Voorzichtig inrijden nog noodzakelijk?

OII1.2tst

Nieuw lid
Ik heb'm ! Mijn nieuwe OII 1.2 tsi.
Volgens de dealer is voorzichtig inrijden tegenwoordig niet meer nodig en mag ik direct (met warme motor natuurlijk) stevig aan de gang. Dat zou zelfs bevorderlijk zijn voor een latere "vlotheid" van de auto.

1) Heeft een OII echt een geheugen mbt tot de manier waarop'ie is ingereden?
2) In het onderhoudsboekje staat wel degelijk dat ik de eerste 1000 km niet boven een bepaald aantal toeren mag komen en dit daarna in de periode van 1000 naar 1500km geleidelijk mag verhogen.

Wat is waarheid?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken, hier zijn echt al pagina's vol over geschreven. Als je de zoekterm "inrijden" gebruikt en zoekt op "zoek alleen in titels" krijg je al 20 resultaten.

By the way, veel plezier met je nieuwe auto natuurlijk! ;)
 

OII1.2tst

Nieuw lid
Dank je, ik zie dat je dit antwoord twee jaar geleden ook al gaf :-)
Ik heb de threads gevonden, tegenstrijdigheden: Instructieboekje versus mondeling advies dealer blijft. Mijn conclusie: "gewoon" rijden zonder het al te gek te maken.

En ja, veel plezier heb ik er nu al mee en dat wordt ongetwijfeld meer.
 

MarcoO2

Forumguru
haha dan ben ik blijkbaar heel consequent! ;)

Persoonlijk doe ik het net als jij. Gewoon, normaal inrijden, alstie goed warm is af en toe even lekker doortrappen, daar ben ik tot nu toe altijd mee weg gekomen! Toen mijn auto voor tuning op de rollenbank ging bij JD< kreeg ik ook te horen dat ik ;m goed ingereden had.
 

hemi24

Forumguru
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan het advies van de personen die het instructieboekje hebben geschreven dan zomaar iemand van de dealer...
 

Ron_2

Senior Member
Ik ben er nu ook mee bezig, heb dezelfde eindeloze discussies doorgelezen en mijn eigen plan getrokken, het inrijden volgens het boekje is voor mijn gevoel te voorzichtig.
Het nieuwe rijden vergeet ik voorlopig even, ik rij vlotter dan dat en trek verder door in de versnellingen, naarmate de km's er bij komen steeds iets meer toeren en het gaspedaal dieper ingetrapt. Aanvankelijk stopte ik bij een 4000 toeren, nu ga ik dat opschroeven.
Op de snelweg rij ik met wisselende snelheden of wisselend in 5 en 6 om landurige belasting op 1 toerental te voorkomen, ik denk dat de 1e eigenaar van onze vorige auto dit fout heeft gedaan aangezien die tussen 3100 en 3300 toeren (120 km/u) altijd behoorlijk rauw klonk.
Inmiddels zitten er 600 km op en begin ik hem op een nette manier nog wat meer op zijn donder te geven, alles wel pas bij olie op bedrijfstemperatuur (mooie optie op het display!) Af en toe trek ik een sprintje waarbij ik echt op de teller moet letten, omdat je hem veel minder hoort dan de vorige auto zit je snel te hoog.
De eerste 250 km. kon je merken dat de motor nog niet zo soepel was, met name in de lage toeren, dat is nu al veel beter, hij reageert al veel vlotter en ook in de lage toeren (wat immers de kracht van de Tsi motoren is) pakt hij nu soepeltjes op.
Het brandstofverbruik is misschien wel wat hoger omdat ik nu niet bepaald op zuinigheid rij, maar dat komt later wel. :)
 

Antera

Donateur
Je moet de auto zeker niet gaan ontzien. Je moet normaal rijden en zo nu en dan even lekker wat doortrappen. Bouw dit wel op en gaat niet ineens continu vol gas. Wat wij nog wel eens deden was de auto met wat extra belading inrijden zodat de auto al wat harder moet werken. Dit heeft tot op heden ook geen problemen opgeleverd gehad. je kan niet snel wat verkeerd doen hoor op zich. Het zal alleen op hele lange duur bij meteen al flink lopen trappen de levensduur van de motor verkorten maar echte bewijzen heb ik er nog niet van gezien
 

hemi24

Forumguru
Gezien de huidige nauwkeurigheden bij een productieproces, til ik voor de levensduur van een motor zwaarder aan goed warm rijden (en nakoelen voor stopzetten), dan aan het inrijden.
Het feit dat je in het begin niet teveel op de cruise-control zou mogen rijden zie ik ook niet zitten, motor wordt door wisselende omstandigheden, zoals o.a. viaducten en anticiperen op overig verkeer ondanks de CC toch wel wisselend belast...
 

hemi24

Forumguru
@WouterO2C : Ik zou het ook maar doen voor een motor zonder turbo, als je die even goed op z'n staart hebt getrapt...
 

Antera

Donateur
motor zonder turbo heeft dit niet zo nodig. het heeft juist te maken met de turbo die word iets warmer bij flink trappen en bereikt +/- 1000 graden dan en dat moet goed gekoeld worden en dat gebeurd alleen als de motor loopt want dan loopt de olie door de turbo heen die hem gelijkmatig afkoelt doe je dit niet dan kost het vroeg of laat je turbo

dit is dus niet na gewoon verkeer maar echt als je de turbo voor langere tijd flink laat werken
 
Bovenaan Onderaan