Vraag over 1.4TSI (160pk) motor uit 2010

Freakin

Actief lid
Hi,

Ik ben in de markt voor een Golf VI uit '10 met 1.4 TSI motor (160pk versie).
Op internet zoek ik dan natuurlijk naar diverse info (goede en minder goede punten).

Nu staat het hele internet vol over de bekende kettingproblemen van TSI motoren. Volgens mij heeft VW het e.e.a. toen opgelost, maar daar lees je minder over (of het is onduidelijk).

Kan iemand mij een verlossend antwoord geven? Zijn die motoren inmiddels (en dan met name mijn keus zoals hierboven vermeld) nou wel of niet betrouwbaar..?

Waar op letten?

Dank u mannen! :)
 

ertromp

Forumguru
De 160pk TSI is er een met een turbo en compressor.
Persoonlijk zou ik die versie laten staan gezien niet alleen de problemen aan ketting en nokkenasversteller maar ook met die turbo en compressor op dat blok.
Er zijn nl. geen terugroepacties op geweest vanuit VW om problemen erop te verhelpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

bobby45

Actief lid
Skoda heeft dit type blok niet.
Skoda 1.4tsi heeft minder last van de ketting volgens mijn dealer.
Skoda zet zelf de motor in elkaar en had ander ketting leverancier voor de 1.4 tsi.

De 1.2 tsi komt wel bij VW weg.

Volgens mijn dealer
 

bobby45

Actief lid
Sorry dat van de 1.2 wist ik niet.
Zijn er mij skoda 1.4 tsi ketting problemen?

Dit is een vraag
 

ertromp

Forumguru
Sorry dat van de 1.2 wist ik niet.
Zijn er mij skoda 1.4 tsi ketting problemen?

Dit is een vraag

Dat zal je zelf het beste kunnen horen ...........................


Het ketting probleem speelt op de 1.4 TSI 122pk ook wel CAXA genoemd relatief minder als bij de 1.2 TSI van dezelfde bouwjaren.

Een probleem op de 1.4 TSI CAXA in de bouwjaren 2009 - 2012 kan de nokkenasversteller zijn die defect raakt. Dat komt relatief vaker voor dan die opgerekte ketting op een CAXA blok.

Belangrijk is om de olie als je longlife 0-w30 of zo gebruikt te vervangen door een dikker soort zoals de 5W40 of 10W40 van de juiste specificaties.
Oliedruk is super belangrijk en met die waterige longlife zooi ben je wellicht eerder aan de beurt dan met een dikkere soort.

En ververs jaarlijks je olie.
 

Freakin

Actief lid
Bedankt voor de tips zover.
Ertromp, waar kan ik iets teruglezen over het gebruik van andere olie? Is daar een officieel bericht van gekomen of is dit je eigen ervaring?

Thankkksss
 
D

Deleted member 1243

Ook hier met TVR over gehad donderdag! Bij het opstarten met een koude motor hoorde hij een korte ratel (1-2 sec). Dit is een teken dat er iets is met (waarschijnlijk) de ketting. Volgens Ronald is er inderdaad geen recall van geweest, alleen een vervanging als je klachten had. De gemiddelde monteur luistert er niet naar als de wagen bij de garage komt. Komt nog bij dat je het niet hoort bij een warme motor en aangezien je met warme motor bij de dealer komt is spontaan constateren nogal moeilijk lijkt me. Binnenkort kom ik op de 120.000 dan laat ik er meteen naar kijken. Die VOI olie stap ik dus ook vanaf, goede tip.
Al met al heb ik nogal een probleemcombinatie gekocht als je het mij vraagt.
 

Vanenkelen

Forumguru
De 160pk TSI is er een met een turbo en compressor.
Persoonlijk zou ik die versie laten staan gezien niet alleen de problemen aan ketting en nokkenasversteller maar ook met die turbo en compressor op dat blok.
Er zijn nl. geen terugroepacties op geweest vanuit VW om problemen erop te verhelpen.
Collega van mij heeft deze combi gehad (Golf en 1.4 TSI 160pk). Hij was er helemaal klaar mee, veel bij de garage gestaan, veel onverklaarbare storingen, vermogen valt weg, noodloop op willekeurige momenten... Ga zo maar door. Gelukkig (voor hem) was het een leaseauto en waren de kosten niet voor hem en werd er altijd voor vervangend vervoer gezorgd. Nu kan dit natuurlijk net een maandagmorgen model zijn geweest, maar je hoort idd over de 1.4TSI met turbo en compressor veel problemen.

Is die niet als 170pk variant in de fabia RS geleverd? Ook daar doen gemengde verhalen de ronde...
 

ertromp

Forumguru
Je hebt absoluut geen probleem combinatie gekocht @alwinkruijt .
Ook PSA of BMW of noem maar een merk kent problemen met kettingen of andere motorische zaken. Daar is VAG niet uniek in.
Die longlife olie is voor geen enkel blok en zeker in die waterige viscositeit aan te raden.
Als liefhebber ben ik kritisch en wil gewoon jaarlijks mijn olie verversen en een degelijke olie soort gebruiken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die korte ratel (meer een soort soundburst ) van enkele sec direct na starten heb ik ook en is niets bijzonders. Het ratelen van de ketting vanwege het fabricage probleem, houdt veel langer aan en klinkt ook anders. Er zijn wel filmpjes van op YouTube. Ik weet het omdat mijn vorige auto dat probleem wel had en het een onmiskenbare aanhoudende ratel was.
 
D

Deleted member 1243

Ik ben geneigd ongeacht wat voor ratel het is er niets aan te doen. Deze dealer onderhouden aankoop heeft me al 2000 EUR in 2 jaar aan onnodige reparaties gekost. En twee keer met PON 'coulance' gerepareerd. Iemand idee wat reparatie van die ketting kost?
Bij mij trouwens duurt die ratel een seconde of 5.
 
D

Deleted member 1243

Gisteren bij de dealer geweest, die kon niet constateren dat er teveel lawaai was bij de ketting. Toen ik hem echter een filmpje liet horen die ik een keer had opgenomen keek hij toch wat bedenkelijk. Mogelijke oorzaken zijn onvoldoende smering van de kettingspanner of een opgerekte ketting. Vooral dat laatste is ernstig want als er een keer een tand wordt overgeslagen ligt je hele motor in de soep. De voorbode op dit scenario is een harde klik bij (koude) start en direct daarna het branden van motormanagement lampje.

Mocht het geluid weer terugkomen > 5 seconden dan moet ik de portomonee trekken.
Niemand idee wat het gaat kosten?
Ik heb nu al 2x in 1 jaar via PON/fabriek aanspraak moeten maken op coulance door constructiefouten met deze wagen :(
 
Bovenaan Onderaan