer worden wat het was. Een "echte" budget auto die ook kwalitatief een duidelijke stap minder is dan de VW. De Citigo zou best wel eens de laatste "kwalitatief gelijkwaardig aan de VW" auto kunnen zijn... Vraag blijft wat er dan met Seat moet gebeuren...

Het gekke is, dat VAG ook nog een goedkoper budget-merk wilt neerzetten. Misschien ligt het aan mijn opleiding, maar ik denk dat een stukje slimme marketing VAG veel meer kan brengen. Ik ga heus niet ineens voor meer geld een VW kopen, terwijl ik daarvoor Skoda kon rijden met goede kwaliteit en een aangename prijs.

Dat wordt, denk ik, het moment dat VAG gaat verliezen van merken als Kia en Hyundai, die flink klimmen op de kwaliteitsladder. Daarmee kan Skoda nu goed concurreren. Het zou vreemd zijn om van Skoda een Dacia-cuncurrent te maken. Want, ik denk, dat het VAG niet meer gaat opleveren.

Ik heb mijn Citigo gekocht na een lange zoektocht, niet omdat ik verliefd ben op Skoda. De Up! viel ivm de prijs direct af. De keuze tussen de Mii en de Citigo was minder makkelijk, dus daarvoor heb ik hele vergelijken opgesteld.

Wanneer de Citigo minder goed afgewerkt zou zijn, was ik wel beter naar de Kia Picanto gaan kijken. Naar mijn mening snijden ze zichzelf in de vingers..
 
Bovenaan Onderaan