Vraag mbt autostoeltjes

Skodadriver87

Senior Member
Hallo ervaringsdeskundigen. Ik ben al ruim 6 jaar eigenaar van een Skoda Octavia Combi III. Deze bevalt me nog steeds maar ik heb meer ruimte op de achterbank nodig ivm 3 kids.

Zijn er hier forumleden die 3 autostoelen op de achterbank van de superb hebben?

Zou dat graag willen weten voordat ik de overstap overweeg naar een superb.

Skodadriver87

Senior Member
Oja nog een kleine aanvulling:

Ik heb 3 kids onder de 5 jaar en beneden de 1.35 meter. Het gebruik van een zitverhoger is geen oplossing. Daarnaast wil ik dat ook niet ivm de veiligheid.

Ik heb een tweeling van 4 en een kind van 1,5 die langzaam uit haar maxicosi moet in een driepuntsgordel. Vandaar de vraag.

Deze vraag is iets complexer dan een ander gezin met drie kinderen waarvan er 1 op een zitverhoger plaats zou kunnen nemen.

In de Octavia gaat dat sowieso niet passen. Vandaar dat ik dus bij de superb uitkom omdat die achterbank iets breder is.

Skodadriver87

Senior Member
Hé barretje,

Heb deze inderdaad al eens gelezen.
De techniek in de autostoeltjes branche gaat snel en tegenwoordig zijn er al heel veel nieuwere smallere stoeltjes dan toen dat artikel geschreven werd.

Weet iemand mogelijk waar ik de afmetingen van de achterbank van de superb/octavia kan vinden? Dat zou ook al veel schelen. Heb op google gezocht maar kon niet specifiek de maten vinden.

Canon-Eye

Forumguru
Weet iemand mogelijk waar ik de afmetingen van de achterbank van de superb/octavia kan vinden?
Ik zou in de showroom gaan kijken met een rolmaat in de hand. Want van de opgegeven afmetingen in brochures etc. weet je nooit hoe die precies zijn bepaald: tussen de deurpanelen, tussen de handgrepen, of op schouderhoogte. Zelf opmeten geeft meer zekerheid als de laatste centimeter van belang is.

EdK

Forumguru
Ik zou in de showroom gaan kijken met een rolmaat in de hand.
Zou een proefrit met de SuperB aanvragen en naar een showroom rijden en even gaan passen !
Want maatvoering vanaf papier is niet altijd die in werkelijkheid....

• Leuk
Waarderingen: Tees

Skodadriver87

Senior Member
Ja precies. Ik weet dat de babypark en soortgelijke winkels vaak erg meewerkend zijn.

Maar vind het zelf altijd wel handig thuis vanaf de bank vast wat onderzoek te doen. Kijken of de achterbank van een superb op papier in ieder geval groter is dan de Octavia. Etc. Als ik die afmetingen weet kan ik op voorhand sowieso al 50/70 procent van de stoelen afstrepen. Dat maakt de actie in de praktijk met een leen auto een stuk makkelijker omdat ik gericht specifieke stoelen kan gaan passen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
vind het zelf altijd wel handig thuis vanaf de bank vast wat onderzoek te doen.
Uiteraard is het slim om al te weten om welke stoelen het moet gaan en dat je dan alleen nog met die gegevens gericht kan gaan passen.
En die dealer die werkt gerust wel mee als hij weet dat als je de juiste stoelen hebt gevonden hij die wagen aan je verkoopt...
En een slimme dealer die noteert de stoelgegevens voor een volgende klant met dezelfde problemen....

MacRembrandt

Forumguru
Mijn ervaring is dat het in de Superb minder goed past dan in de Octavia. Had met de vorm van de achterbank te maken.

Ik heb trouwens 4 kinderen achterin de Octavia Combi III gehad: met een vierzits Multimac.
Een driezits zou jullie ook helpen. En is goedkoper dan een nieuwe auto.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb trouwens 4 kinderen achterin de Octavia Combi III gehad: met een vierzits Multimac.
Lijkt me op zichzelf een veilige oplossing, maar het is nog wel even de vraag of dat legaal is. De typegoedkeuring (en ook de RDW site) geeft immers het aantal zitplaatsen aan - 5 in een Octavia - en met zo'n vierzitsbank ga je daar overheen.

MacRembrandt

Forumguru
Nee hoor, want het is een kinderzitje. Worden niet geteld als zitplaats.
Zorgt er wel voor dat je er in Nederland geen volwassene op mag zetten (kun je bij Multimac wel een gordelclip voor krijgen). En geen kinderen boven de 1.35m.
Vandaar dat ik nu een zevenzitter rijd.:rolleyes:

Maar het zou voor een drie-zits, die TS nodig heeft, sowieso geen probleem zijn.

Bakkertje

Forumguru
Al een aantal keren hier op het forum gedeeld.
Als je 3 stoeltjes op de achterbank wilt kun je het beste beginnen met een hatchback ipv een station. Dit heeft te maken met de vorm van de deur.
Vervolgens stoeltjes gebruiken die in de breedte aanpasbaar zijn (römer heeft die), daarmee kun je tussen de stoeltjes door bij de gordel sluiting. Ideaal is het allemaal niet, maar het werkt wel.

Kijk ook eens: https://www.skodaforum.nl/forum/i/3-kinderzitjes-achterbank.31694/page-3

Arjan1985

Forumguru
Even vraagje @Skodadriver87 moeten je kids van 4 in een stoel die hun eigen 3 of 5 punts gordel heeft of gaan ze op een verhoger met zijwanden in de rug waarbij de gorde de stoel en het kind vast zetten?
Want ik heb achterin de O3FL 3 stoelen met wangen waarvan 1 stoel z’n eigen gordels nog heeft.

Skodadriver87

Senior Member
Mijn ervaring is dat het in de Superb minder goed past dan in de Octavia. Had met de vorm van de achterbank te maken.

Een driezits zou jullie ook helpen. En is goedkoper dan een nieuwe auto.

Waren die steunen voor op de vloer verplicht dat je weet? Zie ze ook wel eens aangeboden worden zonder die steunen namelijk.

Bakkertje

Forumguru
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

pkrijgsman

Actief lid
Nog ff terug on topic... ;) Sws is meten met de rolmaat én je stoeltjes erbij het beste. Maar de site van autoweek geeft bij interieurmaten okk handige info. Heb ik gebruikt met de overstap octavia2 ->superb 3. Qua bagagwruime sws ook een vooruitgang! Niet je vraag, maar wel belangrijk misschien?
Verder, heb je isofixzitjes? Dat maakt het geheel ook wat moeilijker denk ik. En check gelijk ook oven of je gordels achterin makkelijk kunt insteken met een volle achterbank. Anders misschien een gordelinsteekverlenfer kopen? Scheelt veel gedoe...

Als je de garage tevoren informeert is mijn ervaring dat ze vaak mee willen werken en denken.

Succes!

Slider

Forumguru
Verder, heb je isofixzitjes? Dat maakt het geheel ook wat moeilijker denk ik.
@Skodadriver87 Met isofix kan je echt maximaal maar 2 stoeltjes kwijt, zijn immers altijd maar 2 isofix posities op de achterbank beschikbaar. Met 3 stoelen moet het echt alleen met gordel bevestiging aan de auto vast gemaakt worden bij mijn weten.

Wellicht handig te melden welk modeljaar/type Superb je op het oog hebt. Kan ook nog verschillen in de adviezen hier.

Ik heb een tweeling van 4 en een kind van 1,5 die langzaam uit haar maxicosi moet in een driepuntsgordel.
Bedoel je niet een 5 punts gordel van het auto stoeltje zelf? Dat komt vaak nog tussen maxi cosi en 3 punts gordel van de auto achterbank.
Een 3 punts gordel gaat voor langs en is alleen bij stoeltjes voor de latere leeftijden van 3 - 12 jaar bv, niet voor een kleine van 1,5 jaar uit de maxi cosi.

Zoals @pkrijgsman ook zegt, voor de tweeling wellicht gordel verlengers gebruiken, zeker met een 3de er tussenin krijg je nooit meer hun gordel voorlangs vast gemaakt in de achterbank met een stoel er tussen in gepropt.
Ik gebruik die verlengers zelf ook, met maar 2 stoelen. Ideaal, ze kunnen zichzelf vast maken op die manier. :giggle: Scheelt enorm voor papa's rug hahaha

Skodadriver87

Senior Member
Hier stond een citaat: de volledige tekst van het vorige bericht.

Dat is inderdaad wel handig om te vermelden. Ik ben mijn opties aan het overwegen voor een superb combi vanaf bouwjaar 2015. En het zal eerder dat model worden dan de nieuwere gezien de portemonnee.

Ik ben inderdaad voornemens om stoelen zonder isofix te gebruiken om meer ruimte te creëren. Dat heb ik momenteel in de Octavia combi (2014) ook al. De multimac is ook een optie maar dan kan ik de Octavia gewoon blijven gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:

pkrijgsman

Actief lid
Nog een tip: ik gebruikte de site van AW als eerste oriëntatie. Maar misschien goed om vooraf ook een betaalde kentekencheck uit te voeren, dan krijg je net wat meer info over aantal eigenaren etc. Kost een paar tientjes, maar geeft je wel goed inzicht in de historie van de auto...

Succes met de zoektocht!

Bakkertje

Forumguru
De breedte zoals die op sites als AW staan is gemeten op het breedste punt. Uit ervaring kan je vertellen dat de breedte op schouderhoogte veel belangrijker is. Daarom ook de tip om te kijken naar een hatchback ipv een station.
Maar dat kun je bij de dealer in de showroom ook prima bekijken natuurlijk

Bovenaan Onderaan