Vraag 1.8 tsi

Hallo mede forumstrijders. Wie zou er even onder zijn motorkap willen kijken. Ik heb een Octavia 2 1.8 tsi 7dsg (2010) en hoor af en toe een geluid wat lijkt op ontsnappen turbodruk of dat het een geluid is bij het overschakelen (bak) dus? Het klinkt gierend. Nu heb ik zelf even onder de motorkap gekeken en zag dat er onder de plastic kap (even dus eraf halen) aan de rechtkant voorzijde een rondje zit me daaraan een slang. Deze komt vanaf de turbo. Aan de zijkant van het rondje zit een gaatje en daar voel en hoor ik lucht uit komen. Niet schokkend. Ik weet niet of dit hoort en dat het een soort overdruk gaatje is? Misschien hoor ik dit bij lage snelheden. Het is vaak als ik gas geef en bij het overschakelen in op lage snelheid?

Wie kan mij helpen?:super:

___JC___

Forumguru
Ik heb geen Octavia, wel een 1.8TSI, maar ik wil best ff kijken voor je.
Heb je het geluid alleen bij gas los? Dat heb ik namelijk ook en dat is volgens mij normaal. Is het geluid van het drukverschil voor en achter de turbo wat afgeblazen wordt. Vooral in parkeergarages en bij lage snelheden erg goed hoorbaar.

Klinkt wel stoer vind ik zelf... :smirk:

Als je wilt kijken graag. Nee het is als ik gas geef in lage snelheid bv 2 naar zijn 3 dan giert er iets. Net of je koppeling iets slipt, maar dat is het niet want dan zou het ook bij hogere snelheid/koppel gebeuren. Misschien is het lucht ofzoiets van vrijkomt van je turbo??

___JC___

Forumguru
Nee dat zegt me ook niks. Misschien gewoon naar de dealer rijden en even vragen of een monteur een stukje mee rijdt?

Porettuhcs

Senior Member
Gerard...

Heb vandaag ff gekeken en geluisterd maar.... ik hoor en zie niks bijzonders.... althans niet de dingen die jij omschrijft...

Porettuhcs

Senior Member
Gerard ik heb me rot gezocht maar kan niks vinden wat jij bedoelt... Misschien met een fotootje... mogelijk dat ik dan wat gerichter kan zoeken.

Schiet me nu wel wat te binnen... tijdens mijn vakantie hoorde ik wel een soort resonering uit de motorruimte. Dit was bij het loslaten van het gas nadat ik eerder geaccelereerd had. Ik heb dit verhaal vertelt aan de chefwerkplaats en deze vertelde dat er ergens een plaat was die kan gaan resoneren... (zou volgens hem een O2 kwaal zijn) misschien zou dit het kunnen zijn?

Als je morgen een foto plaats duik ik wel weer onder de motorkap :)

MarcoO2

Forumguru
@ Hein: dat herken ik wel, zeker sinds ik er een open luchtfilter in heb zitten. Maar het fenomeen van Gerard (her)ken ik totaal niet.

Aanvulling

Hier de foto's zoals besproken. Het gaat dus om het rondje met een soort wijzer). Ik heb even een gekeken en het staat volgens mij in verbinding met iets van de turbo. Rechts zit ene gaatje en daar voel ik lucht (zachtjes) uit. Wie weet nu het antwoord.

Bijlagen

• foto.jpg
    foto.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 46

Porettuhcs

Senior Member
Gerard...

morgen en overmorgen heb ik overdag (met daglicht)geen tijd om te kijken voor je ... maar donderdagochtend moet ik om 10.00 uur bij mijn dealer zijn (voor mijn winterbanden) en zal ik zelf ff kijken en de chefwerkplaats om een oordeel vragen ....

Porettuhcs

Senior Member
Nou Gerard.... ik kom net van de dealer vandaan en volgens de chefwerkplaats betreft het wat jij aangeeft ... het carteroverdrukventiel te zijn ... als het goed is moet daar normaliter geen lucht uit komen... behalve als je dus overdruk hebt :smirk: ... dus ik zou zeggen op naar de dealert...

Bovenaan Onderaan