Vraag Enyaq - automatisch uitschakelen auto bij uitstappen.

Hallo,

Sinds een week ben ik een trotste bezitter van een Skoda Enyaq Coupé 2024.

Telkens ik als chauffeur uit de auto uitstap schakelt de auto zichzelf uit. Geen airco meer, radio uit etc. Als ik weer instap moet ik weer op ok drukken voor hoofdgebruiker en de instellingen van bijv hulpsystemen resetten ook weer dus snelheidswaarschuwing moet ik elke keer weer uitzetten omdat deze elke keer piept.

Ook als ik even moet uitstappen voor iets uit het kofferbak te pakken mag ik alles weer opnieuw doen als ik weer verder wil gaan rijden.

Is hier een oplossing voor ?
En zoja bij wie of waar kan ik hiervoor terecht ?

Alvast bedankt.

Er zijn drie dingen waar je iets mee kan:

- Auto uit/inschakelen: Is een gewone menusetting ergens. Ik weet niet precies waar. Maar het betekent dat de auto alleen in- en uitschakelt met de "contact" knop op de stuurkolom, en de gewicht-op-de-voorstoel sensor niet gebruikt.
- Ok drukken voor de hoofdgebruiker: Hier is helaas niets aan te doen. Als je de auto "start" kom je daar niet onder uit. Maar als je de voorstoel-sensor uit de loop weet te halen hoef je dit maar 1x per dag/rit/sessie te doen.
- Hulpsystemen: In principe zijn deze uit te schakelen als je een OBD connector en de juiste software hebt. In plaats van "altijd aanzetten wanneer de auto aan gaat" kan je dit vaak veranderen naar "hou laatst ingestelde setting vast". Geldt bv. voor lane assist en snelheidswaarschuwingen. MAAR... Afhankelijk van de exacte leeftijd van je auto (en ik vrees dat die van jou net aan de verkeerde kant van het lijntje valt) kan het zijn dat OBD settings beveiligd zijn. Die kunnen dan alleen door, of met toestemming van de fabrikant aangepast worden, en de gebruikelijke aftermarket leveranciers (bv OBDEleven, VCDS) hebben daar volgens mij nog geen workaround voor. Ik denk dat bv. @Antera daar meer van zou moeten weten.

Antera

Donateur
Hallo,
Sinds een week ben ik een trotste bezitter van een Skoda Enyaq Coupé 2024.
.....Telkens ik als chauffeur uit de auto uitstap schakelt de auto zichzelf uit.
.....Is hier een oplossing voor ?
En zoja bij wie of waar kan ik hiervoor terecht ?

Alvast bedankt.

Helaas je hebt een 2025 model deze zijn (nog) niet aanpasbaar wegens nieuwe beveiliging SFD2

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan