Vraag of snelle tijdelijke mute navigatie mogelijk is, en hoe speedwarning gebruiken?

RTF

Lid
De titel zegt het al...
Volgens het instructieboekje van het columbus navigatiesysteem kan je de 'voicecontrol' toets (helemaal rechtsboven) 5 seconden indrukken om daarmee de gesproken navigatie uit te zetten. Nogmaals kort indrukken zou de gesproken begeleiding weer aanzetten.

Bij mij werkt het echter niet. Is er een mogelijkheid om de gesproken instructies snel tijdelijk uit te zetten. Is nogal hinderlijk tijdens het bellen en dan moet je of helemaal diep het geluidsmenu in, of de navigatie stopzetten.

Tweede vraag:
Kan iemand mij eens duidelijk uitleggen hoe de speedwarning werkt?
Heb een maxidot met Multifunctioneel stuurwiel. Ik kan wel een vinkje zetten bij speedwarning, maar hoe werkt het dan verder?

navi: geen idee, speed warning: je kunt hier een snelheid instellen, wanneer je die bereikt klinkt er een pieptoontje......niet zo spannend dus. Als ik me goed herrinner kun je de snelheid als volgt in stellen: draai aan het rechter scrolwieltje tot je bij "speed warning" komt , klik dan op het scroll wieltje en stel de snelheid in.

rbo

Senior Member
je kan ook rechts boven de toets indrukken , dan wordt er een aanwijzing voor je nav door de lieve mevrouw of meneer verteld , terwijl je dit hoort draai je snel de volume knop op nul.Als het goed is gaat dan alleen de volume voor de nav op nul.

Rallye

Forumguru
Bij mij stel je de gewenste snelheid in door in de maxidot naar het speed warning-menu te gaan en vervolgens de gewenste snelheid te rijden, waarbij je de knop op de rechterhandel achter het stuur indrukt. Voor het resultaat zie de foto hiernaast.......

Maximumsnelheid kan je ook instellen vanuit stilstand. Het begint dan bij 30km/u, per stap van 5 kan je omhoog krikken.

Volume terugschroeven naar 0, niet aanbevolen, je hoort het daarna niet meer en weet je ook niet wanneer je het op normaal kan terugzetten.
Aan de andere kant, is het niet juist handig als de stem nog te horen is als je een beetje afgeleid bent door het telefoongesprek, dan mis je de afslag niet. En als de stem je gesprek stoort, dan is het gesprek misschien te zwaar om tijdens het rijden te voeren en kan je beter eerst een parkeerplaats zoeken, veel veiliger.
Als het stoort omdat het te luid is dan is de tip van rbo een goede om het snel ietsje zachter te zetten.
@rbo, werkt het ook andersom? Kan je het ook gebruiken om de navi volume terug te zetten als ie per ongeluk op stil had gezet?

RTF

Lid
Bedankt! Het oproepen van een aanwijzing en dan het volume aanpassen werkt inderdaad. Wel opletten dat ik dan in de 'map' modus zit.

Speedwarning, heb ik nu ook eindelijk door. Het is niet zo handig als de daadwerkelijke snelheidslimiet op mijn oude renault, maar beter dan niks uiteraard!

Bovenaan Onderaan